Hur göra med jobb!

daymint

Trådstartare
Min bebbe är snart 6 månader, ocg jag har varit föräldrarledig under denna tiden.Jag var arbetslös innan.
Det är omöjligt för min sambo att vara föräldrarledig om jag inte får tag på ett jobb.

Skulle vara så trist om inte han fick vara hemma tyckte jag, samt att det skulle vara en trygghet och en ekonomisk förbättring om jag fick jobb.

Nu har jag blivit kallad på anställningsintervju, vilket självklart inte är någon garanti för jobb, men jag blev så glad ändå när de ringde, hoppas, hoppas.

Problemet är att tjänsten är på 100 % och jag hade bara tänkt jobba deltid, men jag tänker absolut ta jobbet om jag får det, men är det dumt att fråga redan på intervjun om man kan jobba mindre än 100 % och hur är reglerna när det gäller att man får gå ner i tid när man har små barn, vill inte jobba helst 100 % när han börjar på dagis alla fall, nu blir det inte förrens nästa höst dock.

Sv: Hur göra med jobb!

Min bebbe är snart 6 månader, ocg jag har varit föräldrarledig under denna tiden.Jag var arbetslös innan.
Det är omöjligt för min sambo att vara föräldrarledig om jag inte får tag på ett jobb.

Skulle vara så trist om inte han fick vara hemma tyckte jag, samt att det skulle vara en trygghet och en ekonomisk förbättring om jag fick jobb.

Nu har jag blivit kallad på anställningsintervju, vilket självklart inte är någon garanti för jobb, men jag blev så glad ändå när de ringde, hoppas, hoppas.

Problemet är att tjänsten är på 100 % och jag hade bara tänkt jobba deltid, men jag tänker absolut ta jobbet om jag får det, men är det dumt att fråga redan på intervjun om man kan jobba mindre än 100 % och hur är reglerna när det gäller att man får gå ner i tid när man har små barn, vill inte jobba helst 100 % när han börjar på dagis alla fall, nu blir det inte förrens nästa höst dock.

En tanke. Det fungerar inte att din man jobbar deltid istället för dig då,? När den dagen kommer att ni båda ska arbeta.

Ska du börja arbeta redan nu? eller ligger det längre fram i tiden? Kanske kan du föreslå (med hänvisning till barnet) att du gärna vill börja på ex. 75% för att sedan succesivt öka till 100%.
Jag är alltid så osäker kring sånt här, vad är bäst/smartast?

Har för mig att man har rätt till att gå ner i tid tills barnet börjar skolan, eller nått åt det hållet.

En tanke. Det fungerar inte att din man jobbar deltid istället för dig då,? När den dagen kommer att ni båda ska arbeta.

Ska du börja arbeta redan nu? eller ligger det längre fram i tiden? Kanske kan du föreslå (med hänvisning till barnet) att du gärna vill börja på ex. 75% för att sedan succesivt öka till 100%.
Jag är alltid så osäker kring sånt här, vad är bäst/smartast?

Har för mig att man har rätt till att gå ner i tid tills barnet börjar skolan, eller nått åt det hållet.

Grejen är den att jag hade först tänkt börja söka jobb stenhårt efter jul, sökte detta jobb på skoj då jag är utbildad inom det yrket, och wips så ville de ha mig till intervjun, känns jättebra :banana: men det är inga problem att börja jobba nu snart bara skoj för min sambo, jag antar att om jag får jobbet så startar det nog efter jul.
Jag har lite svårt för att jobba heltid (gamla skador eftet bilolycka) men jag tänkte om man jobbar 100 % till en början när har man då rätt att kunna gå ner i tid och ta en del i fp??Det blir väl när lilleman börjar dagis för inte ska han behöva vara där hela dagar hela tiden.
Så frågan är väl när kan man gå ner i tid om man får jobbet, och är det fel av mig att jobba 100 % till en början m, hur mitt barn kan väl inte må dåligt av det?Hur skulle ni ha gjort??

Din bebis mår inte dåligt av att vara med sin pappa ensam, precis som den inte mår dåligt över att vara ensam med mamma när pappa jobbar ;) Så det skulle jag inte oroa mig för alls!

Du har rätt att jobba deltid när du har barn, och föräldraledighet kan de inte neka dig om du säger till 2 månader innan. Annars kan du ju fråga på en gång om du inte kan få jobba 75% eller nåt. Det där brukar ordna sig (beroende på typ av jobb såklart). Min bebis är 8 månader och jag jobbar 60%, och det har bara gjort att Elina kommit jättenära sin pappa också och allt har blivit SÅ myspysigt här hemma när vi är lika mycket förälder båda två :love:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 213
Senast: malumbub
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 933
Senast: Cocos
·
Skola & Jobb Moderator får flytta om tråden passar bättre på barn. Jag tänker dock att det fokuserar på jobb mest. På min pågående praktik, som jag...
Svar
12
· Visningar
2 327
Senast: Voeux
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
9 152
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar