Hur gör ni med hundar med olika foderbehov?

Bulldoozer

Trådstartare
Jag funderar på hur jag ska göra med mina, Nike är lite smal och Nessie skulle kunna gå ner lite. Ingen av mina hundar är matvrak just nu vilket är skönt. Jag har torrfoder som står framme jämt, Nessie var lite matfixerad ett tag men nu när det står framme jämt så är hon ganska ointresserad av det. Nike äter oftast torrfoder på kvällen efter sista promenaden när hon äter av det. Nike är väldigt ointresserad av mat och därför lyckas Nessie oftast äta upp hennes blötfoder också om man inte vaktar dom.
Jag funderar på att byta ut torrfodret mot lightfoder, det skönt att kunna ha det framme då de kan äta om de vill (ibland glömmer familjen ge dem mat när inte jag är hemma och det blir ett stressmoment då är det skönt att det finns torrfoder framme så kan de äta om de vill). Ska försöka vakta blötfodret bättre men Nike är som sagt ganska ointresserad och jag är rädd att hon blir för smal men hon är ju rätt liten så det går ju ge henne mer "godis". Blötfoder varvar jag lite med färs, lever, hjärta, mush och burkmat så torrfodret är mer som en grund då blötfodret kan variera en del.

Hur gör ni som har hundar med olika energibehov/inställning till mat?

Jag funderar på hur jag ska göra med mina, Nike är lite smal och Nessie skulle kunna gå ner lite. Ingen av mina hundar är matvrak just nu vilket är skönt. Jag har torrfoder som står framme jämt, Nessie var lite matfixerad ett tag men nu när det står framme jämt så är hon ganska ointresserad av det. Nike äter oftast torrfoder på kvällen efter sista promenaden när hon äter av det. Nike är väldigt ointresserad av mat och därför lyckas Nessie oftast äta upp hennes blötfoder också om man inte vaktar dom.
Jag funderar på att byta ut torrfodret mot lightfoder, det skönt att kunna ha det framme då de kan äta om de vill (ibland glömmer familjen ge dem mat när inte jag är hemma och det blir ett stressmoment då är det skönt att det finns torrfoder framme så kan de äta om de vill). Ska försöka vakta blötfodret bättre men Nike är som sagt ganska ointresserad och jag är rädd att hon blir för smal men hon är ju rätt liten så det går ju ge henne mer "godis". Blötfoder varvar jag lite med färs, lever, hjärta, mush och burkmat så torrfodret är mer som en grund då blötfodret kan variera en del.

Hur gör ni som har hundar med olika energibehov/inställning till mat?

Jag ser till så att hundarna utfodras så att de inte kan äta de andras mat. De hundar som inte vill äta, där tar jag bort skålen eller har den hunden tex i köket tills den har ätit upp.

Jag har två matvrak och en skitkräsen.

Jag har en som äter som en häst och ändå alltid är smal. En som lägger på sig av att titta på mat.
Båda får ändå äta samma sort eftersom att det är enklast så, men dom får mat med hög energi för hanens skull. Med tiken är jag sjukt noga med att hon bara äter det hon ska och hanen får tillägg. Trots att det är samma ras äter tiken 300 gram om dagen och hanen kan få allt mellan 600 gram om dagen upp till ett kilo. Tack och lov är båda matvrak och slukar allt som erbjuds. :D
Jag köper stora mängder mat och styckar upp i dagsransoner. Är dock inte så noga med storleken utan viktigast är att det är minst 900 gram i varje dagsransonspåse. Tikens mat väger jag och hanen får resten. Därför hans giva kan variera en hel del.

Serverar mat i olika skålar. Var och en får äta sin egen mat. Det ska liksom fungera även om en måste ha specialfoder. Skulle aldrig kunna ha mat framme alltid. Vill veta vem som äter vad och hur mycket.
Lagotton hade tex specialfoder då hon hade njursjukdom.

Ger olika mängder och tillsätter extra fett till den/de med högt behov. Skulle inte vilja ha mat stående framme både med tanke på att man inte har kontroll över vem som äter hur mycket, risken för konflikter vid matskålen och att jag vill ha koll på när de har magen full av mat. Jag vill inte att de nyss har ätit när vi ska ut och jobba tex.

Jag ger fri tillgång då och då under korta perioder, men då i form av hel slaktkropp som innebär att hundarna får jobba rätt hårt för att få i sig maten. Under dessa dagar jobbar jag inte med dem.

Hade inte velat ha fri tillgång då jag vill ha koll både hur mycket hundarna äter och när. Så jag inte går ut och jobbar en hund med full mage. Men även för att jag vill ha högt intresse för näringsbelöningar och det minskar ju om man har maten framme alltid.

Mina hundar får helt enkelt olika mängd och ofta även olika foder i sina skålar alt om de får köttben. Och fodras 1-3 ggr per dag + matbelöningar.

När jag började BARF;a för många år sedan hade vi en yngre tik som behövde gå upp i vikt och en äldre som behövde gå ner, de fick BARF bägge två och den äldre gick ner och blev piggelin som en unghund och den yngre gick upp i vikt.

Nu fuskar jag med de jag har och ger dem torrfoder då jag inte har plats och ork att fixa BARF åt dem men jag hoppas på kunna börja igen om jag köper en mindre frysbox.

Vaktande vid matskålarna är inga problem, det står två stycken framme och de har även tuggben framme och hittills har det aldrig varit bråk. De har dock inte tillgång till mat eller tuggisar när de är hemma själva, sen brukar jag plocka bort maten nån timme innan träningen. Ingen av dom slukar i sig några mängder heller utan äter nån tugga ibland.
Efter lite funderande så lutar jag fortfarande åt att byta ut torrfodret mot lightvariant och så försöka ge Nike lite extra fett när de får blötfodret. Framförallt bli bättre på att plocka bort Nikes mat när hon inte äter den. Skulle det inte räcka så blir det att ransonera maten lite hårdare men Nessie var vääldigt matfixerad när vi hade så tidigare och slukade då allt hon hittade (även ute :wtf:) så det känns värt att försöka lite till men byta till lightfoder och se till att Nessie bara äter sin portion av blötfodret.:angel:

Ändå intressant att se hur andra löser det och få lite uppslag för hur man kan göra om det ändå inte fungerar. Var några år sen jag hade flera hundar samtidigt och har alltid haft ganska matglada hundar som ätit när maten ställs fram så det har inte varit nåt problem innan.

Jag har en som är extremt glupsk och en som äter långsammare. Den som äter långsammare behöver dessutom mer mat.
Båda äter råfoder (barfas oftast, annars färskfoder) och att någon av dem skulle lämna mat känns otänkbart. Däremot får jag hålla lite koll så att inte den glupska stjäl från den långsamma. Den långsamma skulle nog aldrig vakta sin mat mot den glupska utan istället välja att gå iväg och bli av med sin mat.

Jag har en som är extremt glupsk och en som äter långsammare. Den som äter långsammare behöver dessutom mer mat.
Båda äter råfoder (barfas oftast, annars färskfoder) och att någon av dem skulle lämna mat känns otänkbart. Däremot får jag hålla lite koll så att inte den glupska stjäl från den långsamma. Den långsamma skulle nog aldrig vakta sin mat mot den glupska utan istället välja att gå iväg och bli av med sin mat.

Ja, det lite problemet att Nike faktiskt lämnar sin mat (oavsett mat, får hon samma blötfoder ett par dagar så ratas den konsekvent oavsett vad det är, ganska ofta ratas det ändå). Sen när hon varit lite kräsen ett par dagar så brukar hon få nått ryck och äta ordentligt en dag. När hon väl äter den är det inga problem för Nessie nöjer sig med att titta. Oftast äter hon bättre om Nessie står och väntar på att hon ska bli klar..

Ja, det lite problemet att Nike faktiskt lämnar sin mat (oavsett mat, får hon samma blötfoder ett par dagar så ratas den konsekvent oavsett vad det är, ganska ofta ratas det ändå). Sen när hon varit lite kräsen ett par dagar så brukar hon få nått ryck och äta ordentligt en dag. När hon väl äter den är det inga problem för Nessie nöjer sig med att titta. Oftast äter hon bättre om Nessie står och väntar på att hon ska bli klar..

Helt ot, men kan du inte lägga ut Halloweenbilden på dem:D:love:

Du kan inte ge färskfoder då? Hade du gett det så skulle du lätt kunna ge olika sorter olika dagar och på så sätt hålla matintresset uppe.

Tillägg: Jag antar att ni kollat hunden hos veterinär, så att det inte är problem med tex tänder/strupe/mage som gör att matlusten blir dålig?

Du kan inte ge färskfoder då? Hade du gett det så skulle du lätt kunna ge olika sorter olika dagar och på så sätt hålla matintresset uppe.

Tillägg: Jag antar att ni kollat hunden hos veterinär, så att det inte är problem med tex tänder/strupe/mage som gör att matlusten blir dålig?

Tänderna är kollade vet. har inte sett att det finns skäl att undersöka mer då hon är i ok hull om än åt det lättare hållet.
Jag har gett färskfoder mellan varven också men efter ett tag tröttnar hon, har inte gett olika sorter varje dag dock. Idag fick det ett nytt märke blötfoder och Nike slängde i sig maten medans Nessie var lite mer misstänksam. :p
På kvällen innan läggdags som hon kan trycka i sig torrfodret när hon liksom inser att det inte blev roligare än såhär idag (lite där jag funderar om ligthtfoder skulle göra att hon tappar vikt då hon äter ikapp på torrfodret mellan varven). Gäller det maten på våra tallrikar (även salladsblad och grönsaker) så slinker det snabbt ner, likaså godis man får från handen äts glatt medans samma godis i matskål är mindre intressant likaså vår mat i egen matskål förlorar lite av tjusningen. Det när det serveras samma foder ett tag i sträck som hon börjar rata den, byter jag så äts det ofta glatt om det nytt (inte om jag byter till det som var innan). Hon är ju inte supersmal men hon behöver inte gå ner iallafall och hon håller hullet på jämn nivå utom vid löp då hon faller ur en del. Det skulle vara skönt om hon behagade att äta maten som ställs fram även om det serveras samma två-tre dagar i sträck :banghead:.

Tänderna är kollade vet. har inte sett att det finns skäl att undersöka mer då hon är i ok hull om än åt det lättare hållet.
Jag har gett färskfoder mellan varven också men efter ett tag tröttnar hon, har inte gett olika sorter varje dag dock. Idag fick det ett nytt märke blötfoder och Nike slängde i sig maten medans Nessie var lite mer misstänksam. :p
På kvällen innan läggdags som hon kan trycka i sig torrfodret när hon liksom inser att det inte blev roligare än såhär idag (lite där jag funderar om ligthtfoder skulle göra att hon tappar vikt då hon äter ikapp på torrfodret mellan varven). Gäller det maten på våra tallrikar (även salladsblad och grönsaker) så slinker det snabbt ner, likaså godis man får från handen äts glatt medans samma godis i matskål är mindre intressant likaså vår mat i egen matskål förlorar lite av tjusningen. Det när det serveras samma foder ett tag i sträck som hon börjar rata den, byter jag så äts det ofta glatt om det nytt (inte om jag byter till det som var innan). Hon är ju inte supersmal men hon behöver inte gå ner iallafall och hon håller hullet på jämn nivå utom vid löp då hon faller ur en del. Det skulle vara skönt om hon behagade att äta maten som ställs fram även om det serveras samma två-tre dagar i sträck :banghead:.
Har ni testat att servera hennes mat på en platt talrik? Ascot får sen drygt 1,5 år tillbaka matten i en halv djup talrik. Äter mkt bättre ur den än sin egen matskål (just nu skulle vi dock kunna ge maten ur vad som helst pga extrem hunger men det är en annan sak).

Jag har en smal jävel som är grinig med maten och särbon har en labbe, behöver inte säga mer... Det ska bli intressant att se hur det kommer funka när/om vi ska flytta ihop. Om konkurrensen från labben inte får min att vilja äta en hel portion åt gången lär vi få problem.

Tänkte uppdatera lite, har börjat fasa ut mot lightfodret nu som blandar med gamla och det blir en lång utfasning då jag beräknar att blandningen räcker två veckor. Första dagen tyckte bägge hundarna att lightfodret var spännande, nog för att ingen av de åt rent matskålarna ändå men provsmakade ganska glatt ett par tuggor.
@Acto ditt tips tog jag till mig och fröken kräsen får sin färsk/blötmat från skål med låg kant och det har fungerat jättebra! Hon har hitills ätit upp sin mat nästan varje gång, möjligen lämnat lite men inte ratat helt :D.
Planen är att när väl lightfodret är infasat så ska jag ge det två månader och se om den andra vovven blir något lättare i hull. Hon är ju inte fet men skulle kunna vara lite lättare (med tanke på agilityträningen också) men jag tror hon ändå gått ner sen efter sommaren för då var hon ordentligt rund. Enligt lightfodret så ska jag ge Nike ca 2.5 dl och Nessie ca 4.5 dl torrfoder. Jag brukar lägga ut ca 5dl/dag (delat på två skålar) och det blir inte uppätet, brukar ligga kvar ca 2 dl dagen efter. Sen så får de ju blöt/färskfoder och det har jag minskat ner på till Nessie lite, om det kött så får Nike lite mer fettkanter och Nessie får lite renare kött. Nu sist har de fått lever och lite potatis. Känns mycket lättare nu när Nike faktiskt ätit sin mat! :banana:
Ska som sagt ge det två månader och blir det ingen skillnad på Nessie får vi slopa tillgången till torrfoder, men av logistiska skäl (som att min familj glömmer bort att mata hundarna om jag inte är hemma :banghead: ) så vore det skönt om de kan ha det framme.

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 444
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Min hund har inte ätit sitt torrfoder på 1,5 vecka nu... Jag ger henne inget till minimalt med godis på promenader, men vi tränar...
Svar
1
· Visningar
3 880
Hundhälsa Imorron får jag hem en 3 årig papillon/tibetansk spanielblandning som fodrats med Doggy prima (tror jag den heter den gröna påsen). Han...
Svar
11
· Visningar
1 516
Övr. Hund Nu har det hänt mig ännu en gång, jag har fått en kräsen hund! :mad: Jag bytte från hans valpfoder, Doggy professional extra valp...
Svar
2
· Visningar
1 151
Senast: Misiaczek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30