BulletForMyValentine
Trådstartare
hej!
Märkte fö ett tag sen att ja fått mögel på nästan alla mina lädergrejer.
De enda som inte var smittat var en sadel, en sele 2 träns
så nu har jag tvättat rent de i fall de va mögel på dom, vilket jag inte tror de syntes inget. Nu hänger de i källarn på ett torrt varmt ställe.
Jag har även tvättat den andra sadeln, som var mest angripen, med ättika. Just nu ligger den på mitt rum, i brist på andra ställen.
Men vågar jag hänga den sadlen bland de andra rena lädergrejerna?
Eller finns det en risk att den smittar det andra lädret, om det fortfarande finns mögelsporer på den?
Sen har ja 5 träns, 2-3 lädergrimmor och 3 lokselar ( har legat på ardenner,nordsvensk,fjordning= STORA o väger TON) + lite ( läs mycket) andra lädergrejer.
De andra grejerna e ju bara att tvätta med vatten o ättika.
Nån som vet hur jag kan göra med selarna?
E inte så pigg på att plocka isär dom, då de e väldigt mkt delar på dom och jag har redan plockat isär dom en gång o knappt fått ihop dom sen + att spännerna sitter som f**n,
Nån som har nån ide hur jag kan rengöra dom utan att ta isär dom?
Sen undra ja bara om nån har nått tips vad ja kan göra med sadelkammaren. den e väldigt fuktig=mögel. Hjälper det att sätta in ett element? Blir det torrare av det eller blir de bara typ varmt fuktigt?
Hjälper det att ha en sån där dry bag från hööks?
Mycket tacksam för svar!
Då jag känner mig lite
Hoppas att ni kan svara på dessa frågor!
//B
Märkte fö ett tag sen att ja fått mögel på nästan alla mina lädergrejer.
De enda som inte var smittat var en sadel, en sele 2 träns
så nu har jag tvättat rent de i fall de va mögel på dom, vilket jag inte tror de syntes inget. Nu hänger de i källarn på ett torrt varmt ställe.
Jag har även tvättat den andra sadeln, som var mest angripen, med ättika. Just nu ligger den på mitt rum, i brist på andra ställen.
Men vågar jag hänga den sadlen bland de andra rena lädergrejerna?
Eller finns det en risk att den smittar det andra lädret, om det fortfarande finns mögelsporer på den?
Sen har ja 5 träns, 2-3 lädergrimmor och 3 lokselar ( har legat på ardenner,nordsvensk,fjordning= STORA o väger TON) + lite ( läs mycket) andra lädergrejer.
De andra grejerna e ju bara att tvätta med vatten o ättika.
Nån som vet hur jag kan göra med selarna?
E inte så pigg på att plocka isär dom, då de e väldigt mkt delar på dom och jag har redan plockat isär dom en gång o knappt fått ihop dom sen + att spännerna sitter som f**n,
Nån som har nån ide hur jag kan rengöra dom utan att ta isär dom?
Sen undra ja bara om nån har nått tips vad ja kan göra med sadelkammaren. den e väldigt fuktig=mögel. Hjälper det att sätta in ett element? Blir det torrare av det eller blir de bara typ varmt fuktigt?
Hjälper det att ha en sån där dry bag från hööks?
Mycket tacksam för svar!
Då jag känner mig lite
Hoppas att ni kan svara på dessa frågor!
//B