Hur gör ni med skärmtid för barnen?

Mirre

Trådstartare
Har ni begränsat hur mycket de får sitta?
Hur mycket och hur lägger ni upp det? Om barnen själva får bestämma hur mycket och när de sitter, hur mycket blir det och hur reagerar de om ni ber de göra något annat? Eller är hos någon där de inte kan sitta och tex spela?

Mina barn har ingen bestämd skärmtid, det har inte behövts. Nu har de varit sjuka ett tag, då är det klart att det blir mer skärmtid. Men när de är friska sitter de nog inte mer än 30 minuter om dagen, och det tycker jag kan vara okej.

11-åringen får spela max 60 min på vardagar och 90 min på helgerna. Ett villkor för att få spela på helgerna är att han rört på sig ute/sportat i minst en timme innan han sätter sig vid datorn, på vardagarna gäller också 60 min rörelse, men då kan han ta den efter spelandet. Vissa dagar spelar han mycket längre, som när han spelar in videos med kompisar (de har en youtubekanal). Skulle han styra sin speltid helt själv skulle han, utan minsta överdrift, sitta all sin vakna tid bortsett från toalettbesök.

Det ni skriver tycker jag låter helt rimligt och är ungefär så jag tänker också.
Anledningen till att jag skrev tråden från början var att 11 åringen här hemma sitter KONSTANT när hon är här (varannan helg) och vägrar göra något annat. Kan inte komma på något själv och det gnälls och tjuras för allt vi kommer på. Allt från att det blir fel godis till att hon missat ta hyra på en monopolgata till gud vet vad. Sådant drama om allt. Kommer hem, slänger av sig skorna och går direkt upp till datorn och sitter där sedan hela helgen. Går bara ner för att äta och kastar då i sig maten och sedan direkt upp igen. :confused::banghead: Så jag ville få lite mer på fötterna att det var rimligt som jag tänkte att ha skärmtider där ungarna inte sitter heeela dagarna.

Jag har en 11-årig son och jag har provat olika sätt. När han först fick en ipad sa jag inte till alls. Då kunde han upp kl 06 på morgonen och satt till 23 på kvällen och kom bara ned och åt. Jag tyckte att han blev personlighetsförändrad och dessutom så slutade han rida. Så jag pratade med honom om det och begränsade till 2 dagar speltid i veckan. Han tyckte inte att det var toppen men efter 2 veckor var han sig själv igen och tog också upp ridningen igen. Sedan fick han en smartphone och han höll spelandet till sina två dagar men satt och kollade youtube på telefonen resten av tiden och blev frånvarande och lite motvillig att gå ut i stallet. Väl där var det inga problem, han älskar sin ponny och har jättekul med honom, men att släppa telefonen tog emot. Jag pratade med honom om det och nu har vi bestämt att han har 1 h skärmtid om dagen och två speldagar. Det fungerar bra och jag får givetvis inte heller sitta med telefonen på kvällarna.:)
Jag tycker att det där skärmberoendet är läskigt faktiskt.

Jag har en 11-årig son och jag har provat olika sätt. När han först fick en ipad sa jag inte till alls. Då kunde han upp kl 06 på morgonen och satt till 23 på kvällen och kom bara ned och åt. Jag tyckte att han blev personlighetsförändrad och dessutom så slutade han rida. Så jag pratade med honom om det och begränsade till 2 dagar speltid i veckan. Han tyckte inte att det var toppen men efter 2 veckor var han sig själv igen och tog också upp ridningen igen. Sedan fick han en smartphone och han höll spelandet till sina två dagar men satt och kollade youtube på telefonen resten av tiden och blev frånvarande och lite motvillig att gå ut i stallet. Väl där var det inga problem, han älskar sin ponny och har jättekul med honom, men att släppa telefonen tog emot. Jag pratade med honom om det och nu har vi bestämt att han har 1 h skärmtid om dagen och två speldagar. Det fungerar bra och jag får givetvis inte heller sitta med telefonen på kvällarna.:)
På vilket sätt tyckte du han blev personlighetsförändrad? Nyfiken alltså. :)

På vilket sätt tyckte du han blev personlighetsförändrad? Nyfiken alltså. :)
Han slutade liksom vara intresserad av oss, djuren och livet på gården. Han brukar vilja vara med och hjälpa till eller dona med något eget i närheten men istället ville han bara sitta inne. Jag tycker att han blev lite inåtvänd så att säga.

Han slutade liksom vara intresserad av oss, djuren och livet på gården. Han brukar vilja vara med och hjälpa till eller dona med något eget i närheten men istället ville han bara sitta inne. Jag tycker att han blev lite inåtvänd så att säga.
Vad hemskt. :( Men skönt att det har vänt. Tycker också skärmberoendet är obehagligt.

Låter så likt 11 åriga bonusdottern.
Hon är sur och grinig konstant, sitter hela tiden vid datorn och vägrar göra annat. Det grinas, tjuras och skapas drama för precis allting. Som exempel köpte jag och pojkarna med lördagsgodis hem, dottern blev VANSINNIG för att hon inte fick åka till affären och köpa det godis hon ville ha. Gapade och skrek och surade på sitt rum i tre timmar! Vägrar åka hit för att hon inte får sitta non stop vid datorn och hotar sambon med att inte komma hit någonsin igen om hon inte får som hon vill :eek: Jättejobbigt för alla

Hos oss funkar det bäst med en bestämd skärmtid. De har 1 timme/dag och det tjafsas inte om det. Innan vi satte en tidsgräns blev det alltid gnäll när vi bad dem avsluta. Hjälper man till lite extra hemma får man bonustid. Sedan blir det mer skärmtid när barnen är sjuka. De orkar ju inte vara uppe och leka och sysselsätta sig på samma sätt så då får det vara okej.

Hos oss funkar det bäst med en bestämd skärmtid. De har 1 timme/dag och det tjafsas inte om det. Innan vi satte en tidsgräns blev det alltid gnäll när vi bad dem avsluta. Hjälper man till lite extra hemma får man bonustid. Sedan blir det mer skärmtid när barnen är sjuka. De orkar ju inte vara uppe och leka och sysselsätta sig på samma sätt så då får det vara okej.

Vi har också villkoret att man måste vara fysiskt aktiv om man vill ha skärmtid. Stillasittande måste vägas upp med fysisk aktivitet.

Ingen begränsad skärmtid för något av barnen. Den minsta kollar oftast på babblarfilm när vi lagar mat. Perfekt som avlösare och middagen blir färdig men hon får även låna mobil och kolla barnsånger på Youtube en stund varje dag.

Den största har för tillfället snöat in på rallyspel på mobil/dator och han får hållas eftersom han är svårmotiverad till att hitta på annat om han inte vill. Det går i perioder så jag ser inga problem med det förutom att han blir lite väl manisk över det ibland men eftersom det går i perioder får det vara okej. Med tanke på att han har ett gravt neuropsykiatrisk funktionshinder så är det inte så lätt att avstyra det hela genom att säga nej.

Mellanbarnet har gärna sin mobil/dator men där försöker vi begränsa det då hon har andra intressen och läxor att göra (äldsta har inga läxor) så hon brukar få en sluttid i god tid innan hon måste avsluta skärmtiden. Lite sur blir hon men hon vet vad som gäller och lämnar som oftast ifrån sig mobilen utan problem.

Vi har således begränsningar utefter barnens behov. Inga regler ristade i sten utan vi är en familj där vi varje dag måste kompromissa efter barnens förutsättningar och så länge det är ett vinnande koncept tänker vi fortsätta göra så här :)

Har ni begränsat hur mycket de får sitta?
Hur mycket och hur lägger ni upp det? Om barnen själva får bestämma hur mycket och när de sitter, hur mycket blir det och hur reagerar de om ni ber de göra något annat? Eller är hos någon där de inte kan sitta och tex spela?
Ganska ad hoc, har det blivit mycket så säger jag till, har det inte blivit mycket så säger jag inte någonting. Om det varit mycket filmtittande en morgon och det är uselt väder och krasslighet kan jag till och med säga att han får byta till spel ;) som är mer aktivt.

Han är väldigt cool med det, lite gnäll ibland bara, men snälla pappa sa... ok då men då får det inte bli något i morgon.

Han begränsar sig också själv, tex gillar att spela playstation en månad, sedan plattan med något spel skolan tycker man ska ha ett tag. Spela Minecraft mest ett tag och sedan byta, så har vi Wow hemma och vi två har en chara tillsammans och så har han någon själv.

Vi gillar spel själva, så det är om jag får intryck av att han inte klarar att hitta på någonting annat frivilligt som rita, lego, leka i snöhögar osv utan hjärnan är helt inställd på bara spel och inte klarar att själv välja andra aktiviteter som vi får smälla igen butiken ett tag.

Om han är någonstans där han inte kan spela så säger jag -nej du får inte mobilen och plattan är inte med. Så var det bra med det. Men frågan skulle ju bara komma upp om tillställningen är totalt dötrist och bara har vuxna där, som pratar och inte vill störas av barn. (och då skulle han få mobilen eller plattan).

Lite mer gnäll kan det vara i bilen om jag kräver att han ska sitta och titta ut genom fönstret halva resan och inte får mobil eller platta eller ngt att lyssna på. (Han kan må illa och om det inte är motorväg och jag glömt lurar till p4 barnradio). Men han klarar det med, att sitta och filosofera eller lyssna på P1 eller NRJ.

Det ni skriver tycker jag låter helt rimligt och är ungefär så jag tänker också.
Anledningen till att jag skrev tråden från början var att 11 åringen här hemma sitter KONSTANT när hon är här (varannan helg) och vägrar göra något annat. Kan inte komma på något själv och det gnälls och tjuras för allt vi kommer på. Allt från att det blir fel godis till att hon missat ta hyra på en monopolgata till gud vet vad. Sådant drama om allt. Kommer hem, slänger av sig skorna och går direkt upp till datorn och sitter där sedan hela helgen. Går bara ner för att äta och kastar då i sig maten och sedan direkt upp igen. :confused::banghead: Så jag ville få lite mer på fötterna att det var rimligt som jag tänkte att ha skärmtider där ungarna inte sitter heeela dagarna.
Sjuåringen (mer lätthanterlig) säger jag en sådan dag att nu går vi ut och promenerar (eller rent av pokenerar) och det är det vi gör. Men vi är inte hemma hela sådana dagar, om en hel dag är ledig släpar jag honom till familjefysjumpa eller springtur eller biblioteket.

Elvaåringar är ju mycket svårare men jag minns att jag när jag var elva inte fick ligga och läsa hela dagarna. Mamma erbjöd nog knappt ens utan tjatade och gnatade och puttade ut mig på skidtur eller cykeltur, museum eller promenad -när du väl kommer ut blir det roligt (och det blev det ju vanliglen).

För sexåringen blir det väldigt mycket, beroende på att han är väldigt osjälvständig hemma, när han inte sitter framför en skärm behöver han full uppmärksamhet från en vuxen.

Vi använder platta/telefon mycket som barnvakt. Det är för att vi ska få tid dels för att prata med lillebror utan att han ska behöva stå tillbaka för storebror och dels till att laga mat, plocka undan efter maten, hänga upp kläder osv.

Delvis är det också för att han har väldigt svårt att släppa den, han behöver skärm för att slappna av när han kommit hem från fritids och sitter ofta mellan 17 och 19 minst. Det kräver väldigt mycket energi från oss föräldrar för att få honom att släppa den och ganska ofta är det lugnare och bättre att bara låta honom ha den. Ofta är det omöjligt att få honom att ta på pyjamas utan att samtidigt kolla youtube. Ibland sitter han och bygger lego samtidigt, då känns det helt okej tycker jag.

För fyraåringen blir det inte så mycket, på morgonen innan förskolan och sen kanske en timme på kvällen. Han kan bli arg och protestera om vi säger att vi ska stänga av, men han hänger glatt på om man börjar leka något eller föreslår att vi ska läsa, baka, pärla eller något annat istället.

För sexåringen blir det väldigt mycket, beroende på att han är väldigt osjälvständig hemma, när han inte sitter framför en skärm behöver han full uppmärksamhet från en vuxen.

Vi använder platta/telefon mycket som barnvakt. Det är för att vi ska få tid dels för att prata med lillebror utan att han ska behöva stå tillbaka för storebror och dels till att laga mat, plocka undan efter maten, hänga upp kläder osv.

Delvis är det också för att han har väldigt svårt att släppa den, han behöver skärm för att slappna av när han kommit hem från fritids och sitter ofta mellan 17 och 19 minst. Det kräver väldigt mycket energi från oss föräldrar för att få honom att släppa den och ganska ofta är det lugnare och bättre att bara låta honom ha den. Ofta är det omöjligt att få honom att ta på pyjamas utan att samtidigt kolla youtube. Ibland sitter han och bygger lego samtidigt, då känns det helt okej tycker jag.

För fyraåringen blir det inte så mycket, på morgonen innan förskolan och sen kanske en timme på kvällen. Han kan bli arg och protestera om vi säger att vi ska stänga av, men han hänger glatt på om man börjar leka något eller föreslår att vi ska läsa, baka, pärla eller något annat istället.

Precis som @MM så anpassar vi efter barnens behov och förmåga.

Jo jag tycker också man märker direkt när hela fantasin gått åt skogen och de bara tänker "spel" när de går in genom dörren. Som om hjärnan helt stängt ned.

Jo jag tycker också man märker direkt när hela fantasin gått åt skogen och de bara tänker "spel" när de går in genom dörren (istället för spel?rita?leka?). Som om hjärnan helt stängt ned.

Vi har en 2,5-åring. Han sitter framför en skärm när jag lagar mat, ca 30-45 minuter på vardagarna och någon timme på helgmorgnarna om han vaknar så tidigt att maken inte orkar annat än att mysa i soffan :p Sen kan det väl hända vid andra tillfällen också om det är något speciellt eller han är sjuk. Vi äger ingen ipad så tv eller att han lånar en mobil.

Nu är ju vår son liten än menjag har funderat en del det och hur man ska förhålla sig i framtiden. Vad är det som inte är bra med skärmar, är det innehållet i det de gör, eller bristen på fysisk aktivitet osv.

Jag tänker lite, om man hade ett barn som stängde in sig på sitt rum dagarna i ända och läste böcker. Skulle det vara ett problem? En skillnad jämfört med spelande kan ju vara att böcker är "bildande" på ett annat sätt än att spela Tetris (eller motsvarande, få barn gör väl det :p ) massa timmar på raken. Men det finns ju många spel som övar logiskt tänkande, sinne för affärer mm och fortfarande är roliga. Vi försöker styra vår 2-åring och han får oftare till exempel hålla på med en pussel-app än bara titta på film.

När det gäller det här med skärmtid vs fysisk aktivitet så är det väl också en del att se till sig själv och vad för exempel man sätter för sina barn. Det där med att barn gör som man gör och inte som man säger :p

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
3
· Visningar
484
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 448
Senast: Marita73
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 275
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 130

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka