Hur hade du "tränat"/lagt upp träningen för oss?

Casper

Trådstartare
Hej, nu behövs här tips!
Just för att jag ska få tillbaka motivationen!

Jag ska försöka lägga upp ett schema, men vet inte riktigt hur. Jag har tappat lite motivation för ridningen pga av diverse saker men ska nu försöka ta mig i kragen.

Tillgång till padock el ridhus har jag inte för tillfället då jag inte har min transport här.

Det är två hästar det handlar om..och jag har troligtvis fått tag i en medryttare som ska hjälpa mig med den ena hästen.

Jag vill ha ett schema att rida efter för då tror jag att jag kan hålla på mig själv lite bättre.

Hästarna är ej igång så dom behöver ju skrittas igång, hur länge skrittar ni igång era hästar?

Häst nr 1 är endast rundriden och kan hjälperna upp till galopp och flytta sig lite lätt för skänklarna.

Häst nr två är mer skolad än 1 men får ock ej hoppas..

hur hade ni lagt upp träningen för oss för att vi ska få ha så skoj som möjligt och känna glädje o ork igen för att fortsätta och även komma vidare i vår träning?
 
Sv: Hur hade du "tränat"/lagt upp träningen för oss?

Hur länge har hästarna vilat? Det är ju en viss skillnad på om de bara har stått i ett par veckor eller om de har vilat hela hösten.
 
Sv: Hur hade du "tränat"/lagt upp träningen för oss?

Nu är jag ingen super tränare direkt.. Men jag kan ju lägga in ett Schema för skojj skull:)

Första veckan

Måndag: Ut i skogen och gå i backar (led inte rida)
Tisdag: Tömköra/Longera
Onsdag: Skritta ut en sväng rid slalom runt träd
Torsdag: Ut och gå igen springa lite med pållen
Fredag: Lite allmänna markövninar följa john och likande
Lördag: Uteritt skritt och KORTA trav inslag
Söndag: Vila

Andra veckan

Måndag: Tömköra/Longera
Tisdag: Uteritt skritta i små inte branta backar
Onsdag: Ut och gå, springa och gå i branta backar
Tordag: Uteritt skritta och trava korta snuttar
Fredag: Rida 8:or och volter i skritt och lite trav
Lördag: Uteritt skritt i små backar
Söndag: Vila

Tredje Veckan

Måndag: Longera/Tömköra
Tisdag: Uteritt skritt och lite trav på flackmark
Onsdag: Uteritt skritt i små backar
Tordag: Ut och gå springa och klättra
Fredag: Rida slalom trava och lite kort galopp
Lördag: Uteritt skritt och trav flackmark
Söndag: Vila

Fjärde veckan

Måndag: Longera/tömköra
Tisdag: Uteritt skritt, trav och lite galopp på flackmark
Onsdag: uteritt skritt slalom runt träd
Tordag: Uteritt klättring i backar
Fredag: Ut och gå
Lördag: Uteritt skritt trav och galopp på flackmark
Söndag: Vila

Femte veckan

Måndag: Uteritt skritt i backar
Tisdag: Skritt, trav o galopp på volter
Onsdag: Uteritt skritt, trav och galopp i kupperad terräng
Tordag: Uteritt skritt
Fredag: Uteritt skritt, trav och galopp i små backar
Lördag: Ut och gå
Söndag: Vila

O.S.V. O.S.V. orkar inte skriva mer eftersom någon annan säkert kommer med ett bättre schema:p
 
Sv: Hur hade du "tränat"/lagt upp träningen för oss?

Såhär hade jag gjort om det var mina hästar:
Om de vilat så länge bör du skritta minst 3 veckor, 20 min första v, öka sen 10 min/v. sen försiktigt börja med trav pass, första gångerna ett pass/gång, ca 2 veckor, sen galopp. Räkna med ca 8 v igångsättning. Tänk oxå på att starta voltarbete försiktigt o öka succesivt. Efter Dina 3 skritt veckor bör du klättra 1 ggr/vecka- utan ryttare i början.
Tänk på att öka på ALLA olika moment succesivt.
Lycka till!
 
Sv: Hur hade du "tränat"/lagt upp träningen för oss?

På min pålle som vilat 6 månader skrittade jag 4 veckor innan jag började trava och sedan 6 veckor trav innan jag brjade galoppera, ska dck tilläga att jag har ett varblod som har lite svårt med galoppen, hade han ine haft det hade jag nog börjat galoppera efter 4 veckor efter att jag börjat trava.
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 454
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 467
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp