Hur gör ni med KÄNSLIGA hästar?

P

Pacific

Hur gör ni med hästar som inte är vattentäta vid regn på sommaren?
Min häst är väldigt känslig för att bli blöt. Igår regnade det i två omgångar och båda gångerna började han skaka som ett asplöv, tog in honom båda gångerna och gav lite hö inne. Andra gången hann han bara stå ute någo minut innan jag tog in honom och det räckte tydligen:crazy:. Första regnet vi haft sen han gick ut på bete.

Idag när regnet kom sprang jag ut med ett täcke. Känns ju lite fånigt och hur gör man om man inte är precis bredvid hagen hela dagarna och på nätterna?

Tycker det är jättejobbigt att han är så känslig och vet inte riktigt vad jag ska göra. Finns gott om bete i hagen och mycket träd som skydd.

Jag är också mån om att han inte börjar frysa då han har väldigt problem med ett bakknä och blev efter att han frusit i våras halt några dagar efter det.

Sv: Hur gör ni med KÄNSLIGA hästar?

Har svärfars pensionerade tävlingshästar i mitt stall och dom 2 är likadana...skakar som ett löv när det regnar.

När det ser lite skummt ut på himmlan åker regntäcket på!

Svarar till båda.

vad har ni för regntäcken då? är ju lika rädd att han ska bli för varm som för kall. Pest eller kolera. Och hur gör ni på nätterna? Känns ju lite hårt att hästen inte ska få gå ute på nätterna och leva riktigt hästliv. Känns som att det lätt blir en ond cirkel av allt liksom.

Ofodrat regntäcke med fleece över ryggen och korset funkar utmärkt hos oss iaf:)

nu är det inte alla hästar som vill leva "hästliv " frysa och/ eller utsättas för knott.
beror lite på var man bor, hur hagen ser ut osv.
min häst har knottallergi och kommer mer än gärna in på kvällen.
min islandshäst har ochså frusit på sommaren när det regnar.
stora härliga hagar utan knott samt träd att stå under är väl drömmen för många.

mina hästar är alltid inne på natten, pga knott, fångrisk och att jag helt enkelt inte får sova om dom inte är trygga i stallet.:p

men det är ju inga problem att lägga på ett regntäcke på kvällen? på natten är det ju oavsett kallt så han kommer inte bli för varm. på dagen så får man helt enkelt ha koll och klä av dom om det skulle bli sol. dock är det rätt kyligt nu så det är inte säkert han blir för varm ändå?

jag använder tunna ofodrade regntäcken, från horseware och shires

Man ser till att bygga ett riktigt vind och regnskydd - det skyddar både mot vätan, blåsten OCH mot de flesta insekter.
Tusen ggr effektivare än alla täcken!

Men hästen är ju inte tillräckligt smart att använda träden. Tror du den då går in i vindskyddet?

Han ställer sig med huvet mellan frambenen och skakar, slutar äta och allt t.o.m.

Kan tänka mig att insektstrycket är hårt mellan träden när det regnar.

Mvh

Tora

Fryser hästarna så söker de i regel skydd eller äter för att hålla värmen. Det som ibland kan ställa till det är om man har en ranglåg häst och ett inte så genomtänkt vindskydd eller kanske bara ett par träd som skydd åt flera hästar, då riskerar den ranglåga hästen att inte få möjlighet till skydd.

Sen finns det ju en del fall...och då kan man undra vad som ligger bakom. Jag hade en arab som hos mig FRÖS jämt så fort det regnade så gick det inte att rida honom och han satte aldrig ngn vinterpäls att tala om på vintrarna. Satte han igång att frysa så hjälpte bara massvis med hö och så in under skydd.

Hos fodervärden och sedermera nya ägaren så vips började han sätta vinterpäls och klarar regnvädren utan problem! Jag kunde inte se ngt synligt fel, gott hull och i god kondis här hemma men uppenbarligen har det varit ngt som fattades hästen alt var det ngt han växte ifrån!

Insekterna kan ju vara en förklaring till att han inte vill gå in bland träden. Rangen är inget problem, just nu går han bara med en kompis som han bestämmer över.

Min häst är också arab och sätter ingen vidare vinterpäls heller. Dom kanske är släkt:p

Förhoppningsvis kanske min häst kan komma igång och bli i bättre kondis om nu skadan har läkt ut och vi slipper nya och så kan man hoppas att det blir bättre då.

Tyvär är ju inte att bygga en ligghall något man gör i en handvändning och alltid kan ha till hands tyvär.

Jag får väll kuta ut i hagen med regntäcke eller ta in hästen vid regnväder då.

Om ingen annan har några fler tips?

Använder du Amigos sommartäcken då`?

när min häst frös förra sommaren så stod han ute i hagen med dörren öppen in till boxen. han går inte in när han står i ösregn och skakar men går in i boxen då knotten kommer.
hästar gör inte alltid det som är smartast för dom.
han har tillgång till en liten hage i anslutning till boxen på nätterna.
mycket bra då alla behov görs i hagen, mycket lättare att mocka.

tja, om det tvistar dom lärda ;)

Fick igår slänga på min arab flicka ett täcke.
Stod och skakade så jag igentligligen trodde att hon var sjuk.
Men nu på morgonen skakade hon inte.
Tar av täcket när det blir lite varmare igen.

Min förra häst frös i sommarregn. Hade då ett ofodrat regntäcke över nätterna om det var risk för regn.
Åkte och satte på täcket på dagtid om det började regna eller tog in.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 734
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 093
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama