Hur gör ni på meeting?

horselover4life

Trådstartare
Hejhej, ska åka på mitt första meeting nu :banana:, och undrar hur ni lindar era hästar när ni är iväg. Alla säger olika och man blir ju helt förvirrad.. Vissa säger att dom ska vara lindade konstant och andra säger att man ska linda efter ritten, under natten och när man är ute på promenader.:confused::confused::confused:Så om ni vet blir jag jätteglad om ni kan ge mig lite förslag! :):):):):):)

Sv: Hur gör ni på meeting?

Jag har aldrig stallbandage hemma, så jag skulle inte ha det på tävling heller.

Däremot kanske benskydd eller lindor vid promenad om det är trångt och stökigt på tävlingsplatsen.

Meningen med att linda (på annat vis än vad man gör hemma) på ett meeting är ju pga den minskade rörelsen hästen får iom att den inte går i hagen (om den nu är van att göra det). Vad som passar dig och din häst bäst beror ju på era vardagsrutiner och hur rutinerna ser ut på ett meeting. Jag föredrar dock massor med promenader framför att linda för mycket.

jag hade haft lindor på natten, bot eller liknande.
för att åka blodcirkulationen under dagen så är ett extra ridpass och några promenader bättre än att bara linda och låta hästen stå i boxen.

Meningen med att linda (på annat vis än vad man gör hemma) på ett meeting är ju pga den minskade rörelsen hästen får iom att den inte går i hagen (om den nu är van att göra det). Vad som passar dig och din häst bäst beror ju på era vardagsrutiner och hur rutinerna ser ut på ett meeting. Jag föredrar dock massor med promenader framför att linda för mycket.

Han är ute 6-18 varje dag, :) så lindar nog på nätter och vid promenader då han gärna blir lite gallig på nätterna. :)

Eftersom min häst är ute såpass mycket så har jag alltid BoT lindor dynget runt när han står inne i boxen såpass länge för att hålla igång blodcirkulationen och minska risken för svullnader.

Men det beror ju helt på vad hästen är van vid också, hästar som är "inne"hästar som står inne större delen av dygnet iallafall, dom är antagligen invanda vid lite rörelse och reagerar inte på samma sätt vid mycket stillastående.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 321
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 335
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka