Hur gör ni med era äldre hästar?

Sv: Hur gör ni med era äldre hästar?

*kl*

Ni som köpt så pass gamla hästar som 19-20 år. Har ni aldrig tvekat och funderat? Jag har blivit erbjuden att mer eller mindre få en gamling men jag oroar mig lite för att den ska typ dö knall fall efter ett halvår eller så.

Jag köpte min häst i november året han fyllt 19. Alltså var han typ 19.5 eller nåt sånt.

Jag hade i och för sig ridit hästen i 2.5 år när jag köpte honom, så jag visste ju precis vad jag fick. Han är en islänning och jag hade inte då, och har fortfarande inga tvivel om att han kommer bli minst 30 så länge han får ha hälsan i behåll. Och då menar jag inget åldersrelaterat direkt, utan jag tror inte att han har så mycket större risk att bli sjuk/skadad än en yngling.

Nu har vi i och för sig nyligen fått veta att han har spatt, men han har inte visat sig ha ont av det. Han var lite stel ibland efter att han hade vilat, det var så jag märkte det. Nu känns han helt som vanligt igen efter två veckor med antiinflammatoriskt, viktigt dock att han hålls igång.
Visst är detta troligtvis åldersrelaterat, men som det är i dagsläger så kunde det definitivt varit värre.

Jag känner fler som har haft problem med sjuka och skadade unga hästar än gamla faktiskt.

KL

Ang köpa gammal häst. Vi köpte ju våran som 21 åring och visst funderade jag både en och två gånger. Men jag resonerade att även om vi bara får behålla henne ett par år så kommer dottern utvecklas massor med henne då hon har en hög ridbarhet och är välutbildad. Besiktingen gled hon igenom som en dans och faktum är att hennes ben är torrare och finare än ungponnyn som vi nu köpt för att ha som övergångsponny.

Det kommer bli jobbigt den dagen vi märker att det inte funkar av någon anledning. Man hoppas mest på något akut där inget val ges men jag vet att oftast är det ett mer ett långsamt ställningstagande som är mer jobbigt att ta, tyvärr. Den dagen den sorgen och så är det ju med alla djur vi har, gamla som unga, allt kan hända.

Nej jag var aldrig orolig. Man vet ju som att det är på vinst eller förlust! Dom kan hålla och vara fräsch jättelänge eller så är dom dålig dagen efter, men det kan som någon annan också skrev lika gärna hända med en unghäst:)

*kl*

Tack alla för era åsikter. JO visst kan det hända även en ung häst det är det inget snack om det är jag medveten om men risken känns större när man köper en äldre om ni förstår hur jag menar? När jag nu letar ponny till barnen och det tyvärr verkar vara de äldre som är tillräckligt lugna så tänker man till några gånger extra. Vill helst inte att vi ska behöva ta bort ponnyn efter typ 2-3 månader pga ålderdom eller sånt.

Jättesvårt men jag har försökt förklara för barnen att ska man köpa en äldre som då är toktrygg så kan man inte räkna med att få ha den i jättemånga år utan man kanske ska vara glad om man får ha den i 5 år.

Jaja jag klurar vidare.

Absolut, men en ponny har ju i dom flesta fall längre livslängd än en stor häst! Jag skulle nog köpa en äldre trygghäst om det var till mina barn! Roligare med en äldre, välutbildad och trygg som man kan ha riktigt roligt med och känna sig säker på! :)

Men det finns nog helt klart unga ponnysar också som är snälla och trevliga, tror man känner på sig när man träffar dom om de är rätt:) I slutet handlar de mesta om känslan:)

Jag har en 21-årig kallblodstravare, även fast det tidigare varit få som trott mig när jag sagt hur gammal han var. han har hållit sig otroligt fräsch och fin i kroppen och har mer glimt i ögat än jag ibland känner mig helt bekväm med. Emil i Lönneberga ligger i lä när min gammelgubbe är på det humöret. Hovar och tänder är tydligen i toppskick enligt vet och hovis, och smidigheten verkar även den tillhöra en mycket yngre häst. Eller som min hovis kommenterade: "Jag har sett femåringar som är mer stela än den här". På senaste tiden har han varit lite knagglig och jag oroade mig för att han skulle börja tackla av. Tycks dock som att det bara handlade om att han tröttnat på all ridbaneträning. Efter en vecka med enbart skritt ute och promenader känns han hyfsat normal igen.

Normalt sett försöker jag ha ett ridschema där han motioneras sammanlagt fem dagar i veckan och där ridningen varieras så att ridbana och uteritt är ungefär 50-50 och den femte dagen ägnas åt promenad eller liknande. Jag ska dock lägga om det hela i dagarna för att inte riskera att det blir lika intensivt som senast. Vi gick nog lite för hårt fram, vilket är lätt hänt med en så till synes fräsch häst. Pga en gammal skada i höger has har vi alltid haft något längre uppvärmningstid. Idealet är att man rider ut en sväng, ca 20 min, innan man går in på banan. Eftersom han har lite svårt att ta det lugnt i galoppen (och varken jag eller mina medryttare riktigt har orken att hålla honom i en tillräckligt bra form i den gångarten) tränar vi bara skritt och trav. Det blir mycket uppmjukning, skänkelvikningar, serpentiner osv. Och allt anpassas givetvis efter hans dagsform.

För närvarande håller jag på att dra ner på fodret inför betessläpp men "normalt" under sommarhalvåret får han ca 8 kg torrhö av bra kvalitet (står i ett underbart stall där de är stenhårda på att kolla varje bal noggrant) samt ca 4-5 dl Krafft Rider, en näve hackat strå och lite miner blå per mål. Därutöver får han 1 pump B-vitamin efter rekommendation då han fått lite problem med att ta till sig fodret ibland. Vintertid får han ca 10-11 kg hösilage med hög TS och superfin hygienisk kvalitet. I övrigt samma kraftfoder då han hålls igång kontinuerligt eftersom jag inte vågar riskera att han faller ur. Tror inte han riktigt skulle hålla för en till igångsättning från scratch.

Han har börjat få rätt mycket vita hår i ansiktet och har sina dagar då man riktigt kan se moppekepsen, käppen och den där buttra minen medan han muttrar över hur allt var bättre förr och hur dagens ungdom inte har något hyfs, men i övrigt har till och med jag ibland svårt att komma ihåg hans ålder.

DSC00136.jpg

DSC00133.jpg

Sålänge man är noga med vad det är för häst man köper så tycker jag att åldern är mindre viktig. Visst, man kan ha otur, men köper man en äldre häst som är fräsch och varit frisk och oskadd hela livet så kommer man troligtvis ha en bra kompis i flera år.
Köper man en nergången häst som stått i flera år, är överviktig och som ridits illa så kommer man troligtvis inte få en lika bra häst.

Jag tänker såhär, en gammal häst vet man oftast vad man får. Köper man en 18 åring som alltid varit frisk, är välriden och välskött och i övrigt fräsch (glöm inte kolla tänder hos en riktig tandläkare, det kan ju ofta påverka livslängden) så känns det mer som ett säkert kort. Köper man en unghäst så tycker jag att man köper mer på chans faktiskt. Jag tänker att de som har problem med ben och mage kanske inte får det förrän efter några år som "vuxen" ridhäst, när de utsatts för lite mer. Och då kanske man står där, men en fin häst som bara har problem och ingen vill köpa.

Visst kan det hända med en gamling också. Men en häst som har lite historia bakom kan man ju också se om det i allmänhet varit frisk eller om den haft massa problem genom åren.

Absolut, men en ponny har ju i dom flesta fall längre livslängd än en stor häst! Jag skulle nog köpa en äldre trygghäst om det var till mina barn! Roligare med en äldre, välutbildad och trygg som man kan ha riktigt roligt med och känna sig säker på! :)

Men det finns nog helt klart unga ponnysar också som är snälla och trevliga, tror man känner på sig när man träffar dom om de är rätt:) I slutet handlar de mesta om känslan:)

JO du har rätt. Tyvärr fick vi lite bråttom efter att vi fick ta bort gammelmannen så jag gick mer på att ungarna tyckte han var söt nyingen än på min magkänsla och det misstaget kommer jag inte göra om. Så nu får det ta den tid det tar för att hitta rätt för det kommer jag göra även om jag velat lite om storlek och ålder osv.

Min häst är 23 (har haft honom sen han var 7), e: Krevad - Pontus, och är fortfarande pigg och glad, utvecklas fortfarande i ridningen. :D Välmusklad för sin ålder och det är inte många som tror att han är över 20 när de ser honom.
När han är uppvärmd så är han som en 12 åring att rida, men allt tar längre tid nu än när han var yngre. Inga pålagringar och väldigt fina röntgenbilder togs för ett par år sedan. Fortfarande bra tänder, dock någon som är lite lös.
Har märkt att han kräver mer protein i fodret nu än tidigare så i vintras gick han på hösilage och hackat lucern.

Just nu går han på bete och kommer att göra det hela sommaren, men nästa vecka ska vi börja rida igen för längre än 1 månad vågar jag inte låta honom vila.

Får återkomma med bilder.

egentligen till Mysaan, men lite komplettering till det du skrev:

Tänder, hovar, luftvägar är nog sånt man ska kolla lite extra noga? :)
Tänker att det är sånt som ofta ger "livsförkortande problem" på äldre dagar. Ta bilder på hovarna ur olika vinklar och visa hovslagaren kanske?
Problem som exem, spatt, artros, fång, är nog också sånt man helt bör undvika köp av på äldre häst (om det finns där redan innan man köper den) eller i allmänhet häst som redan har något gammalt den dras med, men det kanske är självklart.
Sen skulle jag nog vara försiktig att köpa resonemanget om stel på grund av åldern, för även om det är större risk att de blir stela på äldre dagar så beror det ändå på något och påverkar användbarheten. En häst som rör sig stelt kommer slita på sig mer.
Men det är klart, det är större chans att hitta en kanske 16-19åring som inte har några markanta stelheter än en på 20+. Men hellre lite stel i allmänhet än markant stel i ett ben.

Får jag fråga vad det är för stam på din gamla dam?

Jag är väldigt intresserad av vilka stammar som ger gamla och pigga hästar!

Jag har haft ett halvblodssto f. 1974 efter Flyingehingsten Harras 348 (som själv blev 28 år gammal). Hon uppnådde den (för rasen) aktningsvärda åldern 32 år och var pigg in i det sista. På mödernet var hon ue. Grey Mahrhu xx och uue. 4282 Kuhaylan ox. Dem har jag ingen koll på alls...

Det måste vara den Harras som var 'inblandad' i min ridskola när jag var liten tror jag. :) (Österlens Ridklubb när Ewe Johnson drev den)

Stämmer, Ewe Johansson ägde Harras!

Kul att få höra stammarna på era gamla hästar, min egen tant är efter Ceylon (kommer inte ihåg om jag skrivit det tidigare i tråden:o)

Delvis knapplån, spinner vidare på detta med stelhet.

Jag skulle säga att min häst blivit lite stel, i den bemärkelsen att han skrittar liiite långsammare och inte tar ut steget lika mycket i början av passet. Efter 10-15 min skritt känns han dock som vanligt. Han skrittar på med bra övertramt, drygt en dm övertramp, och han har ganska långa och friska steg (trots sina korta ben).

Men jag tror att mycket har att göra med att han rids som han gör.

Jag red en äldre ponny på ridskolan förr, hon var väl 18 om jag inte minns fel. Och hon gick i stort sett bara nybörjarlektioner för hon var en av de få riktigt stabila hästarna. Hon gick även med på handikappridningen.
Hon var himla stel, tog jättekorta, lite stappliga steg och gick inte att ställa och böja igenom innan i slutet av ridlektionen. Det tog alltså 45 min ridning innan hon började lossna. Nu vet jag inte alls hur hon hade känts om hon ridits regelbundet i de grupperna som klarar av att lösgöra henne lite mer.

