Hur gör uppfödarna?

Emma-pemma

Trådstartare
Detta hittade jag i en gammal tidning jag hade liggande hemma (från 2001): (Under annonser "hästar köpes")

"Har du en/fler halvblodshästar som du vill sälja till ett gott kärleksfullt hem? Då har du kommit rätt! Jag söker 2 halvblods Hästar sto eller hingst men ingen valack. Dom ska inte vara krubbitare, ha soleksem, vara före detta travare, inga skador eller olater. Dom ska också vara lättlastade,snälla att sköta om.Ett måste! Och trafiksäkra! Dom ska vara i åldern 4-6 år och påbörjade inridning i god tid annars lägre pris!Vill helst ha prövotid 1 mån men ej ett krav!Alla är välkomna att höra av sig!Max pris är 10000kr per Häst!"

Först drog jag på munnen åt annonsen och undrade om det var en verklig annons, eller om tjejen som skrev den till slut fick de hästar hon annonserade efter, men sedan slog det mig att detta är ett problem. Vi föder upp våra hästar och kostar på dem en grundutbildning, och sedan när vi ska sälja är det svårt att få täckning för sina kostnader. Hur gör ni uppfödare för att få det att gå runt? Det är klart att en och annan individ blir riktigt bra och kan ge en liten förtjänst, men hur gör man med de snälla, lätthanterliga hästarna som ändå inte har DET, utan mer är lämpade att harva runt på lätt nivå? Det skulle vara kul att höra hur ni andra resonerar angående era uppfödningar.

Sv: Hur gör uppfödarna?

Ja frågan är ju om hon fick några hästar, det verkar ju vara lite otroligt, men det ska väl vara n¨n som inte brydde sig om förlusten på hästen iså fall.

Om man ska få det att gå +-0 ens så måste man ju sälja sin fölunge så fort den är född, sist jag betäckte gick själva betäckningen (avgifter på seminstation, U-ljud, hingstens avgifter etc) på lite över 15000:- då tog jag en hyfsat billig hingst (nygodk 3-åring) sen tillkommer ju extra mat för stoet under dräktigheten och under diandet och även lite kraft/strå foder till fölungen, ska man också räkna in bensin t.o.f seminstation så kommer man lätt upp i 30000:- innan avkomman är 6 månader. Har man eget stall, eget hö/halm osv så kan det ju bli billigare givetvis.

Om man ska sälja en 6-månaders fölunge med en hyfsad stamtavla och som är korrekt byggd osv tror jag inte man får mycket mer än 30000:- visserligen har jag ingen koll på marknaden just nu.
Har man ett välmeriterat sto kan man kanske få ut några tusen till.

Så en seriös uppfödare med renrasiga hästar tror jag inte skulle sälja för 10000:-
Därimot folk som har avelston med alla möjliga konstiga raser i sig som var enda kvalité är att dom är snälla och söta, dom som oftast också använder grannens hingst kan säkert göra +-0 resultat eller tom vinst på att sälja föl för 10000:-
Men inte inridna treåringar!

Usäkta om det blev lite rörigt är lite snurrig i bollen idag :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 971
Senast: _Zacke_
·
Hästmänniskan Min andra tråd blev borttagen, liknande nog en annons för mycket.... Jag har kommit till en punkt där jag inte längre kan ha kvar min...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 333
Äldre Jag tror jag blir tokig snart.:banghead: Jag har ingen häst längre, och kommer inte att skaffa igen, så nu har jag massor av saker att...
2
Svar
27
· Visningar
3 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv