hur göra rent hål efter tand?

sweep

Trådstartare
I lördags så fick veterinären dra ut en tand på min häst så nu är det ett hål där som jag skulle hålla koll på och göra rent vid behov.

Försökte idag att använda en stor spruta och spruta in i hålet och spola rent men det gick inte så bra.. hästen var inte så sammarbetsvillig..

Skulle det funka bättre med en vanlig vattenslang? Blir ju inte så mycket tryck i den utan mest vanligt rinnandes vatten.
Och vi har ingen spolspilta så får ske utomhus isåfall och det är minusgrader så vattnet kanske fryser?

Eller finns det nått annat smart att använda?

Han har inte feber och verkar inte ha ont heller. Det är lite små matrester där tanden satt.

Det är en framtand som fick dras ut

Sv: hur göra rent hål efter tand?

Ta en tandborste och borsta lite försiktigt! När min hade en skada i munnen gick det bra att spola rent med en drickflaska (med pip) typ sport flaska.

Blomspruta funkar. Du kan ha en blomspruta med vatten och en med Corsodyl munvatten, och så sprutar du i mungipan.

Vattenslang är förstås också bra, men då är det lämpligt med ljummet vatten när det är så här kallt.

Den här tanden är det som fick dras ut.

30126582.jpg

en sån här spruta försökte vi använda för att få rent

943_48_nasa_600.jpg

Senast ändrad:

Ta en tandborste och borsta lite försiktigt! När min hade en skada i munnen gick det bra att spola rent med en drickflaska (med pip) typ sport flaska.

Som sagt så testade vi att spola/spruta med en spruta så det blir exakt samma som med en sportflaska. Lite högre tryck möjligt med sprutan.
Tandborste ska jag testa.

Blomspruta funkar. Du kan ha en blomspruta med vatten och en med Corsodyl munvatten, och så sprutar du i mungipan.

Vattenslang är förstås också bra, men då är det lämpligt med ljummet vatten när det är så här kallt.

Men blir det inte samma effekt med blomspruta som med en vanlig spruta?
Och mungipan sitter inte på samma ställe som hålet så då känns det lite konstigt att spruta upp vatten 10cm från där hålet är. Eller?

Liknande trådar

Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 284
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar