Hur göra när man fått föl?

giffan

Trådstartare
Hur gör ni när fölet är fött?
Släpper ni ut stoet själv en stund? Hur tidigt tar ni ut fölet? Tar ni ut sto och föl ihop? Eller var för sig? Hur vanligt är det att ston får kolik efter en fölning?
Motivera gärna varför ni gör som ni gör.
Har kommit i konflikt med den som lånar vårat fölsto om hur jag tycker det ska göras och hur de tycker man ska göra.

Sv: Hur göra när man fått föl?

Vårt föl föddes tidigt på morgonen och vi tog ut dem på eftermiddagen. Fölet föddes något tidigare än beräknat och vår fölhage var inte klar (hänga upp plastfladder så att fölet kan se trådarna). Så vi tog på grimma på fölet och gick med henne och stoet. Det gick jättebra. Stoet behöver röra sig för kolikrisken och urblödning. Givetvis ska man ta ut sto och föl tillsammans, särskilt när fölet är så ungt.

Det är ju så här jag brukar göra. Men nu har hingsthållaren sagt att hon inte ska ta ut fölet på minst en vecka!! Då är jag rädd att stoet ska få kolik när hon kommer stå inne så mycket. Men hingsthållaren säger att diande ston aldrig får kolik..

Hur gör ni när fölet är fött?
Släpper ni ut stoet själv en stund? Hur tidigt tar ni ut fölet? Tar ni ut sto och föl ihop? Eller var för sig? Hur vanligt är det att ston får kolik efter en fölning?
Motivera gärna varför ni gör som ni gör.
Har kommit i konflikt med den som lånar vårat fölsto om hur jag tycker det ska göras och hur de tycker man ska göra.

Jag brukar ta ut sto och föl ett par gånger första dagen, men håller alltid stoet i lina första gångerna. En del ston springer som tokar med sina små om man släpper dem och en del brallar rätt rejält och då är det lätt att fölet får sig en smäll, vilket kan om det vill sig illa ta död på dem.

Jag tar aldrig ut sto och föl var för sig. Jag gjorde det förr, men det är ingen skillnad på dräktighet sedan jag slutade. Mina ston är otroligt mammiga och det var alltid ett stök och bök med det där samt ibland rent livsfarligt.

Jag har aldrig haft kolik på ngt sto efter fölning. Ibland kan de vara lite irriterade och sparka mot magen när fölet diar första gångerna, men har man själv fått barn så förstår man varför. Livmodern drar ihop sig i samband med att mjölken rinner till, sk eftervärkar.

Sedan tycker jag att det inte finns ngt rätt och fel. Alla gör som det passar en bäst och om jag har lånat ut ngt sto, vilket jag har gjort några gånger, så litar jag på att den som har henne gör på bästa sätt för dem och hästen i just den situationen. Jag lägger mig inte i hur de gör om de inte rådfrågar mig, för då kan jag ju naturligtvis tipsa om hur jag gör.

Det är ju så här jag brukar göra. Men nu har hingsthållaren sagt att hon inte ska ta ut fölet på minst en vecka!! Då är jag rädd att stoet ska få kolik när hon kommer stå inne så mycket. Men hingsthållaren säger att diande ston aldrig får kolik..

Det låter konstigt. Man vill ju att fölen ska röra sig så de kan räta upp sina långa ben (nästan alla är ju lite skeva när de kommer ut). Jag vill ju även att de ska få frisk luft och få använda sina lungor. Fast jag släpper aldrigt ut en veckogammal fölis hela dagar, utan det är korta stunder och som sagt, första dagarna med mamma i lina.
Jag tror dock inte att du behöver vara orilig för kolik på stoet. Mina är ju ute nästan 100% mindre än vad de är i vanliga fall när de har nyfött föl och det har aldrig resulterat i kolik trots att de brukar få mkt att äta.

Hingsthållaren säger att det räcker det den rör sig i boxen. men jag har lärt mig att de behöver gå på fastare underlag än vad en halm bädd ger.
Jag har heller inte sagt att jag tycker de ska släppa ut sto och föl i hagen, men gå några korta promenader tycker jag att de behöver.
Klart att de ska få göra som de vill då det lånat stoet, men jag vill gärna veta om jag är helt fel ute.
Jag har nämligen aldrig träffat någon som låter sitt sto och föl stå inne en hel vecka före de får gå ut (utom vid extrema väder)

Du och jag gör nog ungefär lika, men som sagt, har man lånat ut stoet så har man. Jag tror iallafall inte att det är ngn överhängande kolikrisk pg de står inne en vecka, men jag fattar inte varför man vill göra så. Det är ju smidigt att tex mocka den korta stund de är ute. "Alla är vi saliga i vår tro". Du får blunda och stå ut.

Mina föl har fötts på kvällen och har fått komma ut med mamman på förmiddagen dagen efter. Har inte skilt sto och föl åt för stoet är så mammigt och jag vill inte utsätta henne för det.

I stallet där jag står föddes ett föl i slutet av februari och han fick därför bara vara ute med mamma korta stunder p g a vädret. Efter en vecka blev stoet så frustrerat över att vara inne så mycket att hon började bli arg mot sin unge, så jag tror att det kan vara ytterligare en fara med att låta dem stå inne en vecka förutom det som redan skrivits.

Du behöver inte oroa dig för att mamma eller föl tar skada om dom står inne i en vecka. Jag kan inte förstå varför man väljer det men det är inte skadligt. Den lilla skuttar i boxen så att musklerna utvecklas som dom ska ändå.

Jag har fött upp ca 70 föl och det beror aldeles på mamma hur jag gör efter fölning. Är det en orolig mamma så får dom stå inne i ett par dagar så fölet följer mamma utan problem. Är det en mamma som kan sin sak så får hon gå ut dagen efter fölning om vädret tillåter.

Att ta ut mamma från fölet är ren djurplågeri!

Mina föl har fötts ute i hagen. Så dom har varit ute från början. Så har vi tagit in dom flera gånger varje dag för att fixa dom.
Dom va födda i maj

Mitt föl är fött med windswepta bakben, det gör att hon inte kan och får vara ute längre stunder. Därför åker hon och mamma ut fem minuter lite då och då istället för att vara ute en längre tid.

Normala föl får gärna vara ute direkt om bara vädret och hagkonditionen tillåter. Tänker häst = normalt utomhusdjur i det vilda :laugh:

Mitt föl är fött med windswepta bakben, det gör att hon inte kan och får vara ute längre stunder. Därför åker hon och mamma ut fem minuter lite då och då istället för att vara ute en längre tid.

Normala föl får gärna vara ute direkt om bara vädret och hagkonditionen tillåter. Tänker häst = normalt utomhusdjur i det vilda :laugh:

Vem har sagt till dig att ditt föl inte får vara ute pga bakbenen ? Har aldrig hört talas om restriktioner pga att de är windsweepta tvärtom är det viktigt med rörelse så att de stärker sig, men naturligtvis skall de även ges tillräcklig vila som alla fölisar skall ha första tiden.

Jag låter henne inte vara ute längre än att jag ser att hon orkar. Orken tryter ganska snabbt eftersom hon galopperar runt mest hela tiden. Jag vill inte att hon ligger ute i hagen när det är så här kallt som vi haft det idag.

Jag vet av erfarenhet att windswepta föl behöver röra på sig mycket men de jag har haft tidigare har varit senare födda = varmare ute!

Jag har aldrig stött på något sto som behöver springa ute för att "rena sig". Vätskan om det finns någon kvar i kroppen tas hand om kroppen själv och absorberas.

Jag betäcker över 35 ston om året som blir ultraljudade och det finns aldrig någon vätska i livmodern. Däremot vet jag gamla ston som kan ha vätska i livmodern och kan därför inte bli dräktiga, men det är en helt annan sak.

Jag har inte själv haft något föl, men mitt sto är dräktigt nu och beräknas föla i juni. Iaf så pratade jag med min hovslagare igår för vi tog bort skorna på stoet och hon har jättedåliga hovar. Han sa det att det är viktigt att fölet kommer ut på hårdare underlag ganska tidigt för att hovarna ska bli bra. de föl som bara står inne i box första veckan får ofta dåliga hovar hela livet enligt honom. hovarna måste tydligen tryckas ut eller hur det var.
Jag vet inte alls om detta stämmer men jag kommer nog låta mitt sto och föl gå ut fösta dagen. Om inte annat bara gå ut något varv på gårdsplanen. :)
/Amanda

Varför tog du bort skona redan nu om hon inte ska föla förrän i juni och har taskiga hovar? Det kommer inte att bli bättre när hon blir större och tyngre.

Jag har tagit bort bakskorna cirka en månad innan beräknad fölning men låtit framskorna vara kvar eftersom mitt sto har tunna sulor fram och jag inte vill plåga henne i onödan.

Så här har jag gjort i närmare 30 års tid, med alla mina ston;

¤ Har stoet fölat under natten eller sen natten, så tar jag ut stoet utan föl, på morgonen, på eftermiddagen samt på kvällen. Endast för att rena henne så fort som möjligt.
Men fölet står inne det första dygnet, för att vänja sig vid sin mamma och den nya världen, med allt vad det tillhör.

¤ Dagen efter kommer först stoet ut utan sitt föl, sedan efter morgon fodringen, så kommer de båda ut, så länge vädret tillåter.
Sedan är det middagsfodring och de får komma in och vila en stund, och sedan plockar jag ut dom en gång till på eftermiddagen.
På kvällen kommer stoet ut i longerlinan, och får börja arbeta lite smått.

Och så går det tills stoet är ordentligt ren, och ju varmare ju längre ute för de båda.

Jag brukar ta ut bara stoet ett tag efter att hon fölat så att hon blir lite orolig. Då drar livmodern ihop sig och eventuell kvarbliven efterbörd släpper också. Detta är superviktigt! Våra föl har kommit nattetid, runt tre på natten. De går ut dagen efter om allt står rätt till. De går då ut i egen hage. Efter ett par dagar släpps de ihop med ett par utav de andra hästarna.

Vad är det egentligen som säger att det är viktigt att ta ut stoet från fölet? Jag har slutat med det för många år sedan och stona har inte mer vätska i livmodern för det när de ska semineras om, inte ens på 9:e dygnet i de fall vi har seminerat redan då. OK om man har en kvarbliven efterbörd för att få ut den (vilket jag inte haft), men annars delar jag aldrig på dem. I det vilda är sto och föl tillsammans hela tiden och blir ombetäcka, ofta kanske redan på fölbrunsten, men annars på nästa och det går bra. Fungerar tex på Lojsta Hed.

Däremot skulle jag aldrig släppa ihop ett nyfött föl med andra hästar för det har jag sett fall sluta med förskräckelse. Mina kan släppas med ett annat fölsto och inte förään efter att stoet är ombetäckt och dräktigt släpper jag ihop dem med flocken och då är ju fölet oftast 1,5 månad gammal.

Men som jag beukar skriva, alla gör som det passar dem bäst.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 466
Senast: Teilani
·
Avel Jag har ju lånat ut mitt ena avelssto till en tjej som tagit föl på henne i år. Ursprungligen så skulle stoet stå hos mig och att hon...
Svar
14
· Visningar
2 421
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka