Sv: Hur göra med trafik?
Jag tror vi tolkar TS olika?
Det du beskriver - en häst som alltid trasslar när det kommer en bil, där håller jag helt med dig, den är inte redo för 'vägen'
Men det TS skrivit är (bl a):
Men hästen är lite oberäknelig. Vissa dagar är hon mycket lugnare, och då är jag också mer avslappnad. Sedan har hon sina "hispiga" dagar, och känner man att hästen är på väg ner i diket när det kommer en bil så sitter man inte så lugnt nästa gång det kommer en .
--
Min häst var relativt trafiksäker innan hon blev sjuk
--
Men i "trängda" situationer blir det svårt.
Det har jag tolkat som att hästen inte har direkta problem med trafiken utom när den kommer 'tätt inpå' och hästen inte känner den har någonstans att 'fly' om den behöver det. Och att de måste passera en väg med taggtrådsstängsel på båda sidor och ganska smal, för att ta sig till bättre vägar. Och den vägen är en sträcka av 500 meter!
Dvs hästen är inte generellt trafik/bilrädd, men flippar ur om den känner sig trängd/inte känner den KAN fly om den behöver. Och det inträffar på aktuell sträcka med stängsel på båda sidor, men vissa dagar är det bättre, andra sämre.
Det ser jag, generellt, inte som konstigare än om en häst är helt trafiksäker men kan 'fnatta' för motorcyklar t ex. I TS fall blir det extra olyckligt dock iom att sträckan är tämligen vältrafikerad, så det blir många bilmöten.
Naturligtvis kan och bör man träna på 'bli passerad av bil i trängda lägen', men det är inte alls lika enkelt åstadkomma som om hästen är 'rädd för bilar/motorcyklar/bussar'.
Och, om jag bodde i TS krokar, och 'varje dag' fick snigelköra efter TS som red mitt i vägen, eller stanna för TS skulle kunna passera - på en sträcka av fem hundra meter, så skulle det inte höja mitt blodtryck direkt.
Däremot om man byter ut 500 meter mot 5 kilometer. Men nu, det är en så minimal sträcka, och ett specifikt läge?
Sen kan man inte kräva alla bilar ska stanna ändå nej, men jag har som både bilförare och hästägare svårt att förstå att man inte väljer att göra det, och/eller hur man skulle kunna uppröras av det.
Men jag tror vi tolkat TS olika, och isf är vi betydligt mer ense än det verkar i sakfrågan skulle jag tro?
Jag tror vi tolkar TS olika?
Det du beskriver - en häst som alltid trasslar när det kommer en bil, där håller jag helt med dig, den är inte redo för 'vägen'
Men det TS skrivit är (bl a):
Men hästen är lite oberäknelig. Vissa dagar är hon mycket lugnare, och då är jag också mer avslappnad. Sedan har hon sina "hispiga" dagar, och känner man att hästen är på väg ner i diket när det kommer en bil så sitter man inte så lugnt nästa gång det kommer en .
--
Min häst var relativt trafiksäker innan hon blev sjuk
--
Men i "trängda" situationer blir det svårt.
Det har jag tolkat som att hästen inte har direkta problem med trafiken utom när den kommer 'tätt inpå' och hästen inte känner den har någonstans att 'fly' om den behöver det. Och att de måste passera en väg med taggtrådsstängsel på båda sidor och ganska smal, för att ta sig till bättre vägar. Och den vägen är en sträcka av 500 meter!
Dvs hästen är inte generellt trafik/bilrädd, men flippar ur om den känner sig trängd/inte känner den KAN fly om den behöver. Och det inträffar på aktuell sträcka med stängsel på båda sidor, men vissa dagar är det bättre, andra sämre.
Det ser jag, generellt, inte som konstigare än om en häst är helt trafiksäker men kan 'fnatta' för motorcyklar t ex. I TS fall blir det extra olyckligt dock iom att sträckan är tämligen vältrafikerad, så det blir många bilmöten.
Naturligtvis kan och bör man träna på 'bli passerad av bil i trängda lägen', men det är inte alls lika enkelt åstadkomma som om hästen är 'rädd för bilar/motorcyklar/bussar'.
Och, om jag bodde i TS krokar, och 'varje dag' fick snigelköra efter TS som red mitt i vägen, eller stanna för TS skulle kunna passera - på en sträcka av fem hundra meter, så skulle det inte höja mitt blodtryck direkt.
Däremot om man byter ut 500 meter mot 5 kilometer. Men nu, det är en så minimal sträcka, och ett specifikt läge?
Sen kan man inte kräva alla bilar ska stanna ändå nej, men jag har som både bilförare och hästägare svårt att förstå att man inte väljer att göra det, och/eller hur man skulle kunna uppröras av det.
Men jag tror vi tolkat TS olika, och isf är vi betydligt mer ense än det verkar i sakfrågan skulle jag tro?