Jag tycker ändå det är ett bra exempel, det är väldigt stor skillnad på stel och stel. Är det en häst som barnen ska ha så tror jag ofta att de äldre hästarna behöver tömköras eller ridas ev en mer rutinerad ryttare (om barnen är nybörjare) så att de får sin gymnastik och håller sig mjuka och fina i kroppen.

Apråpå stelhet måste jag bara skriva att mitt 21-åriga sto som ska föla vilken dag som helst galopperar runt i hagen helt obekymrad, lika spänstig som när jag köpte henne för åtta år sen!

Fast den stelheten beror ju på något, inte på ålder. Även om det är mycket lättare hänt att en äldre drar på sig stelheter.
Men som sagt, det beror ju på vilken ålder man pratar om också och hur länge man hoppas kunna rida den. Man kan såklart inte ha hur höga krav som helst om man skaffar t ex en på 25 för promenadridning! :p

KL
Jag fullständigt älskar när ni skriver om era gamlingar. Min är bara 11 och jag ser fram emot att få åldras tillsammans med henne. Varje dag tänker jag på hur hemskt det blir när hon försvinner, men med presentationer som era så inser jag att jag har (förhoppningsvis)massor av år kvar med henne.

Är medryttare på en halvblodsdam som är född 1993. Rider henne 2-4 dagar i veckan.

Hon går ca 6 dagar i veckan. 1-2 dagar går hon lite lugnare och de andra dagarna går hon som "vanligt". Dvs ordentligt dressyr/skol/skogsridning tills hon är svettig/trött.

Hon går i skogen kanske 2-3 dagar i veckan och jag brukar värma henne i skogen alla dagar jag rider på bana också. Så bara skogen 2-3 dagar i veckan och skogen/ridbana 3-4 dagar i veckan med antingen start eller avslut i skogen.

Under vintern gick hon markarbete 1 dag i veckan också. Olika övningar över bommar och ibland lite små små studshinder.

Hon är ju lite stelare än "medelhästen" och har en rätt lång startsträcka ibland. Brukar värma i skritt och galopp utan någon större fokus på varesig form eller prestation under uppvärmningen. Dessutom är hon känslig för att vila någon längre period, då blir hon genast stelare och "segare".

knapp

Tänkte hoppa in i tråden :) Var så intressant att läsa om hur andra gamla hästar rids och sköts.

Min egna prinsessa är 20 år nu och har tyvärr varit lite olycksdrabbad det senaste året. Blödningar, (andra) senskador och ryggproblem (gick omkull i hagen i vintras..) Innan dess tränades hon och tävlades regelbundet i hoppning.

Nu har vi börjat sätta igång henne igen och hon är finare än hon någonsin varit under alla de åren jag har haft henne. Ett års vila verkar ha gjort susen! Otroligt mjuk och följsam i ridningen, vilket jag tycker är ganska fantastiskt. Hon är fortfarande väldigt pigg att rida, älskar att få komma ut. Förutsatt att hon håller kommer vi sätta igång henne till fullo med målet att tävla dressyr (pga skadorna får vi ju inte hoppa längre...)

Hon får inget specialfoder, håller sig i hull så länge hon är lycklig o trivs med livet. Har haft i stort sett fri tillgång på hösilage de senaste 3 åren, får mineraler, betfor och havre.

I och med hennes skador samt pålagringar i kronlederna b.f skos hon med equilibrium för att förbättra överrullningen. Det är väl det enda problemet som kommit med åldern och därför undviker vi att rida på alltför hårda underlag.

Några bilder från ca 1 månad sen (då hon varit igång i 1 månad ungefär)
grb8.jpg

grb2.jpg

finagallina.jpg

Vad härligt att höra att igångsättningen har gått så smidigt trots den långa vilan! :)
Det är ju lite gambling det där, även bland yngre hästar..

Min kändes också ännu finare och mjukare efter förra igångsättningen, men det var ju efter att bara ha ridit ett lättsamt pass på ca 1½ vecka. Lite skillnad! :D

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 362
Senast: Dopy
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras