Hur gör ni?

Buga? Gör ni "riktiga bugninga" då att hästen går ner på knä eller bara att den böjer huvet och lyfter benet?

vi har inte kommit så långt med det än så än så länge är det böjer huvudet och lyfter benet. Men moses går ner på knä. Han är på god väg alla fall. :)

Okej.. Men det vet jag inte om jag vill. :rofl:
Jag menade mer hur ni gör för att få hästarna att göra sakerna.
Precis som när man lär dem allt annat. Via konsekvens, belöning och att "visa" hur de ska göra. Har lärt hästar att buga med huvudet ner mellan frambenen. Står vid hästens sida och ger godiset mellan benen nere mot marken och säger "booocka" samtidigt. Efter några ggr brukar de förstå. Nästa steg blir att försöka få hästen att böja sig längre ner o så småningom gå ner med ena benet framåt o stå på knä på det andra. Jag har inte kommit så långt, men vet hur man kan göra: ett grimskaft runt ena frambenet så att man håller upp det, eller en person som håller upp det benet. Så tar man en bytta med havre eller annat o ställer ner på backen framför hästen - för att nå havren måste hästen gå ner med det andra frambenet sträckt framåt.

*lånar knapp*

har tänkt att börja lära min medryttarhäst lite trix(min sköthäst kunde puss, sida och hov, han tog upp hoven för att kratsas när jag sa hov..)
men pållan klarar inte att få godis...
hon slutar ointe att tigga och blir värre och värre i förhoppningen att få godis. jag ger henne väödigt sällan godis, och aldrig ngt när hon uppför sig så..
e d ngn som har tips på hur jag ska få henne att aceptra att hon inte får mer. så jag ska kunna lära henne trix :confused:

Har en ponny som blir jättetiggig av att få godis.
Men har börjat lite smått att försöka lära henne ett trix och använder godis som belöning och det fungerar jättebra.
Hon har blivit mindre tiggig i vardagen också.

Hejsan
Mina killar kan buga så fint, jag lockar med en morot i mellan frambenen och låter dom komma ner frivilligt och hämta den och det är bra efter ett ridpass att sträcka på nack/ryggmusklerna.

Mvh blåvinge

Jag har också en skötis som blir jättetiggig av godis, främst är det nog för att eftersom han är så grinig så mutar folk honom med godis för att han ska va "snäll" :mad:
Någon som vet nån bra "bestraffning" då? Jag slår inte hästar, det ska ni ha klart för er, så kom inte med sådana ideer.. :mad:

Hej
Jag hade nog börjat med att sätta upp en lapp på hästens box att " all godis är förbjuden" och se till att hästen får endast godis när den har gjort nåt duktigt, gärna av en person om det går. (ransonering alltså). Man kan byta ut godis med mkt beröm, nästan göra sig lite barnslig och ösa ut beröm och mkt smek, klia över hela kroppen och klappar.

Efter ett tag uppskattar hästen godiset bättre och att det smakar godare.
Jag hade nog åxo prövat att ge/lagt godiset direkt i krubban och inte ur händerna om det är så att hästen är gluspkt flyger på din händer ( risken att bli biten är stor).

lycka till.
Blåvinge :banana:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka