maria_b
Trådstartare
Utifrån denna analys, hur hade ni med kunskap om detta utfodrat mina två hästar? Säg till om någon akgrundsinfo fattas...
Hösilage
Torrsubstans: 70%
Smältbart råprotein 30g/kg foder
Energi, foder 7.2 MJ/kg foder
-------------------------------------
Råprotein 78 g/kg Ts
Smältbart råprotein 42 g/kg Ts
Energi 103 MJ/kg Ts
Socker (NIR) 153 g/kg Ts
NDF 573 g/kg Ts
Vad står förresten NDF för?
Häst 1
10årigt halvblodssto, 178 cm mkh, ca 650kg. Under igångsättning efter skada. Behöver bygga muskler. Väldigt lättfödd. Energisk häst.
Häst 2
5årigt halvblodssto, 164 cm mkh, ca 500-550kg. I full tävlingskondition. Rids hyfsat hårt. Normal-svårfödd, större behov av grovfoder än häst 1 för att hålla sig fin i kroppen. Energisk häst.
Av vad jag förstått har vi mkt energi i vårt hö? Och lite dåligt med protein?
Skulle vilja ha förslag på lämpliga foderstater. De båda äter för stunden detta hösilage, havre, Hippo Top One, samt betfor. Jag är beredd att ändra sortiment utifrån vad som är bäst.
Mvh Maria
Hösilage
Torrsubstans: 70%
Smältbart råprotein 30g/kg foder
Energi, foder 7.2 MJ/kg foder
-------------------------------------
Råprotein 78 g/kg Ts
Smältbart råprotein 42 g/kg Ts
Energi 103 MJ/kg Ts
Socker (NIR) 153 g/kg Ts
NDF 573 g/kg Ts
Vad står förresten NDF för?
Häst 1
10årigt halvblodssto, 178 cm mkh, ca 650kg. Under igångsättning efter skada. Behöver bygga muskler. Väldigt lättfödd. Energisk häst.
Häst 2
5årigt halvblodssto, 164 cm mkh, ca 500-550kg. I full tävlingskondition. Rids hyfsat hårt. Normal-svårfödd, större behov av grovfoder än häst 1 för att hålla sig fin i kroppen. Energisk häst.
Av vad jag förstått har vi mkt energi i vårt hö? Och lite dåligt med protein?
Skulle vilja ha förslag på lämpliga foderstater. De båda äter för stunden detta hösilage, havre, Hippo Top One, samt betfor. Jag är beredd att ändra sortiment utifrån vad som är bäst.
Mvh Maria