Hur gör ni?

D

diskho

När ni ska rida en häst ni aldrig ridit förut, börjar ni direkt med att försöka få den att gå i form då eller väntar ni med det?

Själv brukar jag försöka känna in vad det är för sorts häst först. För det är ju inte säkert att den förstår mina "vanliga" hjälper jag använder på min häst :) Det är först när jag har "känt igenom" hästen som jag börjar tänka på formen.

Känner att det är många som hoppar upp och direkt börjar kämpa med hästen, funkar det inte så sågar dem :crazy: Det tycker jag verkar lite.. onödigt :P

Sv: Hur gör ni?

Det beror helt på syftet. Ska jag bara ut och rida med en kompis tex. så brukar jag ta det lugnt den första stunden och sedan testa lite vad hästen kan mm.

Ska jag provrida en häst så skrittar jag fram och sedan börjar jag jobba.

Sedan får man ju lägga till i ekvationen hästens utbildning, kondition och samarbetsvilja (en del hästar blir ju väldigt anti om det kommer en ny ryttare och ställer krav med en gång).

Jorå, provridning är ju en annan sak. Då måste man ju känna igenom hästen ordentligt! Eller ja, måste och måste.. det är väl bra :)

När ni ska rida en häst ni aldrig ridit förut, börjar ni direkt med att försöka få den att gå i form då eller väntar ni med det?

Själv brukar jag försöka känna in vad det är för sorts häst först. För det är ju inte säkert att den förstår mina "vanliga" hjälper jag använder på min häst :) Det är först när jag har "känt igenom" hästen som jag börjar tänka på formen.

Känner att det är många som hoppar upp och direkt börjar kämpa med hästen, funkar det inte så sågar dem :crazy: Det tycker jag verkar lite.. onödigt :P
Ja, kämpar de med hästen så är det väl snarare EMOT hästen!!
Bättre att låta hästen gå som den vill och känna av först. Lätt kontakt med tygeln hela tiden-följsamt.
En häst som böjer på nacken går ju knappast bra för det. Då går den ju betydligt bättre i sin fria form. Jag tror många tycker det kan vara pinsamt att hästen inte går i form, så de gör vad som helst för att det ska se bra ut. Tyvärr är det bara detta som många tittar på...

ja känner först av så att start, broms och hur hästen flyttar sej för skänkeln funkar..sen är de bara att börja pussla ihop de efter hur hästen är..ibland kan man börja kräva mycket direkt och ibland får man gå försiktigt fram så hästen hinner känna av än lite också så den inte blir helt överrumplad.

de är irriterande när folk hoppar upp på hästen utan att känna av och börjar kräva massor de första dom gör..många hästar som går emot då och man får en dålig start.

Senast ändrad av en moderator:

När jag sitter upp på en ny häst så slåss jag inte med form hit och dit utan jag kollar av att gas och broms fungerar. Att hästen förstår sidförande skänkel. Böjer lite försiktigt, kollar av hur den är i handen. Är hästen välriden så jobbar den redan nu hyggligt korrekt. Är den inte välriden är det här ungefär vad man kan kräva vid första uppsittningen om man inte vill skapa dåliga minnen hos hästen.

ja känner först av så att start, broms och hur hästen flyttar sej för skänkeln funkar..sen är de bara att börja pussla ihop de efter hur hästen är..ibland kan man börja kräva mycket direkt och ibland får man gå försiktigt fram så hästen hinner känna av än lite också så den inte blir helt överrumplad.

Så gör jag med. Hur hästen lyssnar på de olika hjälperna är det första jag vill ha koll på. Sen beror det lite på vad man ska göra. Efter att man har testat lite basic-grejor kan man gå på hästen lite hårdare efter en stund, men det beror som sagt på bl.a. hästen och vad syftet med ridningen är.

Jag känner efter hur hästen är först. Alla hästar fungerar olika och beroende på det får man ju rida på olika sätt.

Tack för en tråd som passar mig perfekt just nu :D

En kompis till mig har islandshästar och hon har bett mig att hjälpa henne lite i 'dressyren'. Hon vill att jag skall rida en av hennes hästar. Jag är stennervös. Dels för att hon tycker att jag är duktig (javisst, på vanliga ridhästar) och dels för att jag aldrig aldrig någonsin har ridit den typen av häst. Har ingen aning om vad man skall kräva eller hur de rids för övrigt.

Nu vet jag precis hur jag skall göra till en början. Gas, broms och sidvärtes rörelser. Det blir kanon det. :banana:

Edit: vid genomläsning kändes det som att jag tycker att jag rider ridhästar bra. Det gör jag icke! Känner mig väldigt oskolad just nu eftersom jag står mycket mer på marken än sitter på hästar nuförtiden. Men då jag tävlade ponny upp till medelsvår dressyr FÖRR så tror folk att det sitter kvar. Men man kan faktiskt inte leva på gamla meriter hur länge som helst.

Jag börjar med att kolla av så att vi är överens om hur start, stopp, sväng och sidvärtes ska fungera, sedan provar jag mig fram och ökar kraven gradvis.

När jag ska rida ny häst, gör jag i stort sett, som jag gör varje dag,även med min häst som jag har ägt i sju år...

• Går runt hästen, kollar att allt sitter som det ska, passar på att klappa, stryka, smeka, prata nynna och få hästen att känna att allt är OK och att jag inte tänker göra något som inte hästen är kapabel till.
  • Drar åt sadelgjorden något hål, tar ett par steg framåt med hästen, så att jag ser att huden inte skrynklar sig och nyper, drar åt ett par hål till, drar ner stigbyglarna, kollar "ungefärlig ridlängd" genom att sträcka ut lädren och se så att stigbygeln når till armhålan när armen är sträckt och drar sen åt sista hålen på sadelgjorden.
  • Ställer hästen vid pall, eller annan lämplig plats, klappar, smeker och pratar. Känner jag inte hästen alls, ber jag en kompis hålla i den för säkerhets skull och sitter upp. Jag vill att hästen ska stå still, tills jag fått ordning på stigbyglar, stigläder och sadelgjord. Klappar, smeker och berömmer när hästen står still och väntar.
  • Sen skrittar vi igång på lång tygel, men jag håller ändå en "ögla", så jag kan korta upp tygeln om något skulle inträffa. Jag provar att göra några halter och igångsättningar på lång tygel, passar på att slappna av i axlar, eventuellt göra några "kvarnvingar" framåt och bakåt för att mjukna i kroppen. Hela tiden berömmer jag hästen med smekningar, klappar och röst. När det funkar, så jobbar jag med "viktöverföringar", med tramp i stigbygeln och flyttar hästen till och från spåret, fortfarande på lång tygel i början, omväxlande med halter och igångsättningar.
  • Därefter kortar jag upp tygeln, så att jag har kontakt med hästens mun och fortsätter att jobba med mina grundövningar. Jag lägger till lite mer "krav" med stora volter, flytta in från spåret och vända på framdelsvändningar.

• Beroende på dagsform hos hästen, går jag sedan vidare till travarbete på stora volterna, samt "viktöverföringar", med tramp i stigbygeln för att flytta hästen till och från spåret. Volterna varieras i storlek, med tanke flytta bakdel in och flytta framdel ut oftast.
  • Skrittpaus, med avspänning i axlar för mig, lång tygel och beröm för hästen.

• Beroende på dagsform hos hästen, läggs galopparbete in och då med fördel på serpentinbågar, om hästen skulle visa sig vara pigg eller extremt lat för dagen. Då växlar man nämligen gångart på bågarna, så att hästen aldrig vet om den ska skritta, trava eller galoppera i första, andra, tredje eller tjuogfjärde bågen.
  • Därefter nedläggning i trav, lättridning, med längre och längre tygel och slutligen avsaktning till skritt.

Formen är sällan det jag stirrar mig blind på, när jag rider en ny häst. Om hästen trivs med min ridning, kommer den per automatik. Annars, så... ja, då är det väl så. Och när jag säger lätt kontakt med hästens mun, behöver det inte innebära helt sträckt tygel hela passet, utan det kan mycket väl ridas med "banansväng" på tygeln. Jag är mer intresserad av '"motorn". Det vill säga bakkärran, den vill jag få "fram under" oss och inte fjorton meter bakom hästen.

Känner absolut av hästen först, skrittar länge, flyttar lite för skänkel och kollar lite allmänt var "knapparna" sitter på just den hästen. Vill ju gärna veta innan jag sitter upp hur hästen är riden osv. Viktigast för mig är "gas" och "broms" när jag sitter upp på en häst. Funkar det så kan man börja rida. Men jag har alltid i åtanke när jag rider en annans häst att den hästen faktiskt rids av en annan ryttare och alla rider olika. Så jag känner mig för extra noga då..:)

Jag rider oftast mesigt första gången på en ny häst och känner in väldigt mycket innan jag vågar börja ta i den och rida ordentligt. (min ridlärare kallar det ponnyridning:D). Vissa är ju mer självgående, andra är knepigare. Det där märker man ju rätt snart och ju fler gånger/längre man rider hästen desto mer lär man sig.

För att besvara din fråga om form: Jag försöker alltid rida på ett sådant sätt att jag liksom inbjuder hästen att jobba i en bra form. Med aktiv sits, stadig hand och skänkel om. Sen kan det ju gå lite som det går... ;)

Jag hälsar alltid på hästen först, sedan sitter jag upp och börjar värma den i skritt och trav och gör lite små lydnadsövningar för att känna av hur hästen fungerar och svarar på mina hjälper. Sedan börjar jag rida lite mer och jag har sällan haft problem med att hitta en form. Är man bara ödmjuk och lyssnar in hästen och känner av hur den fungerar så kan man rida alla möjliga hästar ganska omgående. Måste man 'slåss' för att finna formen är hästen ganska felriden från början, eller har andra utbildningsmissar. En sådan häst bör man ju inte börja bråka med heller om man inte ska rida den regelbundet.

Det är klart att jag först känner så att allt funkar start och stopp och hur mycket hästen kan.
Men jag har läst i andra trådar att hästar inte alltid måste gå i form t.ex. vid skogsridning. För mig är det en självklarhet att ryttaren alltid ska sträva att hästen går i en korrekt form jämt. Det är ju för hästens skull och hållbarhet som man rider dem "i form" och det borde vara lika även om det är första gången på hästen eller om det är i skogen. Med det sagt är det inte alltid helt enkelt på en "ny" häst

har int läst nåt av tråden nu men det beror på situationen. om man ska typ rida för instruktör så börjar jag ju med att få den gå iform (ja, efter uppvärmningen såklart).. men om jag är medryttare och ska rida första ggn (uteritt) så brukar jag ta det lungt, samma om jag rider en häst jag inte har ridit så mkt men SKA börja rida en längre tid.

Jag brukar sitta upp och värma hästen i skritt i 10-15 min, sen tar jag tyglarna och känner på gas o broms, samt sidförande. Efter att jag värmt pållen i alla gångarter, då börjar jag kolla om formen finns där. När jag ridit mina vänners f d travare som inte är så pass utbildade kräver jag inte värsta formen direkt, utan rider på som vanligt, men gör ganska mkt förhållningar och sånt. Rider jag däremot min kille eller på ridklubben kräver jag lite mer form direkt efter uppvärmningen men jag tvingar inte ner hästen i form utan låter den söka sig till min hand.

Om jag rider en helt ny häst själv (utan tränare/ägare el. dyl.) vilket händer väldigt sällan, men då brukar jag börja lugnt.
Lallar runt lite i alla gångarter, startar och bromsar, svänger lite, provar nån sidförflyttning bara för att se hur hästen fungerar. Sedan kanske jag börjar arbeta den.
Men oftast om jag rider en ny häst finns t.ex. hästens ägare på plats, och då får man ju lite tips "under resans gång" och då blir det så jag börjar jobba med den snabbare.

Jag försöker alltid känna efter hur hästen reagerar på olika saker, liksom, vad händer när jag trycker med högerskänkel, hur reagerar hästen om jag trycker med båda skänklarna samtidigt, hur starka hjälper behövs? Med mera, med mera. Jag börjar oftast jobba direkt, fast inte ställa en massa krav, utan bara för att jag ska veta hur jag ska rida hästen liksom. Och börjar alltid med mjuka hjälper, för att inte riskera att hästen blir väldigt anti, eller för att inte skrämma livet ur en väldigt känslig häst.

Jag börjar ofta på helt lång tygel i skritt och trav för att kolla vad den gör. Lite lydnads-/temperamentskoll att se om den drar iväg eller går lugnt. Då vet man lite vad den är för typ eftersom man inte påverkar den då.
Sen rider jag lite halter och flyttar undan för skänkel etc.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar