Hur göra med hästägandet, sälja, slakta,låna ut?

Sv: Hur göra med hästägandet, sälja, slakta,låna ut?

Vad är det för typ av skuld? Är det ett vanligt banklån som INTE gått till inkasso/kronofogden? Klarar du avbetalningsplanen som banken lagt upp? Avgörande frågor. Banken kan inte tvinga dig till något, kronofogden däremot kan kliva in hos dig och ta vad hon vill ha.

Precis vad jag menar. "Dumt att avliva hästen i förebyggande syfte"! :)

Nej inte nu. Men om alternativet är att sälja eller avliva då skulle jag överväga avlivning när det gäller en travare med skadeproblem.

Om jag hade varit TS hade jag inre behållt hästen för att snabbare kunna göra mig skuldfri o eftersom även tiden är ett problem känns medryttare som ett bättre alternativ.

Men TS problem var ju att hon trodde banken skulle kräva att hon avlivade hästen för att betala lånet, mitt svar var att det kommer banken inte att göra sålänge hon betalar lånet samvetsgrannt. Banken har inget som helst intresse i att lånet blir snabbt avbetalt (snarare tvärt om).
För att skingra all oro tycker jag du ska prat med din bank så du får klartecken på att det är OK, men jag är säker på att de inte kommer att kräva något avseende din häst.
TS- behåll du din häst, den kommer att var till glädje både för dej och dottern. Inget går upp emot att barn får växa upp med ett djur, avbetalningar i all ära.

Tror absolut inte du tvingas sälja hästen, som nån sagt, 100' är inte mkt pengar, förhållandevis sas.
Har du tid o råd, behåll absolut!!

jag uppfattade det som en del av problemet.

Jag skulle tycka det var viktigare att ha mer tid för barnet o som sagt bli av med skulden, därav mitt svar.

Mig veterligen har banken ingen rätt att kräva en försäljning och 100 000 är inte mkt i skuld jämfört med vad nästan alla människor har idag i form av huslån, billån eller för den delen lån för att köpa häst :idea:
Så länge du kan betala ränta och amortera lite grann på lånet så är det inga problem. Om skulden ligger hos kronofogden är situationen däremot en helt annan.

Den hästen du beskriver har inget som helst försäljningsvärde och jag ser inte hur någon människa skulle vilja köpa en outbildad ridtravare som dessutom är ofräsch. En outbildad travhäst kan du få gratis även om den är frisk.

Om du känner starkt för hästen så tycker jag att du ska behålla den. Det kan bli jobbigt ändå vid en separation och då kan det vara skönt att ha någon slags frizon där man kan koppla bort det jobbiga och bara ha roligt. Dessutom får du och din dotter en givande egentid tillsammans. Varför sälja om du inte vill? ;)

Mvh JV

Skuldfri? Är väldigt få förunnat, en skuld på 100 000 är inget om man har en normal inkomst. De flesta skulle inte kunna äga en lägenhet eller ett hus om de inte hade tagit lån först. Eller som jag, skulle inte fått någon utbildning om jag inte fått studielån på 500 000....

Kan du inte prata med din medryttare och säga att du behöver mer hjälp, både ekonomiskt och tidsmessigt?
Förmodligen tycker hon ju om hästen och kan tänka sig att hjälpa till.

Och jag har haft bekanta med syskon som gått långa universitetsutbildningar (4-5år) utan studielån. De hyr lägenhet, vilket fungerar lika bra som att äga den så länge det finns pengar att betala hyran. Vad jag vet är de fortfarande skuldfria idag, ett par år senare ;)
Jag menar alltså att det där beror helt på vilka förutsättningar man har osv. Det är ingen omöjlighet att vara skuldfri, men det är heller inte möjligt i alla lägen.

TS: Så länge du sköter avbetalningarna på lånet kan banken inte tvinga dig att sälja hästen. Går skulden till kronofogden kan KN tvinga dig att göra det för att få in pengana för skulden, men i ditt läge (där hästen inte är värd spec. mycket i rena pengar) skulle jag tro att det är troligare att det blir till exempel bilen, om du har en, som ryker först.
Känner du att du vill och har möjlighet (ekonomiskt, tidsmässigt, känslomässigt), så ha kvar hästen. Skulle situationen senare uppstå där du inte längre kan ha den kvar, skulle jag (med tanke på att hästen inte är 100% fräsch) välja att avliva framför försäljning/utlåning, men det problemet kan du ta om/när det uppkommer. Funkar det nu, så måla inte fan på väggen - det skapar bara oro! :)

Men om alternativet är att sälja eller avliva då skulle jag överväga avlivning när det gäller en travare med skadeproblem.

Fattar inte riktigt resonemanget! Hade det varit ett halvblod med skadeproblem, skulle den ju förmodligen inte avlivas, men är det en travare så är den ingenting värd och då dödar vi den istället!
Är det ingen som ser sin häst som en vän längre? är en häst bara en summa pengar i skepnad av en häst? Har man skaffat en häst är man skyldig att skaffa den en så bra framtid som möjligt. Då tycker jag att TS ska försöka ge bort den till någon som vill ha en promenadhäst.

Ni som hellre skulle avliva hästen än sälja, varför?

Har man skaffat en häst är man skyldig att skaffa den en så bra framtid som möjligt.

Man är alltså skyldig att minmera dess lidande. Vilket definitivt inte är synonymt med att skickas mellan olika hem och med stor risk hamna hos någon som inte tänker på att hästen inte håller för att ridas hårt eller regelbundet. En död häst lider inte, det gör däremot en häst som rids med smärtor.
Jag skulle aldrig sälja en häst med skadeproblem. Av just ovan nämnda anledning.

Så istället för att leta efter ett kärleksfullt hem hos så dödar du den hellre så att den inte äns får chansen till ett liv?

För det första behöver du inte ge den till första bästa, utan du kan kolla upp ägaren, vart den kommer att stå, ge instruktioner om hur den ska behandlas och att den inte får ridas annat än promenadridas eftersom att den tydligen fungerar till det utan att ha ont.
Sen kan man skriva på kontraktet att hästen inte får säljas vidare utan isåfall ska komma tillbaka till nuvaranade ägare.

Visst man kan aldrig veta säkert, att detta kommer att följas och att hästen har det bra. Men jag tycker att hästen är värd ett liv om man nu kan ordna det för den. Och det verkar ju som att hästen inte är oanvändbar och har så ont att den borde avlivas för dennes skull.

Med tanke på hur många okunniga stolpskott det finns som kan tänka sig att köpa en travare så kommer jag lägga ner, avliva ,döda, eller vad man vill kalla det i allafall den ena travaren jag har hemma.just för att han är min vän. Att skicka honom vidare är inget alternativ öht.En död häst lider inte.
Den kunskapsnivån som han kräver finns helt enkelt inte inte på marknaden i dag.För de som besitter den typen av kunskap går inte och skaffar sig en avdankad travare så enkelt är det.

För det första behöver du inte ge den till första bästa, utan du kan kolla upp ägaren, vart den kommer att stå, ge instruktioner om hur den ska behandlas och att den inte får ridas annat än promenadridas eftersom att den tydligen fungerar till det utan att ha ont.
Sen kan man skriva på kontraktet att hästen inte får säljas vidare utan isåfall ska komma tillbaka till nuvaranade ägare.
Men vet du.. det där är ingen garanti öht att hästen får det bra.Och ren juridiskt är det inte heller en självklarhet att man som föredetta ägare har rätt till återköp oavsett om det står i kontraktet eller ej.Just den punkten är mångt om mycket väldigt förädisk.

Att säljaren förklarar hur hästen ska ridas och behandlas är ingen garanti för att det följs. Aldelles för många promenadhästar rids alltför hårt och går sönder (ännu mer).
För att ett sådant inlägg i kontraktet ska vara juridiskt hållbart måste ett vite skrivas till. Och om säljaren inte kan ta tillbaka hästen då de nya ägarna vill sälja den? Då säljs den vidare i alla fall.

Jag har helt enkelt träffat och hört om för många fall där säljaren/fd ägaren hittat hästen på annons igen, ofta dessutom med en beskrivning som säger att hästen är redo att tävlas i låga klasser i t.ex. hoppning, för att vara villig att utsätta en häst jag bryr mig om för den risken.

Med tanke på hur många okunniga stolpskott det finns som kan tänka sig att köpa en travare så kommer jag lägga ner, avliva ,döda, eller vad man vill kalla det i allafall den ena travaren jag har hemma.just för att han är min vän. Att skicka honom vidare är inget alternativ öht.En död häst lider inte.
Den kunskapsnivån som han kräver finns helt enkelt inte inte på marknaden i dag.För de som besitter den typen av kunskap går inte och skaffar sig en avdankad travare så enkelt är det.

:bow::bow::bow:

Döda hästen är ett mer rättvisande uttryck menar jag. Hästen har blivit besvärlig för dig och du dödar den. Ta bort låter som en förskönande omskrivning "Det blev fel. Jag tar bort". Så menade jag. Men det hör ju inte hit eg.
Till TS: Jag tycker inte du ska döda hästen :)

"han gick bort..." -"vart gick han då?"

ÄNTLIGEN en till som säger döda! :D

lite kl eller nåt (?)
allt talar ju för att behålla hästen, så gör det tycker jag!:banana:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 738
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025