Hur gör ni på promenader?

H

HaRLeKIn

Jag har en vovve på 4 mån som jag går med både lös o i koppel men nu har jag märkt att om jag låter henne gå lös halva rundan o sen övar i koppel resten av rundan så drar hon o nosar överallt precis som att hon inte fattar att nu är det koppel som gäller.

Gör man tvärtom o börjar m koppel så går hon jättebra, nästan fot.... :)
När hon går lös går hon jättebra oxå, ibland blir avståndet lite långt men då är det bara att ropa på henne.
Hur långt framför tycker ni att en hund ska få springa när man är ute o går typ i skog o så? Hur långt som helst bara man ser den eller??
Om inkallning o sånt funkar alltså... :angel:

Ska jag inte kombinera så här? :confused: Blir hunden förvirrad eller är det bra att man lär den att den kan springa lös o att man sedan kopplar den?
(Ok, jag fattar ju att man måste lära den det men är det för tidigt?)

Jag vill att hundkursen ska börja snart så jag får börja träna! :bump: :D :bump:

Sv: Hur gör ni på promenader?

Jag har i princip aldrig min hund lös, däremot i sele och lång lina. Jag har ofta tränat som du, just för att kunna belöna duktiga "gå fint i koppel" med "hopp och lek och gör vad du vill en stund".
Nu litar jag på honom så pass mycket att jag, där risken för att möta andra männiksor och djur, låter honom få fippla lite för sig själv när jag fortsätter att gå. Tror aldrig att avståndet blivit längre än 75 meter innan han springer ikapp mig och säger "Hej matte, nu är jag här igen".
Jag har också tränat inkallningen på samma sätt. Busa med kompisarna, inkallning, beröm, kanske lite gos, sedan tillbaks och leka. Inkallning, beröm, godis, gå iväg en sväng, och sedan iväg och busa igen. Detta har gjort att han alltid (hmmm. nästan) kommer på inkallning, även om han busar med andra hundar eller har något annat kul för sig..

Vad gäller din hund är jag alldeles för mycket nybörjare för att uttala mig.

Lycka till!

Sv: Hur gör ni på promenader?

Jag har aldrig valpen lös på promenaderna än. Däremot i trädgården är hon ofta lös. Den vuxna dobermannen är mest lös på promenaderna, men kopplas eller hålls i när vi går förbi hus eller det komemr en bil. Den andra hunden, terrierkorsningen är aldrig lös, inkallningen fungerar inte alls för henne trots träning, så hon komemr alltid att vara kopplad så länge det inte fungerar med inkallningen. Förra ägaren sa att hon alltid rymde när hon var lös.

Valpen får vara lös när hon är betydligt äldre och verkligen kan förstå vad som är rätt och fel.

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 987
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 050
Senast: Liran
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 608
Senast: fixi
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 768
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka