Hur göra?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare _eeky_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 934
E

_eeky_

Hej hopp!
Nu har jag då haft min underbara 3-månaders valp hemma i en vecka. För varje dag blir han lite modigare, lite nyfiknare och allt är super!
Jag har med honom på jobbet (travstuteri) och det funkar också bra. Men än så länge får han sitta i bilen medan jag tar in/ut eller annars handskas med hästarna. Då till min fråga, när och hur började ni vänja valpen att vistas bland hästarna? Jag ser alla möjliga otäcka scenarion när jag tänker mig honom springa runt bland alla hormonstinna märrar eller galna ettåringar... :crazy: Men samtidigt vill jag ju att han ska lära sig från början! Han är en väldigt försiktig valp och jag har honom nästan alltid lös (inte i stan), han lyssnar väldigt bra på mig men känns ändå aningen osäkert... Jag kommer jobba maj ut sedan åker jag hem över sommaren, är det kanske bäst att vänta till hösten innan jag börjar vänja honom?

Ge era synpunkter! :laugh:

Konkreta tips på hur man ska göra rent praktiskt emottages också gärna! :D

Sv: Hur göra?

Jag tycker nog du ska vänta till hösten.
Och sedan ha en medhjälpare första gångerna han är med hästar, en som kan hålla honom i koppel uti fall att han skulle bli lite övermodig.

Tack för ditt svar! Lite så jag tänkt också angående att vänta till hösten, då har han hunnit mogna lite och kanske är lite förnuftigare. Kan man ju hoppas! :D Medhjälpare var ett bra tips, ska jag absolut använda mig av!

Tack för ditt svar! Lite så jag tänkt också angående att vänta till hösten, då har han hunnit mogna lite och kanske är lite förnuftigare. Kan man ju hoppas! :D Medhjälpare var ett bra tips, ska jag absolut använda mig av!

jag tycker absolut att du ska presentera honom för hästarna redan nu så han bli van, han behöver inte vara lös utan bara så han får kolla på hästarna och kanske nosa medans du håller i honom i famnen eller ngt :) men med att ha honom lös bland hästarna får du någ vänta med tills i höst :)

Lite beroende på ras, vissa har det liksom i blodet, vissa inte.

Jag skulle säga att det är en lydnadsfråga
Min vallhund tex får vid in och utsläpp, utöva "sitt-stanna kvar", en oumbärlig övning. Mao så måste sitt-stanna vara befäst innan jag ens funderar på att blanda honom med hästar i stallet.

Alternativt att hunden har en egen plats dit du kan skicka den i alla lägen, om det tex skiter sig på stallgången så vill du inte ha en hund i röran.

Sen om den ska med ut när du kör, så vill jag ha hunden framför, då är ju det en övning den måste kunna. Jag började med hästen vid hand och skickade hunden framför, när detta var befäst så kunde jag sitta upp.

Sen kan han ju självklart vara med i stallet från början, men att du inte släpper honom vind för våg och tänker, "han lär sig".

...och Blandrastik.

Japp med i stallet är han. Är lös när jag mockar och pysslar, det funkar super! Vi har även suttit ute på stallplan och tittat på hästarna i hagen + att han har nosat på en pålle när jag hade honom i famnen. Han är uppväxt på landet med hästar så de är inte nya för honom i sig, utan det är mest det fysiska umgänget jag är lite undrande till.

Fick en idé som jag kanske kommer testa här inom kort. Min pojkvän kommer ner på besök och då kanske man kan gå en kort promenad med häst och hund? Typ att pv leder hästen och jag har vovve i koppel. Låta han springa i princip fritt men korrigera honom om han går för nära. Måste bara fundera ut vilken hormonstinn märr som är lugnast... :grin: Va tror ni?

Jag gör som följer:

Lär hunden 'sitt' och 'stanna kvar'. Sätter hunden utanför hagen och beordrar stanna kvar. I början bra med medhjälpare och långlina. Sen går jag in till hagen, och hunden ska sitta kvar. När det fungerar så gör jag samma sak, men tar ut häst/ar. Jag släpper ju mina lösa i korridor in/ut från hagen, så börjar där. Sätter hunden på säkert ställe, men så nära som möjligt, och låter hästarna springa iväg. Hunden ska inte springa efter.

När det fungerar får han gå fot med mig efter hästarna (utanför sparkradie), först i koppel, sen lös. Beordrar stanna och stana kvar nu och då.

Sen komemr den trixiga delen, låta hunden får följa med fritt, men se till att den inte springer upp i svansen på hästarna, utan lyssnar på mitt kom hit eller stanna om den kommer för nära/om jag vill den ska stanna. Lär dem också att stanna UTANFÖR hagen om de inte får specifik tillåtelse att komma in (då jag promenerar genom tomma hagar ibland)

Den äldre herrn lärde sig det där snabbt och enkelt, och står/sitter/ligger nu utanför grinden, står utanför korridoren tills hästarna passerat, och om han följer med vid utsläpp håller han LÅNGT avstånd till hästana. Även om han är helt solo.

Den yngre (kom vid 6 mån ålder) är lite knivigare, han fungerar när jag har uppsikt, men kan ta sig friheter när matte inte se. Vilket renderade en välriktad spark från ponnyn (oskodd, tack och lov) när han skulle försöka leka igång ponnyn. Sedan denna spark (som inte gav några skador men rejält med ynk och oj oj från hunden) har han slutat ta sig friheter med.

Jag skulle VÄNJA med hästar redan nu, inte vänta tills han blir äldre och 'modigare'. Dock skulle jag inte köra häst- & hundpromenaden, utan snarare använda pojkvännen som medhjälpare när du leder hundar förbi osv, och att valpen kan stanna utanför hagen fast matte går in, sitta still på stallplanen fast matte leder ut en häst etc.

Bra tips du gav! Ska nog kanske testa det istället. Eftersom vi har ett tiotal hästar som ska in och ut varje dag så är det av högsta vikt att han lär sig stanna utanför hagen. Vi har även lösdrifter med bl.a ettåringar där jag vill att han håller sig utanför. Ska börja träna här hemma först "stanna" på avstånd. Tack!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 329
Senast: valpköpare
·
R
Hundavel & Ras Skriver under anonymt nick för att inte råka hänga ut någon.. Jag har köpt en tik för avel. Rasen är av liten vallhundstyp som ska...
Svar
14
· Visningar
2 889
Övr. Hund Min mamma har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska hjälpa henne att lösa. Delvis pga att hon bor en bit bort. Hon har... 2
Svar
34
· Visningar
3 470

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Tillbaka