Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
På vilket sätt tyckte du han blev personlighetsförändrad? Nyfiken alltså.Jag har en 11-årig son och jag har provat olika sätt. När han först fick en ipad sa jag inte till alls. Då kunde han upp kl 06 på morgonen och satt till 23 på kvällen och kom bara ned och åt. Jag tyckte att han blev personlighetsförändrad och dessutom så slutade han rida. Så jag pratade med honom om det och begränsade till 2 dagar speltid i veckan. Han tyckte inte att det var toppen men efter 2 veckor var han sig själv igen och tog också upp ridningen igen. Sedan fick han en smartphone och han höll spelandet till sina två dagar men satt och kollade youtube på telefonen resten av tiden och blev frånvarande och lite motvillig att gå ut i stallet. Väl där var det inga problem, han älskar sin ponny och har jättekul med honom, men att släppa telefonen tog emot. Jag pratade med honom om det och nu har vi bestämt att han har 1 h skärmtid om dagen och två speldagar. Det fungerar bra och jag får givetvis inte heller sitta med telefonen på kvällarna.
Jag tycker att det där skärmberoendet är läskigt faktiskt.
Han slutade liksom vara intresserad av oss, djuren och livet på gården. Han brukar vilja vara med och hjälpa till eller dona med något eget i närheten men istället ville han bara sitta inne. Jag tycker att han blev lite inåtvänd så att säga.På vilket sätt tyckte du han blev personlighetsförändrad? Nyfiken alltså.
Vad hemskt. Men skönt att det har vänt. Tycker också skärmberoendet är obehagligt.Han slutade liksom vara intresserad av oss, djuren och livet på gården. Han brukar vilja vara med och hjälpa till eller dona med något eget i närheten men istället ville han bara sitta inne. Jag tycker att han blev lite inåtvänd så att säga.
Ganska ad hoc, har det blivit mycket så säger jag till, har det inte blivit mycket så säger jag inte någonting. Om det varit mycket filmtittande en morgon och det är uselt väder och krasslighet kan jag till och med säga att han får byta till spel som är mer aktivt.Har ni begränsat hur mycket de får sitta?
Hur mycket och hur lägger ni upp det? Om barnen själva får bestämma hur mycket och när de sitter, hur mycket blir det och hur reagerar de om ni ber de göra något annat? Eller är hos någon där de inte kan sitta och tex spela?
Sjuåringen (mer lätthanterlig) säger jag en sådan dag att nu går vi ut och promenerar (eller rent av pokenerar) och det är det vi gör. Men vi är inte hemma hela sådana dagar, om en hel dag är ledig släpar jag honom till familjefysjumpa eller springtur eller biblioteket.Det ni skriver tycker jag låter helt rimligt och är ungefär så jag tänker också.
Anledningen till att jag skrev tråden från början var att 11 åringen här hemma sitter KONSTANT när hon är här (varannan helg) och vägrar göra något annat. Kan inte komma på något själv och det gnälls och tjuras för allt vi kommer på. Allt från att det blir fel godis till att hon missat ta hyra på en monopolgata till gud vet vad. Sådant drama om allt. Kommer hem, slänger av sig skorna och går direkt upp till datorn och sitter där sedan hela helgen. Går bara ner för att äta och kastar då i sig maten och sedan direkt upp igen. Så jag ville få lite mer på fötterna att det var rimligt som jag tänkte att ha skärmtider där ungarna inte sitter heeela dagarna.
Jo jag tycker också man märker direkt när hela fantasin gått åt skogen och de bara tänker "spel" när de går in genom dörren. Som om hjärnan helt stängt ned.Jag har en 11-årig son och jag har provat olika sätt. När han först fick en ipad sa jag inte till alls. Då kunde han upp kl 06 på morgonen och satt till 23 på kvällen och kom bara ned och åt. Jag tyckte att han blev personlighetsförändrad och dessutom så slutade han rida. Så jag pratade med honom om det och begränsade till 2 dagar speltid i veckan. Han tyckte inte att det var toppen men efter 2 veckor var han sig själv igen och tog också upp ridningen igen. Sedan fick han en smartphone och han höll spelandet till sina två dagar men satt och kollade youtube på telefonen resten av tiden och blev frånvarande och lite motvillig att gå ut i stallet. Väl där var det inga problem, han älskar sin ponny och har jättekul med honom, men att släppa telefonen tog emot. Jag pratade med honom om det och nu har vi bestämt att han har 1 h skärmtid om dagen och två speldagar. Det fungerar bra och jag får givetvis inte heller sitta med telefonen på kvällarna.
Jo jag tycker också man märker direkt när hela fantasin gått åt skogen och de bara tänker "spel" när de går in genom dörren (istället för spel?rita?leka?). Som om hjärnan helt stängt ned.Jag har en 11-årig son och jag har provat olika sätt. När han först fick en ipad sa jag inte till alls. Då kunde han upp kl 06 på morgonen och satt till 23 på kvällen och kom bara ned och åt. Jag tyckte att han blev personlighetsförändrad och dessutom så slutade han rida. Så jag pratade med honom om det och begränsade till 2 dagar speltid i veckan. Han tyckte inte att det var toppen men efter 2 veckor var han sig själv igen och tog också upp ridningen igen. Sedan fick han en smartphone och han höll spelandet till sina två dagar men satt och kollade youtube på telefonen resten av tiden och blev frånvarande och lite motvillig att gå ut i stallet. Väl där var det inga problem, han älskar sin ponny och har jättekul med honom, men att släppa telefonen tog emot. Jag pratade med honom om det och nu har vi bestämt att han har 1 h skärmtid om dagen och två speldagar. Det fungerar bra och jag får givetvis inte heller sitta med telefonen på kvällarna.