hur götr man när man "pendlar" ett sto??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 591

misen

Trådstartare
snälla.. skulle någon vilja hjälpa mig å förklara. jag försökte fatta en gång innan men gav upp å nu när jag skulle kolla igen hittade jag ej var det stog hen.. snälla någon hjälp mig.. Våran e beräknad om 2 veckor =)

Sv: hur götr man när man "pendlar" ett sto??

ta en guldring helst 24 tycker dom funkar bättre har min gamla mormors ring till detta sen tar du en tagelstrå ur svansen trär de genom ringen och håller strax framför korset och vänta på utfall pendel=hingst runt=sto har alltid funkat för mig iår blir de hingst :)

Jag tog en vanlig silverring och det funkade också:). Det blev en hingst precis som pendeln "lovat":D

Jag fick ett sto och en hingst. Exakt som pendeln sa.

ska man hålla ändarna av tagel strået å hur långt ska strået vara?? se man sedan bara hålla det ovanför korset med ringen på mitten??

ta en guldring helst 24 tycker dom funkar bättre har min gamla mormors ring till detta sen tar du en tagelstrå ur svansen trär de genom ringen och håller strax framför korset och vänta på utfall pendel=hingst runt=sto har alltid funkat för mig iår blir de hingst :)

Förstår inte riktigt hur man ser det? Pendel - hingst, vad händer då? Och runt - sto, vad händer då?

//Diana

Alltså om ringen börjar snurra runt i en cirkel är det ett sto, och om ringen rör sig fram och tillbaka så är det en hingst.

KL

Oj vad skoj! Detta har jag aldrig prövat. Jag har läst om "pendling" här på forumet men aldrig brytt mig om att starta en sådan här tråd för att få reda på hur man gör, så till TS - tack för initiativet!! :)

Jag upprepar en fråga från tidigare i tråden bara. Ska man hålla i båda ändarna av tagelstrået så att ringen hänger i öglan och vart skulle man hålla pendeln?

Jag måste prova på båda mina dräktiga idag och hålla tummarna för att det är stoföl hos båda i år.....

Jag upprepar en fråga från tidigare i tråden bara. Ska man hålla i båda ändarna av tagelstrået så att ringen hänger i öglan och vart skulle man hålla pendeln?

Korrekt uppfattat:)
Håll så att ringen hänger några centimeter ovanför korset ,eller framför korset rättare sagt, det har gett bäst resultat enl. min erfarenhet. På min funkade det också vid flanken, ganska högt upp.

Lycka till!;)

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
626
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 897
Senast: Twihard
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
908
Senast: Pinus
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 943
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?