Hur gradera motionen?

Mysaan

Trådstartare
För att göra en vettig foderstat så ska man ju gradera motionen pållen får. Tänkte att det nog är ganska individuellt vem som tycker vad.

Så nu kommer min fråga: HUr skulle du gradera följande motion? Som lätt eller medel?

4 dagar i veckan rids eller tömkörs pålle. Vid ridning så rids han ca 1 timme och jobbar då enbart i skritt och trav. Han är alltid väldigt svettig när han kommer hem. Vid tömkörning vilket oftast sker på volt så jobbar han ca 45 min. Hästen är under igångsättning/omskolning och har alltså inte särskilt mycket kondis ännu. Att gå i form är för honom jättejobbigt och han måste verkligen koncentrera sig.

Så hur skulle ni gradera detta?

Sv: Hur gradera motionen?

Mysaan skrev:
För att göra en vettig foderstat så ska man ju gradera motionen pållen får. Tänkte att det nog är ganska individuellt vem som tycker vad.

Så nu kommer min fråga: HUr skulle du gradera följande motion? Som lätt eller medel?

4 dagar i veckan rids eller tömkörs pålle. Vid ridning så rids han ca 1 timme och jobbar då enbart i skritt och trav. Han är alltid väldigt svettig när han kommer hem. Vid tömkörning vilket oftast sker på volt så jobbar han ca 45 min. Hästen är under igångsättning/omskolning och har alltså inte särskilt mycket kondis ännu. Att gå i form är för honom jättejobbigt och han måste verkligen koncentrera sig.

Så hur skulle ni gradera detta?

Lätt motion.

Hälsning Maja

*lånar knapp och tråd*
Vad kallar ni detta då?

Rids varje dag, minst 1,5 timme. Mycket galopp och trav. Klättring 1-2 gånger i veckan.

Vi kan ju säga att hårt arbete är det aktiva trav och galopphästar utövar.

Precis. Nästan alla hobby-hästar rids lätt till medelhårt. MEN man ska för den sakens skuld inte tro att dom ej behöver kraftfoder, jag tycker alla dessa foderstatsprogram är alldeles för snåla!! Om jag skulle följa deras råd så skulle mina hästar vara vandrande skelett... :crazy:

Tänk även på att hästar under uppbyggnad behöver xtra protein och även energi, annars har den inget att bygga muskler av. :)

Notorius skrev:
*lånar knapp och tråd*
Vad kallar ni detta då?

Rids varje dag, minst 1,5 timme. Mycket galopp och trav. Klättring 1-2 gånger i veckan.

Då är ju frågan vad mycket trav och galopp är? Mycket trav och galopp anser jag vara att t.ex. trava i 15 min, galoppera i 5 och skritta i 5 och sedan upprepa det 3 ggr under den en och halva timmen. Klättra är också relativt. Men om du menar samma som jag med mycket trav och galopp, så skulle jag kalla det medium.

Hälsning Maja

Tja, sammanlagt så är det väl 40 min skritt, 10 min galopp i olika 'snabbhetsgrader' och 40 min trav.
Sammanlagt då.
Klättring; upp ner för bra backe 10-15 gånger.

Men det är oftast olika, ibland mycket hårdare, ibland mindre.
Men jag skulle nog kalla det lätt-mellanhårt :)

Senast ändrad av en moderator:

det skulle jag åxå kalla lätt - medelhårt arbete

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 649
Senast: MiniLi
·
Träning Det har väl funnits trådar om tömkörning förr, hoppas det är fler än jag som vill grotta ner sig i detta nu igen! Alla frågor...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
33 676
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! Har en unghäst på 3 år. Ganska ny inköpt. Är så himla kluven om jag borde raka eller ej till vintern. (hade henne ej förra vintern)...
2
Svar
31
· Visningar
2 933
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag har en medryttarhäst jag hjälpt till med i snart 3 år. Jag tycker om honom väldigt mycket och älskar att vara i stallet, men det är...
Svar
11
· Visningar
3 557
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama