Hur göra när hästen rymmer?

P

puppe

:crazy:Idag hände något lite otrevligt:crazy:
Jag var ut i skog och mark med vår 5-år gamla fjordvalack.Med min dotter på ryggen.Eftersom han är rätt så ny här hemma så ledde jag honom med grimskaft.
Han har nu bott här ca 3 veckor men vi har ägt honom och skött honom 3 månader.Han går som en hund efter mig,stannar jag stannar han osv.Inga problem där.
Idag då så snubblar jag plötsligt,han blir jätteskrämd och galopperar i full fart över fältet vi gick över på hemväg.Kanske 100 meter hemifrån alltså.Min dotter faller av och hästrackarn tar ny fart.Först två ärevarv runt fältet.Och jag tänker ja sprin du lite,du stannar nogsnart och äter.Men nehej...Ny fart ut på stigen vi kom ifrån i full galopp.HJÄLP tänkte jag vad gör jag nu?
Vi börjar leta i skogen och en halvtimme senare hittar vi honom betande där vi hade vänt för att gå hem:confused:
Varför tror ni han gjorde så?Man blir ju så rädd att de ska skada sig med tyglar o grimskaft runt benen....
Han fick gå in i boxen och lugna sig och vila ca två timmar efteråt.Sen först fick han gå ut oh beta igen.Jag har inte straffat honom på något annat sätt för det här.Jag tycker inte att det riktigt funkar så.Tänker jag rätt eller är jag för mjuk?Tusen frågor;)
Som ni säkert listat ut är det här vår första häst:angel:

Sv: Hur göra när hästen rymmer?

Jag vet inte riktigt varför, kanske för att han är ny i området.
Jag tror däremot att du gjorde rätt som inte straffade eftersom han då ändå inte förstått vad han straffas för - när det ju kommer i efterhand. Och du vill väl dessutom att han ska komma till dig och inte tvärtom.

Ja precis så tänkte jag också:bow:
Man vill väl bara bli bekräftad av er duktiga hästmänniskor:)
Jag är iallafall glad över att ingen skadade sig.Och det är väl bara att inse att sånt här händer ibland.Men man blir ju lite skärrad.
Fler kloka synpunkter på mina frågor?

Ja det är ju inte lätt att veta men....
Han är ganska ung, han känner er inte bra och han är på nytt ställe. Jag har lärt mig att det tar tid för hästar, speciellt unghästar, att vänja sig vid nya situationer. Det verkar ju som att du har läget under kontroll.
Om det var min häst hade jag nog för det första inte satt upp mina barn på den just nu. Då blir man ju bara mer orolig och det kan påverka hästen. Jag hade satsat tid på att hantera hästen själv utan barn i närheten(men jag är kanske lite hysterisk med sådant). I lugn och ro byggt upp ett förtroende. Jag hade gått ut på promenader med den, ridit den lite på ridbana, i hage eller skogen allt efter förutsättningarna. Jag hade nog valt att se det som en olyckshändelse och börjat om på ruta ett igen. Jag har också lärt mig att när det gäller så pass unga hästar så är det bra att ha något som fungerar som är ruta ett. Det kan nog vara vad som helst men det SKA fungera ex gå ut vid sidan om en runda, skritta på vägen, rida på ridbanan, rida längs med hagarna (allt efter vilka möjligheter man har) och sedan ge det TID. Och sedan börja om och långsamt ställa nya krav. Ja det var ett exempel på hur man kan göra. Det fungerar för mig och min häst. det viktigaste är nog att inte göra problemet större än vad det är. lycka till!

Vissa hästar springer aldrig hem. Vissa springer från kompisar etc om man åker av i skogen, jättekul om man åkt iväg en bit och tränar...

Jag vet inte riktigt vad du skulle ha straffat hästen för OM du skulle straffa? För att den blev rädd? För att den sprang från dig?

Nej, det är nog bara att acceptera att hästen fortfarande är så ny hos dig att den inte finner dig som tryggheten när det händer skrämmande saker. Det enda som kan råda bot på det är att bli ledare för din häst, att utgöra tryggheten.

Jo jag får väl ta och acceptera att han är ny för oss och att han är ung.Han är förresten en väldigt känslig häst.När vi köpte honom var han i princip rädd för alla snabba rörelser och plötsliga ljud.Vet inte med säkerhet men misstänker att han blivit ganska brutalt behandlad.Eventuellt vid inridning i Tyskland som 2-åring:eek:
Jo det är sant.Så vi har nog jobbat mycket med förtroende och ledarskap.Det var ju bara det att jag tycker att det fungerar väldigt bra annars.Tex igår red min äldre dotter(11 år) barbacka på honom första gången i hagen,så hon ville att jag skulle gå bredvid .Vilket resulterar i det att han inte alls lyssnar på hennes hjälper utan följer vartenda steg jag tar:love:
Så vi fick lura honom genom att jag går längre och längre mot mitten för varje varv och dottern jobbar med hjälperna för att hålla honom längs spåret.Det lyckades till slut.:bow:
Jag har förresten bruten arm för tillfället,så jag har inte kunnat rida själv på lääänge.Två månader snart:(

Det är ju en fjording - han hade säkert idiotroligt när väl första skrämselhickan lagt sig....
Led honom inte utan grimskaftet fastsatt genom bettet eller i delta.
Dom har en tendens att ignonera smärta om dom vinner på det.
Min fjording Luff hade en period som unghäst när han körde skutt o stick metoden på promenader....det var bara att lära sig tecknen och parera för hålla emot var bara att drömma om.

Jo du har så rätt!!Han är en äkta fjording.Jag såg nog glimten i ögonen när han tog ny fart och galopperade ut till skogen tillbaka:D
Jag brukar haka fast grimskaftet genom bettet så att säja.Var det så du menade?

Jo det var så jag menade - men då får man ju inte tappa taget. Trampar han på grimskaftet så kan han ju trampa av sig käken.

Huuu vad glad jag är att allt gick bra:eek:
Ska snart ta en tur i ösregnet igen.Men idag går vi bara vi två på en liten skogspromenad;)

Vill bara säga tur att det gick så bra för er och att ingen skadade sig, hade också sådan tur för några veckor sedan.

Jag och min syster red barbacka och skulle ner till sjön och bada med våra två New forest ponnyer lite. Vi hade våra vanliga ridkläder på oss för att de brukar bara bada benen och sjön ligger i skogen inte långt i från stallet, som tur är. Vi kommer ner till sjön och hästarna går i och badar... Helt plötsligt blir min systers häst rädd för något så hon ramlar av i vattnet och hästen springer utåt i sjön och då blir min häst med rädd så jag ramlar av haha.. Min häst springer upp och galopperar i väg hemmåt och min systers häst springer efter. Min mamma sticker efter på cykeln för vi var jätterädda att de skulle springa upp på den stora vägen. Men de hade galopperat hem som tur var och stod och betade på gårdsplanen! Ingen hade skadat sig eller trasslat in sig i tyglarna.

Kan tillägga att vi har haft hästarna i tre och fyra år och de var första gången de gjorde såhär. Men man fick ju det bekräftat nu att de vet var de bor och vill hellre hem än någon annanstans!

Är bara tvungen att skriva.:)

HAde en fjording som jag för övrigt kallade" mitt norska fullblod", när någon undrade vad jag hade för häst. HA HA HA. Hade inte ett gram för mkt på sig, var uppdragen i magen, vid ljumsken som alla andra riktiga tävlingshästar är. Han var en mkt fin fjordis att titta på och rida.

Hade flyttat till ett nytt stall och skulle efter 1 dag rida ut i skogen för att se mig omkring lite. Min fjordis var 4 år, och mkt smäcker och högrest. Red barbacka men det var väl inte det stora problemet i sammanhanget, utan när jag kommit några km in i skogen gjorde han en otrolig helomvändnign runt sin egen axel, o stack i ful karriär iväg.

Hade aldrig gjort så här förut!!!!

Någon gång skulle ju va den första, hm.

Jag upp på benen och såg en rumpa stack iväg, med stort självförtroende.

Började följa spåren och försökte lista ut var jag ridit, mötte ett gäng med människo gamla som unga som var ute och letade efter mig i skogen.

För min pålle hade sprungit hem till stallet och stod i sin box, de förstod då att jag inte var med som jag skulle:cool:. Utan gav sig då ut för att leta efter mig.

Snacka om att jag kom till ett litet stall (5 boxar) där man såg om varandra, så det kändes helt klart jätteskönt. :D

Min pålle var annars helt trafiksäker men var otroligt snabb och uthållig.
Red honom med en kompis i detta stallet som hade en ponny som varit sm- mästare i hoppning, fälttävlan mm ett flertal gånger. Men min pålle var honom tätt i hälarna när vi brakade för han var iväg tillsammans i en "insides" tävling. Kompisen var mäktad impad av honom.

Hade ett rakt pelham på honom för han var så fruktansvärt pigg att rida.

Han galopperade i sidleds mot hindren, och man kunde bara släppa av honom så for han iväg. Vilken känsla!

Löshoppade som 3 åring 120cm utan problem han bara flög över.

Red honom på ett rakt pelham.

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: Mezcal
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 808
Senast: Lobelia
·
A
Träning Jag har mina hästar kvar på bete hos mina föräldrar ca 5 mil hemifrån mig. I fredagskväll kl. 23.00 ringde dom och sa att hästarna hade...
Svar
3
· Visningar
1 417
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama