P

puff93

hej!
jag får hem min nya häst på sön men vet inte om ja ska släppa in han i boxen eller i hagen med min andra häst. vad tycker ni?
när/ hur ska man låta hästarna träffa varandra?
eller ska ja släppa han i hagen jämte min häst?
hur länge ska man låta hästen vänja sig vid den nya miljön? när kan man börja arbeta med honom?

//Jenny

Senast ändrad av en moderator:
Sv: hur gör?

När vi får hem nya hästar ställer vi dem jämte varandra i boxen om det är möjligt så får de bekanta sig lite innan de släpps ihop med den andra.
Det har hittils funkat jättebra,ska man släppa med flera så ta bara en åt gången då.
Är den ung så visar den förhoppningsvis att den är underlägsen.
Lycka till med din häst!!!:idea:

Tänkte tillägga oxå att du kan börja lite smått med den nästan på en gång,
kan vara bra när den fortfarande är lite ny och inte vet nåt annat.
Bra med fasta rutiner från början.

Så här gör jag.. Kommer hästen sen em/kväll får den gå in och hästarna kan bekanta sig lite över natten i stallet.. Kommer den på dagen så får den gå ut direkt, släpper oftast en och en, och i en hage som självklart är stor nog.

Lycka till! :laugh:

kan tillägga att min första häst, sto, har blivit "trakassarad"av en 180+ cm:eek: ardenner val i 3 år så ja e lite orolig hur hon kommer att reagera på en ny häst.

kan tillägga att min första häst, sto, har blivit "trakassarad"av en 180+ cm:eek: ardenner val i 3 år så ja e lite orolig hur hon kommer att reagera på en ny häst.

Det går säkert bra,kemin kanske inte stämde mellan dem två,
blir säkert bra med den nya.
Tänk inget annat!!!
Håller tummarna!
:)

Låt inte någon av hästarna komma i en situation där de kan känna sig trängda, t ex som boxgrannar i en liten box. Den nya bör inte få vara utan kontakt med andra hästar, men avståndet ska vara så att det inte kan förekomma några agressioner.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 371
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård