Evis - jag tycker att skaderisken med ett 4-6 månader gammalt föl lös eller som handhäst med när mamam rids är större än dne ev lilla vinst man gör.
Däremot gå promenade med fölet etc, och sedan när det är äldre (1 år typ) ha det somhandhäst är jag för.
och att det inte "ger" så mycket. Att ha fölet med på en säg 20 minuters tur med skritt och lite trav. På en lugn skogsväg. Jag anser där att det inte ger speciellt mycket som man inte kan åstadkomma genom att promenera avsuttet med fölet istället, men man får en större skaderisk. Och den gyllene regeln med handhästar är ju att "går det åt helvete, släpp handhästen", och jag skulle inte vilja ha fölet löst och skrämt, och en uppskrämd mamma t ex. OM det skulle bli kris (stoet blir skrämt t ex). Det är två hästar, en lina etc att hålla rätt på då.
Och som jag ser det så förlorar man inte ett dugg på att vänta ett halvår, de hinner se lika mycket ändå som handhästar. Och man kan promenera både som föl och senare.
Ang kosäkra hästar. Vision kanske skulle få spunk om han såg en highland cattle eller så, för han inte fattade vad det var. Men vanliga, fläckiga kossor *s* bryr han sig inte ett skvatt om, oavsett om de tjoar i hagen bredvid, om de tjoar i hans hage eller om jag rider genom kohagen och de får tvärfnatt.
Fast de är inte 200, de är bara 20 *s* Men jag har inga planer på att rida genom en kohage med 200 kossor, det skulle inte MINA nerver klara
Nickis föste kor förresen, när kompisens pappa skulle ha in 170 mer elelr mindre vilda undjur från betena så fick vi fösa hem dem med hästarna. Skitkul faktiskt!