Hur göra med hästägandet, sälja, slakta,låna ut?

B

B-uke

Håller på att separera från min sambo och det ser ut som att jag kommer gå ur förhållandet med runt 100 tusen i skulder. :cry:

Jag äger en stycken häst. Har ett barn. Jobbar heltid. Tidigare har jag ridit cirka 3-4 dagar i veckan, på hobbynivå i skogen när barnet lagt sig om kvällarna.

Nu har hästen varit halt, är under försiktig igångsättning, har även en del muskulära problem och jag arbetar nu hästen mest i skritt.

Rent ekonomiskt kommer jag ha råd att ha kvar hästen, trots skulder. En tjej hjälper mig att rida ungefär 2 dagar i veckan, utan att betala då hästen inte är hundra fräsch och dessutom rätt outbildad -ridtravare. Helgerna kommer jag och barnet rida och ta hand om hästen.

Känslomässigt vill jag inte sälja. Inte ekonomiskt heller. Jag står billigt, hästen kostar med allt 2000 kronor som mest i månaden.Tidsmässigt GÅR det, även om samvetet gnager något, men hästen verkar faktiskt må bra i både hage och box.

Nu till mina funderingar...:): Kan banken tvinga mig att sälja hästen för att kunna betala tillbaka snabbare på lånet?

Är det egoistiskt av mig att behålla hästen? Hästen är omtyckt av barnet som tycker det är roligt att rida. Tiden räcker...men inte riktigt så mycket som jag egentligen velat.

Vill inte sälja en häst som jag vet inte är helt ok i kroppen, eller låna ut heller egentligen. O vem vill köpa en "halvrisig" outbildad ridtravare.....? Slakta är egentligen inte heller något alternativ, men förmodligen det enda om banken säger att jag måste...?

Jag behöver verkligen lite input här....

Sv: Hur göra med hästägandet, sälja, slakta,låna ut?

Hundra tusen är inte många pengar. Tycker det låter konstigt att banken skulle kunna tvinga dig att sälja. Har du råd att äga häst och samtidigt underhålla det lån du har hos banken bör det inte vara några problem tycker jag. Men det är bara min högst personliga åsikt.

Nu ska jag intre säga säkert men jag tror knappast att banken säger till dig att sälja hästen. De lånen som jag antar att ni har tillsammans får ju skrivas om. Men är du osäker så tycker jag att du ska be om ett möte med din bankman.

Nu ska jag intre säga säkert men jag tror knappast att banken säger till dig att sälja hästen. De lånen som jag antar att ni har tillsammans får ju skrivas om. Men är du osäker så tycker jag att du ska be om ett möte med din bankman.

Svarar er båda..: Det skulle ju dessutom inte generera några större summor med en försäljning...Hade hästen varit värd 20-30-tusen hade jag förstått och accepterat en försäljning men knappast nu...:confused:

Givetvis kan banken inte tvinga dig att sälja :) Behåll hästen.

Behåll absolut hästen, det låter som om det är det du vill.
Vad skulle en halt ridtravare dra in för pengar vid försäljning? Antagligen 0-3000 kr...Den är ju värd mest för dig. Och har du råd så tveka inte!

Behåll hästen :) Tror inte banken skulle eller ens kan tvinga dig att sälja den. Det är väl bara om det skulle gå till kronofogden för att du inte betalar av dina skulder som du ska som någon kan tvinga dig att sälja?

Behåll absolut hästen, det låter som om det är det du vill.
Vad skulle en halt ridtravare dra in för pengar vid försäljning? Antagligen 0-3000 kr...Den är ju värd mest för dig. Och har du råd så tveka inte!

Fast utan häst skulle TS ha råd att betala +2000kr/mån på avbetalning av lånet. DET skulle väl i så fall banken gilla, men tvinga henne att sälja hästen kan inte banken göra. De kan möjligtvis kräva en vissa summa i avbetalning och kanske TS själv inser att hästen måste ryka, men de kan inte uttryckligen säga "sälj hästen".

Jag skulle sålt eller tagit bort hästen.
Dels för att jag vill vara skuldfri samt att den typen av häst inte skulle ge mig ngt.
Vad gör du om hästen blir sjuk eller skadad? Har du buffert för det?

Jag avskyr uttrycket "ta bort hästen"! Hästen ger ju uppenbarligen TS någonting, eller hur? Och om hästen blir sjuk eller skadad (mer än idag) så uppstår ju den situationen då.

Skulle aldrig tro att banken skulle ha synpunkter på hästen med en så pass liten skuld, speciellt inte eftersom du har heltidjobb och inkomst.

Så länge du mår bra OCH hästen mår bra (!) ska du ju behålla honom/henne.
Banken har inget med det att göra.

jag säger bara hur jag skulle gjort, sen får du avsky det hur mycket du vill :grin:

Döda hästen är ett mer rättvisande uttryck menar jag. Hästen har blivit besvärlig för dig och du dödar den. Ta bort låter som en förskönande omskrivning "Det blev fel. Jag tar bort". Så menade jag. Men det hör ju inte hit eg.
Till TS: Jag tycker inte du ska döda hästen :)

Fast om alternativet är att hästen flyttar från ägare till ägare utan att få ro och tillslut blir bortglömd i en hage, alternativt blir sjuk hos TS som inte har råd att anlita vet, då skulle jag också döda hästen.

Så länge det funkar ekonomiskt och tidsmässigt ska du självklart ha kvar hästen! Så länge du sköter avbetalningar kan jag inte tänka mg att banken kräver några pengar.
Jag var arbetslös/studerande och hade lån på min häst. Jag betalade varje månad och banken sa inget.
Om jag var du skulle jag med gått samvete ha kvar hästen. Skulle jag hamna i din sits så var sista utvägen att göra sig av med hästen. Men då skulle jag verkligen försöka med allt innan!

jag tycker det är mer rätvist mot hästen att döda den än att den ska skickas runt mellan olika hem. Många hästar ffa travare skulle må mkt bättre som döda...

Lät det bättre nu?

Lite :) Fast i det här fallet fick jag intryck av att hästen var önskad och älskad. Inte bortglömd i en hage.
Naturligtvis ska man inte låta en häst lida och vara skadad pga att man inte har råd med veterinär. Då kanske alternativet är avlivning.

Tycker ni om hästen och har råd med den, så vad är problemet? Är det egoistiskare att ha häst om man är ensam än om man har en man/sambo? Jag har varit ensamstående mamma en mycket stor del av min dotters uppväxt och vi har haft allt mellan 1 till 4 hästar. Just nu har vi 3 (men nu är jag sambo).
Jag har haft lån som varit mångdubbelt dina utan att banken sagt något om hästarna. Betalar du på lånen så bryr de sig verkligen inte om ifall du skulle ha en häst, eller bil eller hund eller något annat.
Vad det gäller veterinär så kan man ju teckna en försäkring, eller tar man den smällen när den dagen kommer, då kan man bli tvungen att avliva, men att avliva i förebyggande syfte är väl dumt.
TS: Det finns försäkringar som täcker till i princip 100%, men jag tror inte jag får skriva bolag här. Jag har en sån färsäkring eftersom jag ofta är lite fattig pga deltidsarbete lite titt som tätt.
Sedan är det ju inte säkert att du får det så mycket sämre av att inte ha någon sambo, se över alla utgifter och kolla hur det blir. Själv är jag sån att jag tycker om rel billig mat och jag är bra på att jaga eltjyvar och annnat som kostar "onödiga" pengar, pengar jag kan använda till nödvändigheter som spån, korn, havre och hö ha..ha..man har ju sina prioriteringar.

Senast ändrad av en moderator:

Att döma av dina inlägg så vill du ha kvar hästen och du har råd med det. förstår inte heller riktigt vad problemet är faktiskt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 738
Senast: lundsbo
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 089
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025