Hur gör ni?

Om hästen redan har någon egenhet så kan man göra om den till konst, dvs att man uppmuntrar den att göra det på kommando. Därmed har man också tagit kontrollen över rörelsen, och hästen slutar i regel att utföra den "olovandes".
(tex hästar som skrapar med frambenen kan lära sig vacker hov eller spansk skritt, hästar som gillar att bita i saker kan lära sig att bära t.ex. hinkar, etc.)

tänkte fortsätta lite på detta...

Människans version: Det finns önskvärda beteenden och oönskade beteenden, eller ännu hellre rätt och fel.

Hästens version: Det finns beteenden. punkt.

Människans version: Man kan få hästen att utföra dressyr-rörelser, western-rörelser, konster etc, beroende på vad man inriktar sig på.
Hästens version: Man rör sig. punkt.

Många hästar har små "hobbies" för sig, saker de tycker är väldigt roliga att utföra. Eftersom hästen ser sin kropp och dess rörelser som en helhet, så kan det vara precis vad som helst. En del älskar att galoppera, en del hoppa. Piaff, spin, stegra, bita, skrapa med hoven...
Olika hästar har helt enkelt olika behov.

Men människan säger gärna "nej, nej, sånna dumheter får du inte utföra." Och försöker därmed mer eller mindre tvinga bort det enligt människan felaktiga/oönskade beteendet.

Ofta lyckas det inte fullt ut, och gör det det så hittar hsten snart på något annat, liknande eller värre. För den har helt enkelt behov av att göra så.
En del hästar kommer fram till att de kan få utlopp för sina behov i hagen. Andra är för upptagna med att beta.

Det bästa om man har en häst som gärna utövar ett beteende som man själv inte vill ha, främst om den utövar det i tid och otid, är helt enkelt att ta in momentet i träningen.
Ge kommando då hästen utför det, och beröm. Eftersom hästen gillar det här momentet så går det vanligtvis väldigt fort att befästa kommandot för det. Och därmed kan man låta hästen, på kommando, utföra sitt älskade beteende när det även passar människan. Man slipper då att beteendet kommer upp när man tänkt sig göra något annat.
Hästen är nöjd. Människan är nöjd. Utan att någon behövt bli överkörd.

Man bör därför inte tvinga in hästen i vårt system, trycka ner den, förbjuda den. Bjud istället in den att få utveckla sin medfödda talang, låt den vara delaktig i utbildningen och ge den en mentorisk guidning.
Det är när man använder sig av hästens naturliga egenskaper, som man får en stolt häst som känner att den får lov att vara som den är. Jordens friaste varelse.

hehe lite å lite....har lärt min häst "puss" å att stanna lös i stallgången :D åsså säger jag varsågod när han får gå in i boxen å äts.

Hur lär ni en häst att buga ;) man kan ju inte dirket tvinga ner en häst att göra vad som helst? :D

Har lärt min häst nånting idag, jag vet ärligt talat inte vad :D..... Men hon lyfter frambenet högt, nästan mot magen, på komando nu. Jätteduktig :D

konst

En konst vi kan jag å lill pollan är att hon kan ligga i mitt knä på kommando. Hon är go hon!! :love:

Hur jag gjorde?? Jaa du det undrar jag oxå? :D

Bilder kommer!!

som sagt, att tvinga hästen leder bara till frustration, vilket i sin tur kan leda till olyckor.

Börja med att hålla en godis under/bakom hästens nos, så att den måste böja ner och bak huvudet för att ta den. Säg gärna kommandot redan här.
Förläng sträckan från nosen till godisen vartefter hästen förstår, tills du slutligen kan hålla godisen under hästens mage (i marknivå) och hästen för in nosen mellan frambenen.
Här kan du börja lyfte upp en framhov och föra den bakåt samtidigt som hästen böjer ner huvudet efter godisen. Resultatet blir så småningom att hästen stöder på kotan, och tillsist går ner på knä.

det finns fler sätt, bland annat att man lyfter hoven med hjälp av ett rep eller hand, samtidigt som man tar i grimskaftet så att hästen väger bakåt, och slutligen går ner på knä den vägen.

Prova dig fram så märker du vad som känns bäst både för hästen och dig själv.

Lina_Olsson, du verkar vara väldigt duktig på sånt här :) Hur har du lärt dig allt?

Att ligga ner behöver jag inte lära min häst, för sätter jag mig ner i boxen då lägger hon sig :love:

Hur har du lärt dig allt?

Dels är jag tränare, och har därmed fått äran att möta många olika hästar och ekipage.
Dels umgås jag mycket med mina egna hästar. Hela mitt liv går ut på att lyssnar på och studera hästar, både hur de kommunicerar med varandra och med mig eller andra människor.

Jag har som måtto att aldrig stagnera i varken min eller hästens utveckling. Att lära sig nya saker är den bästa källan till motivation.
Många (de flesta) fastnar i en speciell nisch, på gott och ont. Själv har jag westernridningen som bas, men tar ständigt in nya rörelser/moment/övningar från andra ridstilar. På så vis får jag en allsidig träning av hästen, där hästen ju mer den lär sig blir mer och mer lätthanterad och lättflyttad. Har man en bred bas med grundsignaler, så kan man alltid sätta ihop dessa för att få fram nya signalkombinationer och därmed nya rörelser. (hästen kan ju allt, det gäller bara att som ryttare plocka fram det vartefter hästen är fysiskt och psykiskt mogen)

Öva dig till att tänka "vad kan jag få min häst att göra?"

Det vi människor kallar för konster är ett bra kompliment till den vanliga träningen. Men bäst är att även låta den vanliga träningen bli ovanlig. :) Variation är den bästa byggstenen för bra resultat, och gör träningen positiv för både häst och ryttare.

(fotnot: ju fler situationer/moment/rörelser du tränar med hästen, dvs får kontroll över, desto lättare är det att få kontroll över andra också. Du tränar dig till att lära känna hela hästens rörelseschema och tankegångar, vilket du har stor nytta av om hästen tex. blir rädd)

Kollade din hemsida nyss, vilka fina hästar det var där :love:....

Jag vet inte riktigt vad jag vill göra med min häst, om jag vill rida western, eller dressyr eller något annat. Just nu är det dressyr och western :D Men helst så hade jag nog velat rida western hela tiden, så det blir nog så... fast det går ju iofs att rida dressyr i westernsadel :D

Hm, intresseklubben antecknar, eller :smirk:

Detta kanske inte är ett trick, men det är användbart om man inte vill lyfta tunga hästfötter! :)
Jag lärde min sköthäst att när jag skulle kratsa ur hovarna, och jag sa "upp" och nuddade vid det benet han skulle lyfta, tog han upp det själv och hade det där. Sa jag "upp" flera gånger höll han kvar benet. :rofl:

Och så lärde jag en annan häst att ta fram ena frambenet på kommando genom att hålla upp benet i den ställningen och samtidigt säja "tack". (ägarinnan hade lärt hästen att ta upp endast ett ben, så jag lärde honom att ta upp det andra också) Det tog bara ett par dagar att lära honom det.

åh, denna bortglömda hemsida... :o Efter ett par veckors hårt jobb (jobbat 7-22) med allt annat, så ska jag göra ett ryck nu i helgen och försöka få upp så många sidor som möjligt.

Det här med att blanda stilar... man kan ju som sagt hämta rörelser från vilken ridstil som helst. Men för att ridningen ska bli logisk och enhetlig så bör man hålla sig till ett signalsystem.
T.ex. rider man med tygelstöd i dressyr, medan man i western arbetar mot ridning på lång tygel. Redan där bör man alltså bestämma sig för vad man vill uppnå, och arbeta mot det konsekvent.
Mycket av rörelserna inom dressyren är användbara (nödvändiga) inom alla ridstilar. Men jag rider säkert inte tex skänkelvikning med samma hjälper som en dressyrryttare. Jag hämtar rörelsen men utövar den med hjälper som stämmer överens med mitt övriga sätt att rida på.

Jaa, i dressyren rider jag min häst i form på långa tyglar te.x. och det går bra det med :D

men var drar du då gränsen för vad som är western och vad som är dressyr, eftersom du skrev att du sysslar med bägge?

Egentligen så är väl skillnaden för mig att jag rider med dressyrsadel i dressyren och westernsadeln i western.. Men jag rider på samma sätt i både western och dressyr :D.

min nordsvensk ger vacker hov :D
Jag säger det och så sträcker han fram benet framåt.
Satt framör honom i hagen och så la han benet i mitt knä (han skulle visa ett sår på bringan, något smart häst, han gav sig inte förräns jag hade hittat det :eek:) Då tog jag tillfället i akt och sa vacker hov när han gjorde så och berömde. Och nu gör han så när jag ber om det.

Försöker lära han och buga också

Min pålle kan smila, pussas, sträcka fram benen, buga, backa och vrida på huvudet åt höger och vänster...

Min häst är himla lättlärd, har försökt att lära shettisen det samma men det har tagit två månaders daglig träning att lära den puss så jag gav upp efter det!

Den stora å andra sidan lärde sig smila på en gång, lika så pussas och ta fram benen. Att buga har varit svårare lika så att vända huvudet självmant åt sidorna.

Jag tycker att de blir mer uppmärksamma på en när man lär dem lite tricks..

Hur man lär dem att smila:

Kittla dem på mulen tills de tar upp läppen (lättare på hingstar och valacker)

Ge godis och beröm så fort de börjar gå åt rätt håll.

Går inte detta ta något som luktar starkt eller surt och låt dem lukta på det - för det mesta brukar detta funka för att få en reaktion på läpparna. (obs ta så klart inget som är giftigt eller farligt att lukta på)

jag har inte bestämt mej för om jag ska rida med korta lr långa tyglar jag välar mycket. Hon ska kunna gå på båda två. Bara att på att en dressyr träning rider jag inte på långa tyglar. Men vill kunan träna så med därför varierar jag.

men försöker allmänt rida så lite med tyglar som går eftersom att skänklar och vikthjälper funkar vid båda tillfällena.

Vill också pasas på at berömma dej för många bra inlägg i denna tråd..wiie..=)

Buga och sitta verkar vara vanligt.Jag lär min ponny att sitta ner.Det går bra och hon fattar vad jag vill.I början när man ska lära ut sånt till sin ponny så kan man börja med en höbal och backa upp ponnyn på höbalen så att den typ "sätter" sig.fast man kan inte säga bara sitt det kanske inte är så bra men man kan kanske göra med en fåtölj eller nåt liknande som man inte är rädd om. :)

Någon som lärt sin häst räcka ut tungan då?
Hur har ni gjort? På min skötis tar jag handen under hans mule, och säger "tungan".. när han börjar slicka/sträcker ut den så berömmer jag och ger godis, men han tycker det är himla svårt ;)
"Lilla" Zorro på ridskolan sträcker ut tungan om man klappar honom på mulen :rofl:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
393
Senast: Lavinia
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
682
Senast: Amanda_F
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka