Hur gör ni med EKSEM hästar?

milly

Trådstartare
På sommaren då ni ska rida dom?? Har ni eksemtäcket PÅ då eller?
Vi har en kallblodstravare i stallet som har eksem och blir precis tokig så fort man tar av täcket, går ej att rida. Förra sommaren stod han dels pga det.
Hur ska man göra? Låta bli att rida hela sommarhalvåret?

Sv: Hur gör ni med EKSEM hästar?

Boett har ett täcke som består av endast en hals + avtagbar svanskappa, att användas vid ridning. Kanske vore nåt?

kryptisk skrev:
Boett har ett täcke som består av endast en hals + avtagbar svanskappa, att användas vid ridning. Kanske vore nåt?

ja, kanske det. Men han måste nog ha mer än bara på halsen och svansen, tyvärr... tror jag iaf. Han är hyperkänslig och blir tokig av minsta lilla han känner någonstans på kroppen. :( Stackarn!

Skulle man kunna rida honom med hela eksekmtäcket på?? Det ser ju lite roligt ut... han ser ut som ett spöke, tycker jag, när han är täckt så! Kanske kunde man bara ta av huvuddelen? så att man ser att det faktiskt är en HÄSt där under :rofl:

Ett problem är väl att han kommer att bli väldigt VARM/svettig i sommarvärmen med täcket på. (när han ansträngs)

Man kanske man slänga på honom ett tunnare flugtäcke när man rider? Det borde ju inte bli alltför varmt.

Annars får man passa på att rida då det inte är några insekter i farten, tidig morgon ex. Eller när det hällregnar ;) :D

kryptisk skrev:
Man kanske man slänga på honom ett tunnare flugtäcke när man rider? Det borde ju inte bli alltför varmt.

Annars får man passa på att rida då det inte är några insekter i farten, tidig morgon ex. Eller när det hällregnar ;) :D

Ja, "kul" att rida då... :crazy:

Ett tunnare flugtäcke kanske? Men det måste ju köpas isåfall... Det är inte min häst, ville bara höra hur ni andra gör... En kompis till mig är medryttare påd en hästen och vill gärna fortsätta under sommaren också. Ägaren rider sällan själv och bryr sig inte lika mycket.
Ska kolla i H**ks katalogen vad ett tunnare täcke kostar iaf..... :smirk:

Fler med eksemhästar?! Hur brukar NI göra?

Eksemtäcket har vi inte på under ridning, även om pållen är minst sagt känslig. Då har han ändå inte särskilt stora problem med själva eksemet men däremot om något kryper på hans kropp. :crazy:

Vi brukar behandla med insektsspray innan ridning, i rikliga mängder och i vårat fall Föllinge MD. Han stinker bokstavligen av detta, men då är det inga problem att rida och man får väl hålla andan då. :angel:

Vi har ett hopkok på timjan,äppelcidervinäger och vitlök som vi sprejar på innan vi ska iväg och fungerar bra. Luktar en del vitlök iofs :eek:

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

När jag red på ridskola innan var det en häst som var så, han tålde värkligen inte sol, han hade kliat sönder svannsen och hela spilt väggen var helt böjd och trasik, plankorna gick av vid ett tillfälle.

Han reds med exemtäcke. Ett sånt som täcker hela kroppen + huvud, öron och allt. Vist han så lite kul ut men det gick

Han hade ett stort svart/Brunt täcke så vi kallade honom för det stora "Spöket"

Stackarn alla skrattade åt honom :p :crazy: nauuuu

MvH//TheHunte1

TheHunted1 skrev:
När jag red på ridskola innan var det en häst som var så, han tålde värkligen inte sol, han hade kliat sönder svannsen och hela spilt väggen var helt böjd och trasik, plankorna gick av vid ett tillfälle.

Han reds med exemtäcke. Ett sånt som täcker hela kroppen + huvud, öron och allt. Vist han så lite kul ut men det gick

Han hade ett stort svart/Brunt täcke så vi kallade honom för det stora "Spöket"

Stackarn alla skrattade åt honom :p :crazy: nauuuu

MvH//TheHunte1

Tack för svaren allihopa!

Tror att denna häst är allergisk mot KNOTT, inte solen (överkänslig).
tror att han måste ridas med täcket på men vi kan ju PROVA med en MASSA FLUGMEDEL. :smirk:

Jag hade en häst som var väldigt känslig för knott. Han blev liksom "hysterisk" av allt som surrade runt honom oavsett om det bara var flugor. På sommaren undvek jag rida för sent på kvällen (då knotten kommer) och att rida i skogen (mer insekter). Försökte hålla mig på öppnare vägar och inte ta långa, långsamma skritturer i skogen.

Jag använder täcke utan maglapp OCH luva när vi rider. Tvättar av honom när vi kommer hem och sätter ett rent täcke.

Min pålle har LINDRIG eksem så vi rider aldrig med täcke och han bryr sig inte heller. Men viktigt med myggmedel även på ritten för man kan ju vilja stanna nånstans. Det enda jag har är flyveil för han irriteras av "skit " på huvudet.

Min islänning har eksem men det går dock att rida utan täcke på... Fast jag har massa flugmedel på...

Björk skrev:
Jag hade en häst som var väldigt känslig för knott. Han blev liksom "hysterisk" av allt som surrade runt honom oavsett om det bara var flugor. På sommaren undvek jag rida för sent på kvällen (då knotten kommer) och att rida i skogen (mer insekter). Försökte hålla mig på öppnare vägar och inte ta långa, långsamma skritturer i skogen.

Det låter precis som denna häst! han blir hysterisk och skakar och har sig av det minsta lilla som som kittlar honom... en liten gren från nåt träd t ex. Behöver inte av KNOTT.
Just ja! Hålla sig ifrån skogen och undvika kvällar...

tack för tipsen!

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 407
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Fiorano
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
874
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 864
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka