Hur göra?

M

Maya_221

Jag har ganska nyligen köpt min första egna häst! En underbar arab valack på 15 år som snart flyttar hem till mig på min gård. Nu är det så att jag måste ha en hästkompis till honom och vet då inte vad som är bäst. Dom ska gå på lösdrift. Jag har en bekant som har ett shettis sto som jag kan få ta på foder, men en häst umgås väl på ett annat sätt med en häst än med en ponny? Det var i alla fall vad den förra ägaren sa. Jag kan även få ta en skadad nordsvensk som inte kan ridas på ett bra tag då han har slitit av en sena i ena bakbenet tror jag. Sen kan jag även få låna en Gotlandsruss, en hingst på 2 år. I det här fallet så skulle ägaren ta hand om honom och jag behöver inte bry mig om honom alls. Sen finns möjligheten att hyra in honom i ett närliggande stall, men jag vill helst ha honom på lösdrift. I stallet så är hästarna ute från 9-18 och det är för lite tycker jag. Han går på lösdrift nu och jag vill helst att han får fortsätta med det.
 
Sv: Hur göra?

Jag hade nog inte valt en unghingst. Du kommer ju ändå att få hantera den då och då, och de kan bli ganska stökiga. Vill du ha ridsällskap kan du kanske annonsera efter någon som behöver stallplats, och då får du ju som bonus någon som kan hjälpa till med stallet och din häst om du vill resa bort eller blir sjuk.

Fördelen med en shettis är att den är liten i maten, och ofta härdig och lättskött. Nackdelen är att en del är rymningsbenägna och har lätt att få fång. Min stora häst går med en shettis, och det är inga problem.
 
Sv: Hur göra?

Jag har haft shettis med min stora häst, som du säjer utbytet blir inte detsamma! Plus att ska du bara ha 2 st hästar så tänk på att de lätt blir hyperberoende av varandra! tar du en shettis smiter den väldigt lätt ut - min var hopplös att hålla kvar när den väl kommit på att man kunde ta sig ut.Den ska ändå avmaskas,verkas, försäkras som vilken häst som helst! Kolla upp vilken av dessa hästar som du kommer att ha minst besvär med! Som kanske är van att vara själv en stund utan att bli stressad osv.
 
Sv: Hur göra?

Okej, ska fortsätta att höra mig för och se om det dyker upp någon annan lösning.
 
Sv: Hur göra?

Jag har ganska nyligen köpt min första egna häst! En underbar arab valack på 15 år som snart flyttar hem till mig på min gård. Nu är det så att jag måste ha en hästkompis till honom och vet då inte vad som är bäst. Dom ska gå på lösdrift. Jag har en bekant som har ett shettis sto som jag kan få ta på foder, men en häst umgås väl på ett annat sätt med en häst än med en ponny? Det var i alla fall vad den förra ägaren sa. Jag kan även få ta en skadad nordsvensk som inte kan ridas på ett bra tag då han har slitit av en sena i ena bakbenet tror jag. Sen kan jag även få låna en Gotlandsruss, en hingst på 2 år. I det här fallet så skulle ägaren ta hand om honom och jag behöver inte bry mig om honom alls. Sen finns möjligheten att hyra in honom i ett närliggande stall, men jag vill helst ha honom på lösdrift. I stallet så är hästarna ute från 9-18 och det är för lite tycker jag. Han går på lösdrift nu och jag vill helst att han får fortsätta med det.

Jag har skickat dig ett pm angående en lösning, men du har kanske inte fått den eller inte är intresserad? Pm:a mig om du vill höra!
 
Sv: Hur göra?

Kommer förmodligen att ta en häst på foder från och med i mars. Ett kallblodssto som har lösa benbitar i ena frambenet och därför är kroniskt halt, enligt ägaren.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 378
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp