Hur gör ni med fölis som är feg.

Rotterö

Trådstartare
Jag har nu ett föl född 15/5
Han är feg som baredenn. Och nu måste jag ta hit hovslagaren för koll av hans ena bakhov.
Behöver nog korregera den lite. Han trampar lite snett utåt.
Håller ni fast fölis i det läget. Man får inte pilla på honom. Vi håller på med att vänja honom varje dag. Han kan nosa på handen nu.

Skall även tvätta rumpan på honom Lite lös mage mamma brunstar nu.
Snälla vill ha bra tipps för att fixa utan attbråka skrämma honom.

Sv: Hur gör ni med fölis som är feg.

*Väntar på Naffayette´s kloka tips o råd*
Eller Älgen o Martha :p ;) :angel:

Senast ändrad:

De flesta fölisar är lite blyga av sig.

Det smidigaste är att mota in dem med baken i ett hörn och hålla fast den mot väggen. Så fort de känner att de inte kan komma framåt eller bakåt lugnar de sig.
Klappa,klia och småprata medan ni pysslar.

det är bara att ta tag i dom...dom blir INTE bättre av att man är försiktig...sen lär du ju vara tvungen att hålla fast honom ordentligt om en hovslagare ska komma, annars blir det ju lite svårt för hovis.....jag har har nån sån harpotta och det enda som hjälper är att ha en fast hand när man hanterar dom..på några dgr är han tam.....ju äldre han blir , ju jobbigare blir det för er.

Om hovis skall titta går inte det.
Har ni mamma med på samma ställe då ??
Om inte i boxen. Men hovis vill nog vara i stallgången

Kan märren uppföra sig som folk får hon gärna vara med.
Står ni i stallgången så "luta" fölungen mot en vägg och en håller mot framifrån och en i bakdelen. sedan är det bara för hovis att hålla sprattelungen..

ja eller så står märren i boxen bredvid...så hon ser fölis....sen som älgen sa...prata lugnt och klappa hästen....och försök att inte vara upprörd utan bara som vanligt..

Om du menar att det inte funkar som jag beskrivit hur skulle du göra?

De fölungar jag träffat på söker inte kontakt med människor i början utan folk är något man får lära dem att umgås med.

martha skrev:
det är bara att ta tag i dom...dom blir INTE bättre av att man är försiktig...sen lär du ju vara tvungen att hålla fast honom ordentligt om en hovslagare ska komma, annars blir det ju lite svårt för hovis.....jag har har nån sån harpotta och det enda som hjälper är att ha en fast hand när man hanterar dom..på några dgr är han tam.....ju äldre han blir , ju jobbigare blir det för er.

Håller med på Älgen (som klarat höstjakten ;) ) och Martha.

KAn tillägga att vi verkar alltid dom små fölen i boxarna hos mamma första 2-3 gångerna.
Vi motar in dom i ett hörn och håller fast.
Lite stirrigt till att börja med, men dom lugnar ner sig fort med lite kliande och mamma i närheten (som oftast struntar totalt i vad man gör med fölungen i hennes box)

Kan också förklara varför vi gör så.
Första gången ungen ska verkas så är det nytt. (lääässskkkiigggttt)
En helt främmande människa som kommer och skramlar och luktar konstigt..
Det anser vi räcker som nyhet till en stirrig fölunge.

Om man ÄVEN ska ut på gången eller ha stoet i annan box, så blir det ännu mer nyheter, läs läskigheter...

Trä på den grimma och håll även med grimskaft.

AM

älgen skrev:
Om du menar att det inte funkar som jag beskrivit hur skulle du göra?

De fölungar jag träffat på söker inte kontakt med människor i början utan folk är något man får lära dem att umgås med.
Jo... det var det jag menade.. Att ni kom med så bra råd så jag behövde inte vänta på Naffa ;) :bow:

Min dam är ju verkad frekvent som liten (eller verkad, raspad snarare) och första gångerna så tog vi ut båda på gången, så fick fölis stå intill mamma. I boxen blir ju väldans svårt för hovis att se hur fölets tår och går iom underlaget, men mamma är den snälla, stabila typen så hon fick stå med på gången som stöd för fölis. Sen när det blivit rutin så fick mamma stå kvar i boxen men fölet stå utanför, jag har inga galler så de kunde både nosa och ha kroppskontakt, och nästa steg var att ha fölis lite längre från mammas box etc tills hon stod på gången och 'bara' såg mamma.

Och håller med de som säger att föl får man i början vänligt men bestämt visa att människor är trevliga, det är sällan de ber om att få grimma, bli ledda, borstade, kratsade etc. Men om de bara lär sig de två viktiga läxorna - folket bestämemr och folket ÄR faktiskt trevliga och kan faktiskt om man sköter isg fint vara utmärkta fölkliare, så ;)

Håller med de andra, ett tips är ju dock att hitta nånstans där fölet gillar att bli kliad. När man kliar är man ju rätt positiv, och kanske till och med rätt bra... Också kan man passa på att göra annat "hemskt" medan man kliar, så sammankopplar de det med något positivt - tex lägga på grimman, eller fingra överallt.
Blir de rädda när du ska fram finns det ju många små tips, det är ganska logiskt av ett flykt & betesdjur att bli lite skraj för en varelse som har ögonen rätt nära varandra, och oftast går rakt emot dem - precis som ett rovdjur ska bete sej. Sätta sej på huk och låta fölet komma fram självmant, närma sej fölet med sidan till den och kanske vända bort blicken något ("göra sej liten"), använda sej av fölets naturliga nyfikenhet och kanske sätta sej på en stol i hagen och läsa tillsammans med dem (nyfikenheten brukar ju funka så att i första läget blir de rädda - men naturligt beteende när de ser att det de blev rädda för inte verkar så farligt, är att gå fram och undersöka). Använda dej av kroppsspråket och vara "inbjudande", gör dej lite kortare, "mjukare", vänd bort blicken, backa några steg (inbjud till att "följa efter"). Övht är det ju bättre ifall hästen kommer fram till dej, inte att du går fram till den.
Obs - det här är tips som gäller när det inte alls funkar att komma fram till djuret. Helt onödigt när djuret väl börjar bli tam, den måste ju ändå lära sej att stå kvar när en människa kommer gåendes rakt mot den etc. Att vara för inbjudande för länge ger mest buffliga djur tror jag...

Ang hovslagaren, vi verkade vårt föl ute i hagen första gångerna - bättre underlag & bra ljus (under förutsättning att det är bra väder ;-) ). Dvs stod bredvid med morsan och höll i fölet. Inte helt perfekt med tanke på att hon inte hade något att ta stöd mot, men hon var van vid att lyfta hovarna sedan innan då.

Tack för alla finna tipps

Har ni även ett bra tipps på att lyckas få taf på honom i hagen utan att jaga honom.
Man får inte komma i närheten Jag måste sätta på grimma i hagen för att kunna gå till stallet.
Måste ut på en väg. Man kan inte stå 1 timme varje gång man skall gå inn. Lite hopplöst.
När man har överrumplat honom tillslut så går det bra med att gå i grimma

Min förre fölis var lättare med allt detta.

Då var det jag som fattade trögt som vanligt :p

Trode du menade att du hade ett annat sätt..

Alla sätt är bra utom de dåliga :D

Samma som jag skrev ;). Sätt dej ner och läs en bok - gärna rätt nära stoet, och när han kommer fram - få inte panik att "fånga och få på grimman", utan klia lite, låt honom bestämma takten, och går han iväg, låt han göra det, han kommer garanterat tillbaka och stannar längre för varje gång, låter dej röra honom mer, göra mer konstiga rörelser runt honom etc.

Men det kräver tid och tålamod förstås. Men det lönar sej i slutänden.
(så har jag gjort med svårfångade hästar övht :) - alltid har de NÅGON nyfiken sida nånstans)

I dag skulle vi ha inn dom i stallet för pyssel mm
Tyckte att vi skulle försöka få grimma på i hagen. Men han galloperade runt runt. Vi snackade med stot. Han skulle dia. Vi fick inte röra honom då stack han. Vi höll på en lång lång stund.
Ingen fölisi grimma.
Vi fick passera vägen lösa INTE KUL.
Hade satt upp elsnöre runt stallet . Han kan komma runt stallet ut på vägen om det vill sig.
Till slut fick vi inn honom i stallet.
Stot var oroligt i dag.
Lät de stå i stallet ett par timmar i lugn o ro.
Satte sedan i gång med det vi skulle göra.
På med grimma fixa med fölis. Gick bra.
Gick sedan i grimma ut i hagen igen.
Då drar han för att sticka. Fick han att lugna sig innan vi släppte honom.
Vilken pers för att komma inn i stallet.
Men tålamod har vi .

Om du har hagen så knasigt att du är tvungen att passera en väg.

Varför inte låta ungen ha grimma på sig i hagen?Jag tycker det är ovanligt att föl fastnar med sin egen grimma, är man rädd för fastna-risken är den större i stoets grimma.

Har ungen grimma på sig är det bara att hugga tag i den och leda in den. Dessto mindre man krångalr till det med småttingarna (och de stora) desto bättre är det anser jag. :bow:

Ha grimma på en period, och håll dem under uppsikt. DÅ kommer infångandet bli en trevligare procedur. Matte kommer, med lite godis, och så knäpps grimskaftet på omärkligt.

Min dam fick en liten attack av 'du kan inte fånga mig', och då fick hon gå med grimma (jag satt dock och fikade utanför staketet och släppte dem inte ur sikte), och flera ggr var jag in i hagen bara för att mata med lite 'godis' och klia lite men UTAN att fånga. Sen när jag skulle ta henne så 'godis', kli och kel, på med grimskaftet omärkligt och så gå iväg.

Nu BER du ju om att han ska bli överkörd, du MÅSTE lösa det!

Det var han på försäkringsbolaget som sa till oss att inte ha grimma i hagen. Han hade presis varit på ett fall där fölis fastnat med hoven i grimman och stypt sig.

Jag skall sätta dom i min grushage utan för huset ett par dagar. Ha grimma på. Då ser jag honom hela tiden. Då kan vi gå in utan att gå på vägen.
Då kan betes hagen vila och växa till efter allt regnande. Den är blöt risken att trampa sönder är stor.
Då kan vi träna bättre.
Men då inget bete på några dagar.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 587
Senast: cirkus
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 250
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar