Hur gör ni ???

mag

Trådstartare
ska rida min första clear round nu i sommar och ser det som en härlig utetur med min häst. Vet inte om jag kommer att tävla vidare sen, utan det får ge sig. Nu ser jag det bara som en rolig grej.Jag kommer att rida 4,5 mil inte speciellt märkvärdigt eftersom jag redan i dag tar sådana turer ibland. Nu till frågan... I mitt stall (vi är några stycken som rider samtidigt, var av en tjej tävlar på betydligt högre nivå) så påstås det att hästarna MÅSTE stå inne på nätterna en vecka före tävlingen, så de är riktigt utvilade???? Men det bär mig emot att ställa in min häst sköna sommarnätter, när hon dessutom är van att gå ute året om. Jag hade tänkt mig att hon skulle stå inne natten före tävlingsdagen. Jag menar att hon står ju inte inne före de gångerna jag tagit långturer och det blir ju i princip samma sak nu... eller ??? Hur har ni andra gjort som ridir clear rounder ???
Är jag en hemsk hästägare som resonerar så här ???

Sv: Hur gör ni ???

Nej, det behövs inte, låt hästen stå ute!
Som du själv skriver, hästen klarar ju av turerna hemomkring utan att stå inne på nätterna, då ska den inte behöva stå inne nu heller. Jag har ev inne min pålle natten före tävling, men låter hästen gå ute i möjligaste mån.

Sv: Hur gör ni ???

Det är så olika från häst till häst och sedan beror det förstås också på vilken nivå man tävlar på.

En väldigt lättfödd häst kan bli för tjock av att gå på bete samtidigt som den tävlas.
En energisk häst kan bli precis "lagom" pigg när den får gå ute om nätterna.
En lite slöare häst kan bli jättetrött om den går ute dygnet runt.
Väder och möjlighet att komma undan jobbiga insekter spelar också roll.

Jag skulle nog inte säga att det MÅSTE vara si eller så, utan att det beror på.

Själv skulle jag jättegärna stalla upp min häst en vecka innan tävling eftersom hon blir lite slö och däst när hon går ute. Min förra häst var jag bara tacksam över att han lugnade ner sig lite under sommaren när han gick på bete. Honom skulle jag aldrig stalla upp innan, han sprang på fint ändå och var för en gångs skull "pratbar".

Liknande trådar

Distans Jag är nyfiken på testa distans i år:). Hur pass tufft är en clear round på 50 km? Har en Lusitano med god kondition och mkt...
Svar
3
· Visningar
2 677
Senast: emptyrings
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 719
Senast: Efwa
·
Distans Hej distansfolk! Nu behöver jag lite hjälp här, det handlar om en första distansstart och hur jag kommer dit! Efter att ha tävlat...
Svar
11
· Visningar
1 749
Senast: annoj
·
M
Distans Har ett fyraårigtvarmblodssto som troligen inte blir något på banan som jag tänkte börja rida distans med. Hon är idag inte inriden men...
Svar
4
· Visningar
1 223
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka