Hur gör ni när ni är på tävling?

A

ArabianGirl

Skulle vilja ha en liten förklaring över precis hur ni gör saker i vilken ordning när ni är på tävling! :)

När ni kommer dit, vad gör ni då?
När lastar ni ur?
Har ni hästen i transporten när ni går banan?
Vad gör ni med hästen i väntan på nästa klass?

Hjälp!

Sv: Hur gör ni när ni är på tävling?

Direkt när jag kommer till tävlingsplatsen går jag till sekretariatet och visar upp licenser och vaccinationsintyg och betalar för starterna.
Om jag har gått om tid på mig så kollar jag in banan lite. startar jag sent så går jag banan innan jag lastar ur hästen. startar jag tidigt i klassen så lastar jag ur och rider fram, låter sedan medhjälpare hålla i hästen medan jag går banan. Åker jag själv så får hästen stå i transporten medan jag går banan.

om det inte är så lång tid mellan klasserna brukar jag leda runt hästen eller stå med den så att den får äta lite hö och dricka. Är det längre tid får den stå i transporten och äta hö under tiden om jag inte har tillgång till boxplats.

Går till sekretariatet och visar papper osv. Kollar hur långt de kommit.

När lastar ni ur?

Det beror lite på hur tidigt man kommer och om det är vet.bes. Men det vanligaste är att man lastar ur och vet.bes. och sen åker hästen in igen om det inte är dags att göra iordning den.

Om jag startar sent så ja. Annars har jag någon som håller på framhoppningen.

Beror lite på väder och vind och på hur lång tid det är mellan starterna och hur bra hästen står i transporten. Är det kort tid så kan ju pållen stå ute den stunden, äta lite gräs kanske, dricka vatten. Men är det långt så är det kanske aktuellt med lunch eller lite hö i transporten medan man själv går och fikar t ex.

Lite svårt att svara generellt eftersom det är så mycket som påverkar. Men i stora drag ser det ut som ovan.

/Timsetim

Fast det är ju lite beroende på när man startar och så, är ganska svårt att säga exakt hur man gör;)

Går till sekretariatet och visar papper samt kollar hur långt de har kommit.

När lastar ni ur?
Beror helt på om det är veterinärbesiktning. Är det så brukar jag göra det så fort som möjligt, kan hända att man börjar göra iordning efter men annars så ställer jag nog in honom till det är dags.

Beror på när jag startar, har d-ponny så brukar alltid hinna gå banan sen ta ut och göra iordning och börja rida.

Är det en längre väntan brukar jag ställa in honom men annars får han vara ute och äta lite betfor och sådär.

Du måste visa pappren i sekreteriatet innan du lastar ur hästen, så det är nummer 1.
Sen beror det på hur långt de har kommit etc.

Kollar in vilka som är på tävlingen och går till sekretariatet. Det beror lite på hur sen jag är.

När lastar ni ur?
Jag lastar ut ungefär 30 minuter innan hästens start.

Det beror på vilket startnummer jag är, är jag tidig så får någon hålla i hästen medan jag går banan. Är det sent står hästen i transporten.

Beror lite på hur länge det är mellan starterna för mig. Men normalt åker hästen in i transporten igen och jag går och fikar eller äter lunch.

Det måste man fortfarande inte göra.Iaf inte på de tävlingsplatser jag besökt de senaste åren(rider reg-nationella tävlingar) Innan var det så att vaccinationsintyg licenser osv behövde visas innan urlastning...Men så är det inte längre;)

Öppnar framdörren på släpet, knäpper loss hästen så hon kan titta ut/äta osv.
Går till sekretariatet och visar papper om det behövs, betalar osv. Kollar hur långt de kommit i vilken klass osv.

När lastar ni ur?
Beroende på när i klassen jag startar. Igår t.ex. så lastade jag ur hästen medan klassen före höll på med de sista ekipagen, sen så fick min mamma leda hästen lite medan jag gick banan. Direkt efter bangång satt jag upp och började rida fram lite grann. Jag var nr 25 i klassen då.

Det beror på när man får gå banan, om det är långt innan jag ska starta. Annars får någon hålla hästen åt mig. Skulle jag vara ensam så lastar jag in hästen en stund.

Hon lastas in i släpet och får stå där och äta hö/repat gräs om det är långt mellan. Annars leder jag runt henne en stund.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Fritid Jag är egentligen en lantis. Gillar inte städer, har historiskt sett varit rätt ”kulturellt ointresserad” och känner mig jättebortkommen...
2
Svar
28
· Visningar
788
Senast: Kirre
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 739
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare