Hur hade ni fodrat?

D

Dam

Vet att det finns en fångtråd, men den här handlar om foder... Flytta om det ej passar! Har fånghäst som nu är helt igångsatt. Tränar och rider som vanligt (sex dagar i veckan). Tävlar på lokalnivå hopp och dressyr. Funderar dock på foder. Vågar man ge kraftfoder över huvud taget? Som det är nu går hon på gräs 5 timmar om dagen, resten i skogshage eller med betesreducerare, och inne med hö på natten. Ger lusern upp till, är det skadligt för fånghästar?

Något rådvill eftersom jag är rädd att hon inte får i sig den näring hon behöver när hon nu rids som vanligt igen.
Har för tillfället ingen analys på höet då jag fått hem ett mindre parti, ska snart börja fodra med årets skörd och då ta analys så klart.
:bow:

Sv: Hur hade ni fodrat?

Är inte så spec insatt i fånghästar men det jag läst så har det varit mkt olika bud att det är protein, stärklese, socker och tror även jag hört nånting om kolhydrater. Vad som är sant av det vet jag inte, men skulle nog iaf försöka ge mest grovofder eftersom det är mest naturligt för hästen att äta, sen se till så att den inte blir för fet.

Se till att undvika all stärkelse som finns i kraftfoder. Lusern är ett jättebra foder, det räknas ju grovfoder och det finns både med och utan melass.
Linfrökaka och betfor är också bra. Finns endel fånghästar,som inte ens pallar äta betfor om de är insulinresistenta som min är.

Jag ger min shettis lusernpellets varje dag, och han går med greenguarden på dagtid,men går utan den på natten. Han motionskörs varje dag,ibland kan han gå två ggr om dagen men då långa skrittpass och lite trav.

Han får melassfri lusern,och mina andra får även detta då de verkar tycka bättre om melassfri lusern.

Men absolut inget spannmålsfoder som havre,korn och annat färdigfoder,som det innehåller spannmål.

En fånghäst behöver lika mycket näring som en frisk häst. Bra balans mellan protein och energi. Mera proteiner,mindre energi då håller den sig bra. Beroende på vad det är för en häst du har. Är den lättfödd,så öka på proteiner.

Tack för svaret!

Det är ett halvblod. Hon är tunnat ur en del eftersom hon inte gått på gräs. Därför vill jag stödfodra med lucern (förutom höet), men är osäker på om det är okej.
Utan melass ska vara någorlunda riskfritt då?

Någon som har tips på bra kraftfoder med lite stärkelser? I dag får hon kraft grund. Kanske borde byta?

tyvärr klarar hon inte betfor, magen pajjar. Annars är det ett bra komplement.

Om du måste ge krafft så byt till groov 90, det innehåller mindre stärkelse och mer fibrer än Grund.

Tack för svaret!

Det är ett halvblod. Hon är tunnat ur en del eftersom hon inte gått på gräs. Därför vill jag stödfodra med lucern (förutom höet), men är osäker på om det är okej.
Utan melass ska vara någorlunda riskfritt då?

Någon som har tips på bra kraftfoder med lite stärkelser? I dag får hon kraft grund. Kanske borde byta?

tyvärr klarar hon inte betfor, magen pajjar. Annars är det ett bra komplement.

Det har jag anat att du har ett halvblod.
Uteslut krafft-produkter med spannmål! Ge den enbart lusern och om den tunnat ur,så kan du ge hästen olja på/eller även lite linfrökaka drygt 1dl.
Melassfri lusern brukar de flesta hästar gilla. Mina andra två gillar verkligen melassfri lusern, finns olika sorter som Kvarnbyfoders och även Dangroents lusernpellets.
Mina får Dangroents tillfälligt,men jag ska snart handla hem Kvarnbyfoders lusernpellets. Den sorten har en smrp på 150gr. De fullkomligt älskar denna sort.

Allt annat färdigfoder som du ger din häst medför en viss risk faktiskt eftersom de innehåller spannmål och rekommenderas inte till fånghästar.
Uteslut all stärkelse. Inget färdigfoder, antingen lusern, betfor och eller linfrökaka.
Gå på gräs några timmar om dagen är väl ok om hästen pallar det,och det är bra att din häst går med greenguard och stödfodra hästen med lusern och droppa på 1-3 dl olja / eller linfrökaka.
Ge gärna hästen bakjäst också, det är bra för magen. Billigare än andra sorter.
Min shettis får bakjäst i samband med lusernpelletsen, och han äter det med bra aptit. :)

Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 090
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 383
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har ett parti hö bokat och klart till mina hästar. Skördat tidigt och med höga värden på MJ och SMBRP, 9,3 resp 71 per kg foder...
2
Svar
31
· Visningar
4 435
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka