Sv: Hur göra med trafik?
Jag skulle göra som några andra nämt att träna att möta bilar, men göra det med någon som du känner som sitter i bilen. Första gången kan bilen stå stilla när du rider förbi, och sen efter ett par gånger köra sakta förbi o.s.v. Det finns ingen genväg utan träna är det bästa. Du kommer känna dig lugn för att du vet att allt sker under kontroll och en vettig person sitter bakom ratten. Bara man tar det lungt och gör det i sin egen takt! Då kommer även hästen slappna av och inse att det inte är något farligt. Det är bara bilar och inga hästätande monster
...Eller så kan man göra som jag och min syster när jag var liten och red shettis och min syster gick brevid. Vi var så trötta på alla bilar som körde i 180 km/h förbi oss på vägen. Detta var under sommaren och det vara extra mycket trafik och vissa verkade inte förstå. Så vi gjorde en skylt och satte på min rygg där det stod. KÖR SAKTA!
Hahah jag tror aldrig jag har sett så många glada människor förut, nästan alla vinkade och skrattade när de körde förbi, plus att de körde väldigt sakta förbi
Usch, jag har ett problem som jag inte kan lösa...
Min häst är inte trafiksäker, och situationen där jag bor gör inte saken bättre. Jag bor längs med en större väg, tungt trafikerad. Hästen kan stå och gå utanför vårt hus, precis bredvid alla bilar och lastbilar, utan att reagera med minsta. Men så fort det blir "trängre" går det mindre bra.
Men så vill jag ju rida, och valmöjligheterna här är fruktansvärt begränsade. Det finns en väldigt fin ridväg, men den är avstängd med vägbom och taggtråd bredvid så där kommer vi inte in i nuläget. Oftast blir det då ridning på en grusväg som jag brukar kalla "Sveriges mest trafikerade grusväg"... För att komma någonstans måste jag rida ungefär 0,5 km x 2 på denna grusväg. Igår red jag vid 19-20-tiden och det hann komma fyra bilar på denna lilla stunden. Ett stort problem är att långa sträckor har man taggtråd båda sidor, dvs omöjligt att komma av vägen vid möte med bilar. Men det allra största problemet är hur fort bilarna kör, och hur lite hänsyn och förståelse de visar för att det är en häst på vägen...
Två av bilisterna igår uppträdde exemplariskt ! Körde mot oss sakta, och stannade sedan helt så vi kunde passera säkert och bra. Men de andra två... Den ena bilen hade vi turen att möta där det inte var taggtråd, och vi kunde alltså komma av vägen och stå en liten bit in på ett fält. Den bilen kände jag väl igen - hon kör här varje dag. Den andra bilen som kom i full fart var en tyskreg. mercedes med takbox = turist. Den hade vi oturen att möta där det var taggtråd på båda sidor och hästen höll på att krypa baklänges ner i den... Det är alltså både "känt" och okänt folk som kör som dårar när de möter oss.
Det är så himla otäckt, och även fast jag har maken med som håller i hästen blir det potentiellt farliga situationer. Jag vet inte vad jag ska göra? Hur sjutton får man folk att förstå att hästar är väldigt oberäkneliga djur som kan hitta på lite vad som helst? Jag upplever det som om det blivit värre. Vet inte om det är förstånd eller hänsynstagande som saknas, men jag börjar bli desperat !
Jag skulle göra som några andra nämt att träna att möta bilar, men göra det med någon som du känner som sitter i bilen. Första gången kan bilen stå stilla när du rider förbi, och sen efter ett par gånger köra sakta förbi o.s.v. Det finns ingen genväg utan träna är det bästa. Du kommer känna dig lugn för att du vet att allt sker under kontroll och en vettig person sitter bakom ratten. Bara man tar det lungt och gör det i sin egen takt! Då kommer även hästen slappna av och inse att det inte är något farligt. Det är bara bilar och inga hästätande monster
...Eller så kan man göra som jag och min syster när jag var liten och red shettis och min syster gick brevid. Vi var så trötta på alla bilar som körde i 180 km/h förbi oss på vägen. Detta var under sommaren och det vara extra mycket trafik och vissa verkade inte förstå. Så vi gjorde en skylt och satte på min rygg där det stod. KÖR SAKTA!
Hahah jag tror aldrig jag har sett så många glada människor förut, nästan alla vinkade och skrattade när de körde förbi, plus att de körde väldigt sakta förbi