Hur göra rent skapet?

Jenny85

Trådstartare
Min valack är så ruskigt grisig om snoppen nu, men hur tusan gör man rent den? Försöker hålla efter "när den är ute"... men man måste ju på något vis kunna få ut den?

Har försökt killa honom lite så han tar ut den, men jag tror han är lite för blyg ;) :D

Gäller det bara att grabba tag i den när han kissat eller så? hur göra?

Sv: Hur göra rent skapet?

hähä.. det undrar jag med! Min sparkar så fort man nuddar den ;)

Haha ja, min drar in den fortare än fortast! Plopp sa det bara så är den inne :D Måste ju finnas nå knep!

Jag säger som ni andra, den åker in fortare än kvickt. ;) :D
Någon som har något tips på hur man gör???

Om ni har plegicil hemma så kan ni ge dem det, då blir dem avslappnade och snoppen "trillar" ut!
Vi hade en valack på ridskolan som jag var tvungna att göra det med!
Han började bli typ varig och få sår!
Vissa hästar kan bli avslappnade genom att klia dem typ ijämte!

man kan massera och klia lite mjukt runt den...oftast kommer den ut efter ett tag...var försiktig och torka av med en ren svamp och ljummet vatten.

om man inte ens får peta på den så är det bara att börja träna på förtroendet...eller kanske klickerträna? det funkade på min gubbe iaf:)

Känns lite överdrivet att pegga demför en sån sak... om dem nu inte har nå problem och man MÅSTE göra rent eller kolla ordentligt...

Men det verkar inte bara vara min älskling som är lite rädd om sin snorre!!! men om man nu får ut den... är det bara att grabba tag i den och hålla, för den åker ju in på en gång igen annans?! Haha känns inte så snällt!!! :smirk: har försökt tala om för honom att det inte är så farligt, borde ju va riktigt skönt! och så sa jag till honom att tänk så många brudar du kommer få när snorren är ren och fin igen :D men han lyssnade inte på det örat!

min pålle tyckte det var jättemysigt när mnan kliade honom med en rotborste vid skapet på den fd pungen (hur säger man egentligen?)¨
så då trillade snorren fram av sig själv sen var det bara att passa på att tvätta av den med ljummet vatten samtidigt som man borstade :D

Intressant disskusion... :rofl: Kan bara säga en sak, tacka vet jag ston! :D Sådana problem slipper vi, på sin höjd smutsig i juvret vilket är enkelt fixat. ;)

Har fått lära mig att man tvättar av med ljummet vatten, svamp o Lactacyd - "kör" (snällt) helt enkelt bara in svampen i skapet, de behöver inte ha snollen ute! Så gör man på Strömsholm iaf! :)

haha! håller med dig! jag har alltid haft ston endast. så skönt att slippa!

men nu har jag skaffat en hingst. inte lika kul alltid. om man borstar eller kliar under magen och på insidan av låren så åker hela långa snabeln ut. Hjälp! :eek: den är jättestor!
:p

Jag har en hingst som bara älskar att bli tvättad.....jag behöver bara titta på den så släpper han ut den.Sen står han och sover medans jag tvättar..Men då har jag en hingst som är coolare än få, när det gäller all omvårdnad....vet ett tillfälle när han hade mugg och jag fick ett tips av en veterinär....Jag skulle tvätta mm mm med ett speciellt medel och sen FÖNTORKA. (det var viktigt att det var kruttorrt) Jag bävade för föningen...INTE en blinkning ens, han stod blixtstill och njöt och läpparna började "fladdra".........ni ska veta vad jag tänkte just då när jag stod med hårtorken i högsta hugg....gode gud om nån kommer in nu!!!! då tror dom jag har flippat ur helt.....- Ja nu fönar hon hästen oxå......;) Sen hade snacket gått.... hahahahah

Hehe, rolig diskussion...
Min är oxå lite blyg - blir avig om man håller på för länge när han fällt ut den, och drar då in den samt surar... enda tillfället är när man klipper honom - då står han med den ute hela tiden och bryr sig inte. får med andra ord passa på de 2 ggr om året då vi har klippmaskinen igång på honom :D Men han är ganska ren vad jag märkt, bara lite torkat "fjäll", inget annat jox.

Olja! Ska man använda!

klappa lite på insidan av bakbenet så brukar den komma fram :idea: Jag brukar ta johnssons babyolja blandat med lite vatten och spruta på med flaskan. Oljan gör det svårare för orenheter att fästa igen.

Min hingst får jag tvätta ofta......Jag har bara tagit varmt vatten Men detta med olja har jag aldrig testat....Det ska jag göra nästa gång det är dags...;)

"Knapplån"

Jag har en snäll och tålmodig kille så jag sticker in handen och drar ut den helt enkelt. Tvättar med lactacyd-två och spolar med vattenslangen (ljummet vatten) in i skapet.

är det nödvändigt att göra rent om man har en renlig kille? :angel: våran tycker INTE om att man är där å grejjar när han har den ute (vilket han nästan aldrig har)

Min pålle tycker inte heller om att man tvättar & så där,men att bli kliad i "ljumskarna " tycker han om.Tvätta snoppen går tyvärr bara att göra när han fått lugnande,tar det i samband med tandraspningen om han får lugnande då.;)

Jag har också funderingar.

Jag har två valackar, har inte gjort ren dem
så noga så det är nog dags nu.

Frågan är hur noga man ska vara?
behöver de kanske litet av sitt eget fett kvar
nu när det är minusgrader?

och kan man använda olja nu när det är minusgrader
men det är väl inte vatten i någon olja eller?
med tanke på is-frysning.

Får nog köpa Lactacyd och sedan får de stå inne å torka
om det är minusgrader.

Hej igen,

Det som bildas runt skapet är ju ganska fett, det är därför oljan funkar så bra. Den liksom gör det mer flytande så att det rinner av. De flesta hingstar (valacker) tycker det känns lite läskigt när man sprutar på oljan och drar in snoppen. Men det är det som rengör den, när han drar in trillar en massa äckel av med oljan. Sen får man passa på igen när de har den ute och spruta på lite mer. Till slut har man den helt ren, och då behöver man inte tvätta den så ofta. Och när den är ren tar de ut den oftare också och då blir det lättare att tvätta osv. Jag har oljan framme så att det alltid är lätt att få tag på den i rätt läge så att säga:smirk:

Speciellt på hingstar är det viktigt att den är ren - annars kan stoet få infektioner.

Men nu ska jag nog sluta med risk för att jag är någon slags besservisser på detta ämne :o vilket inte är meningen.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 737
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 400
Senast: mars
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 093
Senast: Habina
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 405
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar