hur göra när man tar analys på hö?

eldkyss

Trådstartare
Ja skall ta en egen analys på ett hö. Hur många räcker de med att ta ifrån?

7-10 st balar? Skall jag ta en tuss från mitten av varje bal och lägga i varsin påse eller hur fungerar det?

Sv: hur göra när man tar analys på hö?

Jag brukar ta från 5-6 balar och klippa ner i en fryspåse. Jag tror att labbet brukar vilja ha någon liter höklipp totalt.

Var noga med att få ett prov som är representativt för höpartiet, så titta gärna på många balar för att få en uppfattning om hur mycket blad, klöver, ax etc partiet innehåller i stort.

Och öppna balarna som du tar prov ifrån så att du får med eventuella blad och sånt. Du lägger allt hö i en påse (klipp ner det till mindre bitar, ca 5cm långa), stoppar det i en kraftigare brevpåse och skickar det till labbet med en följesedel. Jätte enkelt och mycket klokt av dig;)

okej, varför ska man klippa det? Skall ja blanda ihop alla strån sedan innan ja lägger ner de i påsen?

Det ska ju ändå finfördelas inför själv aanslyserandet, och vissa lab tar extra betalt om de får stora, yviga tussar.

Du behöver bara lägga ner klippet i påsen, det blandas antingen på vägen till labbet eller när de tar hand om provet. ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
770
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 940
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna