Hur göra ridskola attraktiv?

A

Andra

"Vår" ridskola tappar ryttare på löpande band just nu. Iallafall känns det så. Hur ska man göra för att lock till sig fler ryttare?

Sv: Hur göra ridskola attraktiv?

Det hade varit intressant att få veta varför er ridskola har svårt för att behålla kunderna. Kan man fråga på något vis? Vad är det de tycker fattas/är fel, det är viktigt att veta!

Ni skulle kanske kunna skicka ut en enkät till era elever och se vad ni kan förbättra :)

"Vår" ridskola tappar ryttare på löpande band just nu. Iallafall känns det så. Hur ska man göra för att lock till sig fler ryttare?
Vår lokala ridskola hade stora problem att behålla eleverna men nu med nya ridskolechefer har det vänt och i stort sett alla platser är nu fyllda. Det ska tilläggas att det absolut aldrig varit något fel på hästarna (fina välutbildade hästar), de flesta instruktörerna har varit mycket duktiga lärare så det låg inte där heller. Nu ska jag berätta vad som hände:

Före chefsbytet:

Ridskolan var en industri. Man gick dit och red och åkte sedan hem igen. Ingen känsla av samhörighet fanns över huvud taget.

Instruktörerna och chefen hälsade inte på föräldrar eller barn, tog sig inte tid att prata en stund eller fika med någon annan än personalen på ridskolan. Man kände sig inte välkommen.

Endast de ungdomar som red i specialgrupper eller på egen häst fick vara med på tävlingar. Vanliga ridskolebarn fick aldrig prova på hur det är att tävla ens på inofficiell nivå. Det gjorde att många barn ledsnade eftersom de aldrig fick prova på och kände heller inte att de kom framåt i sin ridning (eftersom de aldrig fick prova på).

Det var mycket svårt att få tag på någon via telefon vilket gav att många som tänkt sig börja på ridskolan valde en annan ridskola istället där man faktiskt svarade i telefon.

Jag som har en dotter som rider på ridskolan (+ har egen häst hemma) funderade starkt över att säga upp platsen och skaffa en egen tränare istället. Till största delen på grund av den usla stämningen men också på grund av att dottern inte fick möjlighet att prova på tävling eller andra aktiviteter som sporadiskt anordnades av klubben (för de som gick specialgrupp eller hade egen häst uppstallad på ridskolan).

Det var en fullständigt kass stämning helt enkelt.

Efter Chefsbytet: (Obs, det skedde i November så det är inte länge)

Alltid någon som svarar i telefon.

Många lediga dagar (alltså när det av någon anledning inte är lektioner) Ordnas små minitävlingar där ungarna själva släpar fram dressyrstaket och/eller hinder. Alla som kan skritta trava och galoppera får vara med och testa hur det är att tävla. Senaste tillfället hade man dressyr på förmiddagen (L:C och eventuellt specialprogram för de som kanske skulle ha märkesridning eller så) och hoppning på eftermiddagen.

Oerhört skickliga instruktörer som tar det som en utmaning att få ungarna att lära sig mer och avansera i skolorna. Senaste ridtillfället tränades förvänd galopp t ex. Hur många har fått göra det på ridskolehästar, inte jag i alla fall. Gången före tränades öppna. Ungarna tycker det är jätteroligt och blir alldeles lyriska när de får till det (inte helt lätt med lektionsponnyer som är duktiga på att fuska när de kan). En annan gång tränade de omhoppningssvängar på hopplektionen. Hysteriskt kul tyckte både ponnyer och ungar (och instruktör ;))

Alla anställda har krav på sig att vara serviceminded mot sina kunder dvs. oss (detta är inside information). Alltid vänligt leende, hälsar alltid, sätter sig vid samma bord som en när man sitter och fikar. Urtrevlig stämning med andra ord.

Jag tror helt enkelt att när kunderna sticker beror det till stor del på att de som driver ridskolan gör det för att de vill ha en ridskola. Inte för att de tycker det är roligt att lära ut sina kunskaper till barnen. Ridskolan ska vara en ungdomsgård där man vill vara för att träffa kompisar och pyssla med hästarna. Känner man sig inte välkommen slutar man.

För att få till det måste man höja aktiviteten mellan lektionerna. Det kan man göra genom att ordna små tävlingar, ha spökkvällar, grillkvällar mm. mm. Och ALLA SKA VARA MED!!!!!!!!! Från lilla nybörjaren till tonåringen som ridit länge.

Hej!

Din ridskola låter underbar!!!

Mina egna tips är sånt jag tycker saknas där jag jobbar:

Fler dagtidslektioner- för studenter/kvälls/nattjobbare.
Leasingsystem, där man kan "hyra" en viss häst ett antal dagar/vecka och ha som sin egen under viss tid av veckan/dygnet.
Fler tävlingar på olika nivåer.
Fler uteritter.
Fler dressyrkurser (nu har vi hoppkurser 2 ggr/vecka, men inga dressyrkurser alls).
Roligare hopplektioner.
Voltige/galopp/kill/förälder mm-grupper.
Mer ansvar till de som sköter hästarna (nu får de knappt borsta på hästarna).
Tidigare utdelningstid av hästarna- så man hinner få lite mer samvaro med dem.
Fler anställda- så de anställda hinner/orkar vara serviceminded. (som det är nu ska jag på 2 timmar hinna mocka 25 boxar (hästarna står inne hela dagarna), sopa 3 stallgångar, fodra kraft till hela stallet, dela ut hästar en gång var 45e minut samt planera ihop hästlistansså den funkar hela kvällen, hjälpa eleverna göra iordning hästarna och hjälpa dem upp i ridhuset, hjälpa eleverna i ridhuset ner i stallet, svara i telefonen och dessutom orka vara glad och trevlig och hjälpsam mot alla.
En regel som säjer att alla hälsar på alla.
Och sen kanske våga sparkade som inte är trevliga alls!

/ Lavinia, som säkert kan komma på mer om hon bara får en chans

När jag var aktiv på min ridskola startade vi upp en ungdomssektion från grunden och hade en massa aktiviteter för mestadels barnen, men det går lika bra att hitta på aktiviteter för de äldre medlemmarna också.
T.ex. hade vi påskäggsjakt, rykttävlingar, käpphästkadrilj (mycket populärt!!), spökkväll med övernattning för de som vågade, mocknings-race med efterföljande uteritt osv, det är bara fantasin som sätter gränser!

För de äldre kan man anordna "After Horse" eller en vanlig trevlig middag (t.ex. hyra lokal om det är ett alternativ) ja du förstår säkert. Låt fantasin flöda.

Håller också med ovanstående att samla in enkätsvar från alla för att ta reda på vad de skulle vilja ha!

Har ni något som är speciellt för just er ridskola? En affärside?

Som ridskoleelev väljer man ju ridskola utefter vad de har att erbjuda. En del vill ha en ridskola med högt utbildade hästar och lärare, med mycket stora tävlingar och med kapacitet att ta eleven långt tävlingsmässigt.

Andra önskar rida islandshästar endast och lära sig kring den soretens ridning.

Vissa lägger störst vikt i att man får hantera hästarna mycket vid sidan av ridningen, kanske att det är en liten ridskola med bra samanhållning som provar på nya saker och kanske har mest ponnyer.

Det allra viktigaste för alla företag är affärsiden. Någonting måste göra just ditt erbjudande speciellt så att det finns en anledning för folk att välja just det. :) Så hade jag börjat. Vilka är ni? VAD är ni?

Ridskolan var en industri. Man gick dit och red och åkte sedan hem igen. Ingen känsla av samhörighet fanns över huvud taget.

Instruktörerna och chefen hälsade inte på föräldrar eller barn, tog sig inte tid att prata en stund eller fika med någon annan än personalen på ridskolan. Man kände sig inte välkommen.

Endast de ungdomar som red i specialgrupper eller på egen häst fick vara med på tävlingar. Vanliga ridskolebarn fick aldrig prova på hur det är att tävla ens på inofficiell nivå. Det gjorde att många barn ledsnade eftersom de aldrig fick prova på och kände heller inte att de kom framåt i sin ridning (eftersom de aldrig fick prova på).

Det var mycket svårt att få tag på någon via telefon vilket gav att många som tänkt sig börja på ridskolan valde en annan ridskola istället där man faktiskt svarade i telefon.

Jag som har en dotter som rider på ridskolan (+ har egen häst hemma) funderade starkt över att säga upp platsen och skaffa en egen tränare istället. Till största delen på grund av den usla stämningen men också på grund av att dottern inte fick möjlighet att prova på tävling eller andra aktiviteter som sporadiskt anordnades av klubben (för de som gick specialgrupp eller hade egen häst uppstallad på ridskolan).

Det var en fullständigt kass stämning helt enkelt.

Låter precis som min ridskola idag!:crazy: Det brukar dessutom anordnas klubbtävlingar och aktiviteter, för de som rider i högsta gruppen/grupperna. Jag tycker väldigt synd om de som är "för dåliga" för att inte få testa att tävla då. Dessutom är det vissa tjejer som hänger mycket i stallet och har blivit "bästa kompis" med ridlärarna, och därför får de göra i princip vad som helst med hästarna, ta ut dom på ridtur eller vad som helst. Det leder till dålig stämning eftersom de flesta inte ens får gå in till hästarna om de inte har något speciellt de ska göra där, och det har liksom blivit ett tydligt stallgäng som knappast släpper in andra. Spelar ingen roll hur många gånger man tar upp det, ingen lyssnar ändå.
Men mitt tips till ts är att ta kontakt med nuvarande elever och kolla vad som kan förbättras, och kanske även fråga de som slutar vad de är missnöjda med osv.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
1
· Visningar
223
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama