Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

cristobal

Trådstartare
Tycker det känns som en bra vana att få hästen att svara på tygeln innan jag sitter upp. Men nu rider jag en häst som inte fattar vad jag är ute efter alternativt inte VILL ge efter.
Om jag går framåt med den, så svarar hon direkt, men aldrig vid stillastående.
Är det ngn som har ngt knep?
 
Sv: Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

Jag tror inte jag förstår vad du menar om jag ska vara ärlig..
 
Sv: Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

Kanske ligger denna fråga på fel forum, men det jag far efter, är att jag fått lära mig av flera, att innan man sitter upp så kollar man att hästen är med på noterna.
En del tycker att det liknar överfall då man bara kastar sig upp i sadeln utan att "fråga" hästen först.
Frågan går till så, att man etablerar en tygelkontakt med hästens mun, då man står bredvid den. Då är det bra om hästen "svarar" genom att ge efter. Den tar bettet och mjuknar i nacken. Det räcker med en antydan för att ryttaren ska svara genom att i sin tur ge efter.
Har sett att Pat Parelli har liknande; han kallar detta för "pre-flight check", så därför tänkte jag att detta var något som NH-folk var bekanta med.
Har ridit tillsammans med en äldre man, som ridit hela sitt liv, och han berättade att de, då han var ung, fick göra ngt liknande då de hade suttit upp, och stod på medellinjen och väntade på att lektionerna skulle sätta igång. "Leka med bettet" talade han om - för att få kontakt med hästen.
Om hästen inte är med på detta så kan man fråga sig hur det står till med ledarskap och respekt.
En annan variant är ju att böja hästens hals i sidled för att känna om det finns en massa motstånd/spänningar...
 
Sv: Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

Hej!

Jag tänkte på en sak när jag läste din fråga. Det kan ju vara så att den nya hästen Du rider inte förstår vad Du menar med den hjälpen. Är hästen van vid denna "förkoll" innan ryttaren hoppar upp? Om inte så får du nog börja lära den vad Du menar att den ska göra vid hjälpen innan Du ska förvänta Dig att få gensvar.

Bara en liten tanke, lycka till!
 
Sv: Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

Tryck lite med fingret i "trekanten" på halsen ovanför bogen, där man sätter kanylen när man sprutar. Då viker sig hästen gärna i halsen och det är lättare att få den att förstå vad man menar om man samtidigt tar lätt i tygeln och för huvudet åt sidan.
Ett annat beprövat knep är ju att ha lite havre i ena handen och locka med samtidigt som man tar mjukt i tygeln. Om hästen är någorlunda normalintelligent vänder den ju på huvudet för att nosa på handen med havren och då berömmer man och ger havre. Sen ber man igen med tygeln och ger havre när hästen vänder på huvudet. Tillslut kommer hästen att vända på huvudet hela tiden innan man hunnit ta i tygeln, då får man vänta tills den vänt huvudet rakt fram igen. Hästen ska förstå att den får havre om den vänder på huvudet PÅ SIGNAL.
 
Sv: Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

Vad är det du vill:confused:
Ska den kröka på nacken innan du sitter upp?
Varför?

Böja i sidled för att den ska stå still- Ja!
 
Sv: Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

Ja men då är vi nog ute efter i princip samma sak.
Sen kan man använda den böjningen i sin ridning och då är det ju bra om hästen har förstått den från marken i stillastående.
 
Sv: Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

Ta som "vanligt" i tyglarna och ställ lite åt ena hållet.
 
Sv: Hur göra då hästen inte svarar före uppsittning?

En ren säkerhetskoll, läs inlägg no 2 så förstår du kanske...
Peggan; jo, så kan det nog vara.
Tack också ni andra!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 664
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 764
Senast: Tualma
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp