Hur gör ni med känsliga ben?

pannis

Trådstartare
För andra gången på drygt en vecka har min häst blivit svullen i ett ben.
Förra gången var det lite lätt lymfangit, vet kom inte ut och det gick över efter att jag en dag tvättat benet med nån desinfektionstvål och en dag med vanlig tvål. Sedan fick han ha benskydd i hagen för han hade troligtvis sparkat sig själv.
Han var inte halt så han gick i hagen som vanligt.

Igår tog jag av benskydden för det var så lerigt och jag ville undvika skav, och idag var samma ben lite svullet igen. Mindre än förra gången men han vilade benet mer när jag borstade honom.

Är det den förra svullnaden som kommit tillbaka? Ska jag tvätta alla hans ben varje dag i framtiden? Ska han behöva ha benskydd i hagen för alltid? Eller ska han till o med behöva gå själv i hagen?
Det är meningen att han ska gå på lösdrift i vinter, är det bara att glömma nu när det verkar som att han har lite känsligt ben?

Hur gör ni som har hästar med känsliga ben? Jag har ingen erfarenhet av detta problem så ge mig gärna tips

Sv: Hur gör ni med känsliga ben?

Jag gör nog lite tväremot dig. Jag låter bli att pilla på såren alls och slopar benskydden vid ridning de dagar något ben svullnat lite. På sin höjd kan jag passa på att rida en väg genom något vattendrag.

Tvättar jag så är det med någon sårspray och smörjer jag så är det någon helt naturlig salva, oftast en lanolinsalva som är riktigt fet.

Min häst får dock bara småsår och han är bara känslig i benen sommartid. Svullnaden går dessutom alltid ned ju hårdare han rids och han har bara haft ont av dem en gång (pga mycket tjockt ben, men det var en ovanlighet).

Jag brukar inte röra sår i onödan, men han har i princip inte haft några sår nu när han blivit svullen, men jag misstänker att han sparkat sig själv.

Han har haft en rejäl sårskada på detta benet för ett år sedan, kan det ha gjort just det benet känsligare?

Var sitter svullnaden? Om de får lymfangitkänning så är det ofta ett litet sår, hittade du något sår?

Var sitter svullnaden? Om de får lymfangitkänning så är det ofta ett litet sår, hittade du något sår?

Det sitter från hasen och ner lite över kotan. Första gången var det hela vägen men idag halvvägs från hasen ungefär.
Hittade inte direkt något sår men någon liten rispa och nån liten skorpa, precis som förra gången.
Förra gången är jag hundra på att det var lymfangit och jag tror det är det nu med, för det kändes ungefär likadant. Fast det KAN ju vara att han vrickat till sig eller trampat lite snett denna gången för han sprungit lite mer nu när det blåst så mycket.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 738
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 804
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 596
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka