Hur gör ni?

Narcissa

Trådstartare
Jag ska snart registrera kennel för uppfödning av "min" ras. Det är tänkt att komma valpar 2014 då jag redan har intresserade valpköpare. Många har efterfrågat valpar efter min ena tik då hon är otroligt fin och med bra mentalitet.
Det jag undrar nu är hur ni som föder upp får ihop det? Jag jobbar heltid och har svårt att vara helt ledig under en längre tid. Dock kan jag nog fixa med min arbetstid i procent. Men är det så att ALLA uppfödare jobbar hemifrån eller hur får ni ihop det hela?

:)

Sv: Hur gör ni?

jag har bara haft en kull, valpningen skulle ha skett alldeles i samband med semesterbryttiden den sommaren, jag skulle ha mina 4 veckors semester och sedan 4 veckor till som kompledighet. nu började tiken löpa 2 veckor för tidigt -> valpar 2 veckor för tidigt (tack och lov på en söndag, även om jag fick ok av kollegorna att åka hem tidigt på fredagen (vilket innebar efter 2 timmar op jobbet), då hon hade börjat sjunka i temp den morgonen). iom att min sambo då var arbetslös och "hemma" så höll han koll på dem medan jag var på jobbet deras första 2 veckor, och sedan var jag med dem på heltid. helt underbart :)
kommer troligen inte lyckas få ihop det på samma sätt om det blir fler kullar, men jobbet är ändå hyfsat flexibelt om man är ute i god tid. min önskedröm just nu är dock att sambon blir hemma-man och sköter övervakningen när jag är på jobbet, och att jag jobbar halvtid eller är helt ledig under de flesta av veckorna de bor hos oss. men summa av det hela: utan min sambo kommer det mest troligt inte att fungera, tror man behöver vara två om man ska/måste jobba under valptiden.

Nu har jag det så bra så jag har en man som jobbar hemifrån.
Men jag sparar semester och tar ut när valparna föds och sen tar jag semester när de blir äldre och börjar närma sig för leverans.

En vän till mig gör på samma sätt. Kanske jobbar extra innan valparna kommer så hon har mer tid att ta ut. Sen tar hon semester några veckor vid födsel och framåt, sen tar hennes man en eller två veckor däremellan, sen tar hon semester tills de blir levererade.

Har jag inte haft semester att ta ut, har det helt enkelt fått bli tjänstledighet.

Jag ska ha en kull i början av 2014, och jag kommer ta ut semester för att ha möjlighet att vara hemma på heltid med tiken ett par veckor innan valpning (tikens första kull) och kommer ta tjänstledigt valparnas tre första månader (ska behålla en valp själv).

Jobbar annars heltid, kontorstider.

Senast ändrad:

Jag jobbar inte heltid men 75% med oregelbundna tider. Jag ser till att vara ledig den veckan som valparna ska födas, sedan har jag hjälp av några av mina fantastiska valpköpare, vänner och ffa mina föräldrar som ställer upp mycket. Kan hända att jag behöver vara ledig nåt pass och ta ut semester men brukar tack vare denna lösning kunna jobba hela valptiden.

Utan hjälp skulle det helt enkelt inte bli några valpar eftersom jag är ensamstående.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 112
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 846
Senast: Praefatio
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 182
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 504
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka