Hur gör ni?

josefinefreed

Trådstartare
Ja, hur gör ni på somrarna.. när hästen/ponnyn är på bete. Låter ni den få långtidsvila på nån månad? Eller håller ni igång ca 3-4dagar/veckan?

Jag har funderat hit och dit, och det som känns bäst för mig är att; Han får vila 3-4 veckor (och att jag rider ca en barbackatur i veckan ungefär så han får komma ut ändå). Och sedan sätta igång han och hålla igång honom resten av sommaren, då jag gärna träningstävlar.

Samtidigt tänker jag då, vill inte hästar röra på sig? Istället för att stå i en hage? Fast iofs. Han kmr ha många kompisar, och betet är stort. Så han kanske bara tycker om det? Och samtidigt tänker jag att, alla vill väl kanske ha semester?

Om vi säger att jag gör så att han får en månads vila, är det då "ok" att jag tar ut honom på en barbackatur i veckan? Eller "stör" det nånting? Räknas det ändå som att han vilat en månad?

Hur gör ni, och varför?

Sv: Hur gör ni?

Hästar mår bäst av att röra på sig regelbundet, det tror jag alla tkr e roligast! Man kan ju kombinera, ha den på bete med rid kanske varannan dag, behöver ju inte vara att stenhårt pass utan kanske en skogsrunda eller ett lättare dressyr/hopp-pass? :)

Min häst hålls igång under somrarna..:)

Men jag vill ju hålla igång honom under träningstävlingssesången, och då funkar det ju inte så bra att rida varannan dag.. :/

Han kommer att stå på bete 3-4 månader. Och det är alltså 1 månad av dom 3-4 som jag tänkt att han ska få vila.

Menar du att under den månad jag tänkt att hans vila ska vara, att jag då rider varannan dag ungefär? Och sedan efter den månaden, kör igång att rida helt som vanligt? (6dar/veckan)

aa precis,så menar jag! Han behöver ju inte vila helt och hållet, om du joggar i skogen några gånger i veckan är det ju nästan samma sak! Passa på att bada,rida barbacka och bara mysa!:D

aa precis,så menar jag! Han behöver ju inte vila helt och hållet, om du joggar i skogen några gånger i veckan är det ju nästan samma sak! Passa på att bada,rida barbacka och bara mysa!:D

Jaha, okej! :)

Nästan samma sak som att vila menar du? Hm, jo, du har nog rätt. Är det bara en lunk i skogen elr lite bada så äre väl inte så ansträngande för honom.

Men jag kan ju passa på att vila lite själv under den månaden också, och när jag känner för det, ta en mysig barbackatur elr så. Så det gör alltså inget om jag rider 3-4 dagar/veckan även fast det är hans "vilomånad"?

Vi kmr självklart ta mysiga barbackaritter och bada även när han är 100% igång, då det ingår i vår variering av ridningen. ;D

nej absolut inte, han tkr nog det är roligare att gå ut i skogen lite än att bara stå på betet,även om det bara gäller några veckor!:bow:

nej absolut inte, han tkr nog det är roligare att gå ut i skogen lite än att bara stå på betet,även om det bara gäller några veckor!:bow:

Ja, okej :D Är nöjd med ditt svar, det låter som ett bra alternativ. Fast jag kan som sagt passa på att vila för mig själv också, så känner jag för att bara rida 2 dagar i veckan så får det väl bli så då, och ibland kanske de blir 3-4dagar. ;>

MER SVAR FOLK! =) Vill höra hur ni gör!

jag låter endast mina hästar vila när det är extremt varmt/väldigt kallt/spöregn/extrem blåst eller om jag ska bort till någon släkting osv.

jag tycker att hästar ska ridas på betet. de mår bra av att röra sig. jag ställer inte av mina hästar, endast när jag själv har skada.

ridskolehästar tycker jag ska få 1-2månaders total vila för att vila psyket.

och visst kan man ridavarannan dag och ändå träna för tävling. se på tex distanshästarna, som tränas/tävlas hårdare än normalhästarna.

jag rider tonerspel hela sommaren men han kommer att gå på bete
min häst har vilat mellan jul och nyår

Under sommaren är tävlingsäsongen som mest igång så här blir ingen vila ;).
Unghästen har förstås varit på bete under 2 somrar men stoet har hållts igång och matchats för tävling. Valacken är nyinköpt och kommer även han hållas igång.

Mina hästar brukar få vila i december/januari. Givetvis har de trots ridning tillgång till härligt gräs på sommaren, men de ställs inte av.

Min häst får helvila när hon är på bete. Brukar vara i 5 eller 6 veckor. Hagen är enorm med varierad terräng, ordentligt kuperad, sjön i hagen där de dricker och svalkar sig. Hästarna rör sig mycket i hagen och är i bra kondition när de kommer hem igen. Den äldre hästen som varit med i flera år har varit bättre musklad efter betet än när hon reds resten av året. Tycker det är skönt för hästen att få bara vara häst en sammanhängande period. Inga krav, ingen utrustning, bara vara häst i en flock. Sen beror det ju givetvis på vilken typ av beteshage man har tillgång till.

Senast ändrad:

Kommer hålla igång våra så mycket som möjligt under sommaren. Vi släpper dom i sommarhagen månadskiftet maj/juni och där kommer de att få gå till aug/sept.
De "vilar" just nu, vädret har varit kasst och så har vi varit lite lata. :o

Min häst är som bäst under sommaren, när han har möjlighet till rörelse dygnet runt.

Jag brukar göra så att jag trappar ner lite, sen vilar dom 1 vecka när jag är i falsterbo sen trappar jag upp igen. Alltsomallt tar dom det kanske lungt 2½ vecka

Jag har tävlingssäsong på sommaren. Hästarna går på stora beten men tränas 5 dagar i veckan om dom är vuxna. Unghästarna går också men 3-4 dagar i veckan. Vintervilan består av lite underhållsarbete, ofta vid handen och någon enstaka promenad under den kallaste perioden.

Våra hästar brukar gå i ganska stor sommarhage med mkt gräs men jag håller ändå igång min eftersom det är mkt tävlingar under sommaren. Men hon brukar ändå få stå dom dagarna det är för varmt eller om man ska bort eller liknande. :)

Johanna

min häst vilar alltid en månad på sommarbetet. Jag kan skritta ut någon gång, men det är vila som gäller..

Min går på dygnet runt bete från maj/juni till augusti/september, men hålls ändå igång.

På sommarhalvåret håller jag igång "6-10" dagar i veckan. Min dam går mer sporadiskt på vintern i stället, med några dagars ledigt här och där.

Men pga att hon börjar komma upp i åren, så är det aldrig någon längre ledighet. Jag har nämligen mestadels startat upp och hållit igång 18 +-are under mina skötar och tillridningsår. Då har jag självständigt haft veterinär- och hovslagarkontakten i stället för hästens ägare. Jag har flitigt använt telefonen i kontakt med både veterinär och hovslagare, även mellan deras besök hos hästarna.

Det kallas kostnadsfri rådgivning och är YTTERST tacksamt och lärorikt. :bow:

Jag rider min häst nästan som vanligt under hela sommaren, det blir lite mer barbackaridning och bad:angel: Skulle nog inte kunna låta honom stå för mkt eftersom han har väldigt lätt att lägga på sig:smirk: Han går ute dygnet runt från maj-september/oktober(har gått till november ett år, med täcke)
Ridskolehästarna i stallet rids av sina medryttare under sommaren och de som inte har någon medryttare brukar vi tömköra med jämna mellanrum(shettisar:rofl:) för att de inte ska tappa all kondition:)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
566
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
577
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 852
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka