Hur göra fram till klinikbesök?

E

eiwo

I höstas "tappade" min häst h bak när vi skrittade, efter att ha ringt veterinär kom vi överens om att jag skulle boka tid på klinik. Sagt och gjort, men tyvärr kom vi inte iväg förrän över två veckor efter pga att jag var tvungen att tajma dragbil, transport och medhjälpare. Fram till vi skulle till kliniken skrittade vi bara, och efter en och en halv vecka tappade han inte längre. Väl inne på kliniken hittade de ingenting, så vi åkte hem igen och skulle komma tillbaka om det hände igen.

Nu har han "tappat" samma ben några gånger senaste veckan, plus att han i går gjorde något konstigt med v fram. Han tappade det inte, men det "durrade" i honom när han satte ner det några gånger. Ringde kliniken igen och bokade tid, men även denna gång dröjer det innan vi kommer dit pga massa prov i skolan och att våran dragbil inte kan dra, något fel med elen.

Frågan är bara, ska vi skritta igen och "riskera" att det försvinner, precis som förra gången, eller ska jag rida som vanligt så att det "finns kvar" när vi kommer till klinik? Skulle självklart vilja veta vad det är för fel och inte behöva vara rädd för att det ska komma tillbaka varje gång jag rider. Hästen är pigg och glad, är inte varm eller svullen någonstans, distriktsveterinären gjorde böjprov igår när hon vaccinerade och han reagerade inte på det. Frågade vet. på kliniken och han sa bara "gör som du vill". Hur skulle ni göra?

Sv: Hur göra fram till klinikbesök?

Ja, jag funderar på det. Då skippar jag i så fall träningarna (ganska hårda pass) och rider inte "hårt", utan mest bara vanliga uteritter. Låter det som en bra idé? :)

Personligen hade jag valt att tackla det så, och också fått det rådet av min egen veterinär när det inte gällt något "hästen är blockhalt, svullen och har ont så den skriker"-allvarligt. Då är det givetvis boxvila fram till klinikbesök som gäller.

Det är inte helt sällan folk ställer av hästen i väntan på veterinärbesöket, när man kommer dit är hästen ohalt, man kommer hem, rider igång och problemet återkommer som ett brev på posten. Tredje gången det händer blir det rätt tröttsamt för alla inblandade, och även plånboken...

Ja, det är precis det jag är rädd för. Det känns inte så kul att betala för att någon ska säga att de inte hittar något, då är det bättre att komma när det är "aktivt" och få ett svar och ev behandling. Och eftersom vet. inte sa något om vila/bara skritt så borde det ju inte vara någon fara. Tack! :)

Min kompis häst "tappar" sitt bakben ibland när vi är ute och rider. Man ser tydligt hur han halkar efter med just det benet. Han stod på ridskola innan min vän köpte honom och det var där problemet uppstod, ridskolans veterinär fick honom utdömd och han såldes, triangelmärkt, som skogsmullehäst (till min kompis då). När hon köpte honom hittade hennes hovslagare en jättehovböld (som jag fattat det) och det var för ca 1 år sen, sen blev hästen bra och hon kunde rida honom igen. Hon rider inte så mycket, men kanske 3 dagar i veckan. Rider hon mer så tappar han det mer. Det är mest motionsridning för deras del, lulla i skogen osv. Inte särskillt mycket träning....men han verkar inte ha ont, det liksom bara "blir" sådär. Och enligt vet. ska det inte vara någon fara att rida lugnt eller med lite tempo...men han skulle nog inte klara hårda träningspass...

Om jag var i din situation skulle jag ta det lugnt fram till besöket på kliniken. Håller med lovisaleonora!

Om hästen inte reagerade på böjprov så sent som igår så skulle jag rida på som vanligt. Inklusive träningar.
Såvida den inte har visat tendenser till att tappa så det blir farligt (dvs snubblar omkull).

Röntgades hästen vid första besöket?

Min ena tappar ibland ett bakben men det är för att hon är svagare i det (jag vet varför)men vi rider precis som vanligt. Däremot stretchar jag hästen varje dag på ordination av min equiterapeut.

Är hästen genomkollad av ET eller liknande?

Nej, han röntgades inte, var bara böjprov, longering och ett snabbt ridprov, eftersom de inte hittade något tyckte de att röntgen var onödig. ET kollade igenom honom för två veckor sen, hittade lite låsningar i länden som hon fixade. När hon var ute var det inget problem med benet.

Jag förstår inte riktigt...
Varför vill du åka in med hästen igen? Den är inte halt, inte svullen och inte varm.

För att hästen kan tex vara halt ändå, om hästen tappar ett bakben kan det tex vara inflamation i nåt av knäna, något som sällan upptäcks på böjprov, ofta behöver man bedöva för att sen se skillnaden i steget.

eller så har den ont nån annanstans och överanstränger det benet vilket gör att den tappar det ibland...

hursom så tycker jag TS verkar vara en ansvarstagande hästägare som bryr sig mkt om sin häst och vill göra nåt åt problemet innan det blir ett stort sådant

Det är dom dolda felen som är värst.

Är hästen synligt halt eller på annat sätt skadad så är det ju lätt att hitta felet, är det något som knappt syns så kan det ju förvärras jättemycket och leda till att hästen kanske aldrig går att använda igen.
Och så är det givetvis väldigt onödigt att VÄNTA på att det osynliga felet ska bli synligt. :cool:

Tycker precis som kimmis att Ts är ansvarstagaande. Alltid bäst att kolla en gång för mycket än en gång för lite. :)

Jag hade också en häst som jag upplevde "tappade" benet vid ridning, vänster bak. Jag red som vanligt, åkte till veterinär, hittade hovledinflammation, höger fram. Men försvann inte.
Kontaktade osteopat, hittade muskelspänningar som började masseras för att bli bättre. Hjälpte. Återbesök av Osteopat, mycket bättre, fortsatte massera samtidigt som vi sakteliga ökade träningen igen=hästen halt. Vilade han försvann det men kom tillbaka omgående vid ridning.

Att min häst "tappade" benet berodde på allt detta i kombination, han hade dessutom ganska stort skaderegister innan köp. Nu är han avlivad.

Jag tycker att det är mycket bra att du tar ditt ansvar, magkänslan har oftast rätt. Känns det fel är det fel. Jag skulle också ha fortsatt med ridningen till veterinärbesöket, så har de större chans att hitta något. Jag skulle även vilja ha hästen röntgad.

Det är inte normalt att hästar 'tappar' ben, därför vill jag kolla upp honom. Vill inte sitta och rida och vara orolig för att hästen har/kommer få ont eller att jag gör honom sämre. Det är väl inte så konstigt?

Synd med din häst :( Min har aldrig haft någon skada innan detta, förutom att han var halt i en dag när han trampat snett med medryttaren. Det syns bara att han 'tappar' om man är beredd på att kolla efter det, annars skulle man inte märka något. Det enda som känns när man sitter på ryggen är att det liksom blir lite, lite otakt precis när han 'tappar'. Hästen bryr sej inte alls om det utan går på som vanligt. Red igår och han tappade inte. Det konstiga är att han bara tappar när man skrittar på lång tygel, aldrig när han är samlad.

Självklart är det bra att du är mån om din häst och vill kolla upp den.
Men jag tänkte mest bara på kliniken. Jag hoppas att du har en bra klinik och att du kan stå på dig. För min erfarenhet säger att det är Mycket svårt för en klinikvet. att behandla en häst som 'bara' tappar ett ben i skritt, ibland, men inte har några andra symptom.
Hur gammal är hästen?

Klart man behandlar - OM/NÄR man hittat problemet.

Nu är ju symptomen att hästen tappar benet emellanåt, då måste man hitta problemet och behandla detta.

Veterinärer vägrar sällan behandla hästar. Däremot kan man inte behandla om man inte vet VAD man ska behandla.

Även om vet inte hittar någonting så kan jag känna mej lugnare när han är 'okejad'. Tänk om de skulle hitta något som går att behandla, men jag skiter i att undersöka hästen och han blir sämre? Att det kostar pengar är inget problem, vi har liksom 100' undansatta på kontot för djuren...

Fortsätt att rida så normalt som vanligt, som alla andra sagt, har hästen jätteont så självklart inte! Men drar du ner till bara skrittpromenader alt. vila så kan hältan försvinna och du åker i onödan till kliniken. :)

läste hälta, sorry. Men tycker fortfarande att du ska rida på som vanligt, trots "tappandet".

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 493
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 055
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 414
Senast: Freazer
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 164
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka