hur gör ni?

Sv: hur gör ni?

Överskänklarna på spanska bett brukar ligga mellan 3 och 5cm.
Därmed kan de på många hästar behövas böjas ut. Köper man ett nytt bett kan man dock ibland få det gjort så från början så slipper man själv riskera att ha sönder det.

suberdoo
Ett skruvstäd, något mjukt (typ handduk) och en gummiklubba och knacka försiktigt. Det bör gå med handkraft också, men man får lägga på hela vikten och helst väga lite. ;)

Hej!
Har böjt ut spanska stången till båda hästarna. Araben hade så pyttesmal mun och breda kinder och kallblodet har oxå han så breda kinder att med sidostyckena fästa och en kapson under dem, att det blev för trångt.
Vill inte ha för långa bett som vinglar i munnen! Så stabilt som möjligt helst!

Tog som någon sa en handduk och ett skruvstäd. Minns det så att det gick att ta i med handkraft om den del som ska böjas ut (överskänkeln) sitter ända in i städet, och man kan greppa om både mundel och resten av bettet för att få kraft.
En Fixarkarl sa sig kunna böja ut det första men tog i på fel sätt och böjde till hela bettet :crazy: Bättre att sätta in överskänkeln så bara den böjs ut.

Men ditt nya kanske är av stadigare slag!

jag har köpt en S-stång uppe hos er, köpte den i vintras, men jag har inte kommit så lång så att jag har velat börja rida på det, men nu jävlar.. ;)

du skulle sett Skippen idag, han var som en liten kraftfull ängel! :banana: :banana: ;)

suberdoo
Ett skruvstäd, något mjukt (typ handduk) och en gummiklubba och knacka försiktigt. Det bör gå med handkraft också, men man får lägga på hela vikten och helst väga lite. ;)

måste bara fråga hur du sätter fast bettet i skruvstädet? och vart du knackar.. ;)

Det brukar vara min kära far jag sätter på sånt. Jag har för mig att han sätter överdelen av överskänkeln i städet. Sen har han använt handkraft, men jag vet att det ska gå med handduk och hammare om man är försiktig.
Vart man ska sikta är en bra fråga...någonstans där bettet inte blir snett i övrigt. :p

Jaha men den borde väl inte vara så hård att böja:) vi böjde nog med hand kraft eller mellan gallret i boxarna:D

Ja! det e bra:) nu blir det andra grejer:D

Åh ja det hade jag velat! när kommer du nästa gång?

ja, eller hur, det borde gå lätt att böja, men pappa klarar det inte.. det är han som får göra allt sånt, trots att det är jag som har kommit in på smedutbildningen.. ;)

jag kommer nog upp ganska snart igen, ska ringa till C idag är min tanke.. kollade du förra gången?

va konstigt! kom du in? Grattis va roligt!
Men va skoj! då får du rida ute så kan jag å stine fota! för jag har köpt mig en ny kamera idag:D
Ja jag såg lite på galoppen mwen han såg fin ut! ngt tjock;) precis som min tunna:D

va konstigt! kom du in? Grattis va roligt!
Men va skoj! då får du rida ute så kan jag å stine fota! för jag har köpt mig en ny kamera idag:D
Ja jag såg lite på galoppen mwen han såg fin ut! ngt tjock;) precis som min tunna:D

ja, jag fick bestedet igår, jag trodde det verkligen inte, men nu har jag huvudet fullt! fixa stallplats, lägenhet, fixa transport till hästen, å sen riddarprovet och allt annat, vaccinationerna osv osv..

han är inte något tjock, det var han i vintras, nu är han ju ett stort fläskberg, men han jobbar som få nu!

ja, bilder vill jag ha! hon som hjälper mig med skippen nu i sommar när jag jobbar har erbjudit sig att filma, så nu ska jag få se mig själv rida också.. :crazy:

ojdå, vi har väl kommit ifrån ämnet lite här.. men tillbaka till det: har ni skruvstäd där uppe, för när jag kommer nästa gång, så blir det en heldag, och då kan det ju bli nån timme över att böja bett på!

Oj va roligt! ahr han bjudit upp dig va skoj!
hehe smma som min då:D

Ja men det blir väl roligt.. alltid bra att se sig själv rida nångång.
Hm.. jag vet inte kanske... jag har ingen vidare koll.. men jag tror dom hjälper dig ändå det är nog inga problem!

okej vad bra, då tar jag med bettet upp nästa gång...

han har mer eller mindre bjudit upp mig, det är ju en del som behöver sitta innan det är dags bara men annars så! väpnar provet är jag ju uppbjuden till redan nu..

Liknande trådar

Träning (Ber hemskt mycket om ursäkt om tråden råkat hamnat fel, är inte så hajj på de här :o) Jag är medryttare på ett 7-årigt D-ponny sto...
Svar
4
· Visningar
1 253
Senast: mickan86
·
Dressyr Pållen har stått i 2 år p.g.a. skada och är nu under igångsättning. Han har smakat på kandaret förr och trivts ypperligt med det. Igår...
Svar
9
· Visningar
3 065
Senast: zanzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama