Hur gör ni med benen efter en längre ritt?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare sören hjärtekrossare
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur gör ni med benen efter en längre ritt?

Ja, det stämmer nog. Min reagerade mest i benen i 4-5 års åldern då han anpassade sig efter träningen, nu sväller han sällan om han inte har fått en skada vill säga. Köper de sina hästar vid en äldre ålder, redan tränade - då är det inte så konstigt.

När jag tävlat sommartid så har jag släppt min på bete direkt efter tävling och då har han varit superfräsch dagen efter. På vintertävlingar är det väl inte lika möjligt, mer än en kort stund när man precis kommit hem och håller på att packa upp...

/Camilla

Hejsan!
Jag har alltid haft på kyllera efter tävlingar men sedan vann jag ett par back on track paddar som jag provade att linda med. Nu använder jag inget annat efter tävling! De fungerar jättebra och Ohio har aldrig haft så fina ben dagen efter...
Jag stretchar alltid hästen och låter honom gå en rejäl promenad, gäna i skogen "off road" så han får sträcka lite på benen. Sedan lindar jag med back on track inför transportfärden och så får han stå med det på natten när han kommer hem. Sedan mycket bus i hagen med hästkompisarna :)

hur avgör ni när det behövs exempelvis linement osv ? när anser ni att det är ansträngning?om jag normalt rider 0,5-1 mils ridturer och någon gång rider 2-3 mil är det ansträngning då? jag brukar inte märka mer flås på hästen då än annars, kanske bara svettig. Men som sagt behöver man kyla ner benen eller något då?

fjordinghanna skrev:
hur avgör ni när det behövs exempelvis linement osv ? när anser ni att det är ansträngning?om jag normalt rider 0,5-1 mils ridturer och någon gång rider 2-3 mil är det ansträngning då? jag brukar inte märka mer flås på hästen då än annars, kanske bara svettig. Men som sagt behöver man kyla ner benen eller något då?

Det är ju precis det här tråden handlar om. Vi gör olika. En del tycker att det alltid behövs lindor och linement om hästen går mer än t ex två mil. En del kyler alltid.

Jag tycker linement är något som man använder innan ansträngning, eller möjligen vid vissa skador.

Kylning använder jag om jag misstänker att det pågår en blödning någonstans. Alltså ytterst sällan.

Jag försöker att ha hästen ute i hagen efter tävling och han har aldrig varit svullen i benen efter tävling.
Om jag inte tycker att det är lämpligt att han går i hagen natten efter tävling, så har han stått i box och sedan knallat ut på morgonen. Han har inte heller då visat någon särskild svullnad. (Nu är han ju en äldre häst, så det kanske är därför) När han stått i box har jag haft på liniment på kvällen, men inte lindat något.

Efter tävlingen har jag använt kylning i form av vatten. (om det finns tillgång till dusch på tävlningsplatsen så har vi flitigt använt denna, för att kyla benen)

Jag funderar på detta med kylande och värmande liniment. Man hör oftast att kylande liniment på nya skador/ansträngningar, värmande på gamla. Men finns det något vetenskapligt skrivet om detta och hur linimenten verkar egentligen?

Varför jag undrar är för att min kiropraktor ALLTID använder kylande liniment (eget framtaget av kiropraktorer, jmf blue lotion) även om det är äldre muskelskador/stelheter (vilket det ofta är när man väl pallrat sig dit :crazy: )

Hennes motivering? Jo, blodet måste gå via det "skadade" området på något sätt och kylande liniment gör att de ytligare blodkärlen drar ihop sig och tvingar blodet att gå djupare, dvs genom musklerna istället.

VAD gör då värmande - gör de att de ytliga blodkärlen faktiskt utökar sitt flöde och den skadade muskeln kan stänga ute blodet eller verkar det så djupt att muskeln blir varm och blodkärlen i den utökas också?

Svårt detta med liniment. Jag brukar inte kyla så ofta, och då med snö, men efter att ha läst här i tråden så köpte jag faktiskt isgele nu och har tagit på det direkt efter passet och sen lindat med BoT efter en timme. Annars använder jag oftast Arnika på musklerna.

Jag behöver kanske inte alls kyla och linda men då min häst faktiskt har blivit överansträngd utan att det syntes speciellt utanpå så gör jag det i förebyggande syfte. Men min är ju lite "pecklig" också...

/Camilla

Jag tror inte att den kylande inverkan som ett kylliniment har ens kommer i närheten av vad man menar med riktig avkylning av skador. Ska du effektivt kyla ned en skada för att minska de negativa följderna så är det kallt rinnande vatten under minst 20 minuter som gäller. Alternativt isbandage - men då får man akta sig för kylskador.

Hittade en text på en idrottsida på webben som kanske ger lite perspektiv på det här med kyllinimentets effekt:
"Kyla ner
Många använder kyla i form av kylpåsar vid akuta skador. Modern forskning har dock visat att effekten är mycket begränsad när det gäller att sänka temperaturen i mjukdelar under huden. En kylpåse kan ge 6-8 graders temperatursänkning efter 45 minuter, vilket gör att blodflödessänkningen blir högst måttlig och kommer för sent i blödningsförloppet. Däremot ger kylan en god smärtstillande effekt och kan därför användas som lokalt smärtstillande behandling."

Av det jag hör och läst (och som dessutom verkar rimligt) så är en sådan salvas kylande effekt tämligen liten och ytlig.

Att ett liniment kan öka cirkulationen är mer begripligt - det verkande innehållet i linimentet ger en irritation (inte farlig sådan) på huden vilket ökar blodflödet. Det kan ge en känsla av att salvan "värmer", men det är ju egentligen inte så att det du lägger på egentligen värmer i sig, utan när huden retas ökas genomströmningen i de ytliga blodkärlen vilket ger en positiv känsla vid muskelvärk, reumatism och liknande. Det är därför liniment fungerar.

Att växelvis kyla och värma (också bra på gamla skador eller om du av någon anledning vill öka cirkulationen) "retar" också upp det område där du kyler och värmer, vilket ger en ökad blodcirkulation (huden rodnar och känns varm). Det är väl snarare det som ett kylliniment gör, än verkligen kyler egentligen.

när jag hade sträckt ett ledband (efter att ha ramlat av naturligtvis :smirk: ) foten var som en boll och jag fick hoppa på kryckor och knapra värktabletter. Envis som man är så hoppade jag ut i stallet (skulle ju tävla 2 veckor senare och inget skulle hindra mig.) och hämtade diverse linement.
arnika känndes inte, blev bara kladdig.
isbalsam känndes förtfarande efter 1h. det var ruskigt kallt i början. (hade fundering på att tvätta bort, men i kontakt m vatten så blev det kallare...) så kylande det är det. (så med envishet och isbalsam genomförde jag 80km, knäpp som man är...:angel: )
sen om det är bättre/sämre med ispåsar mm det vet jag inte.

vi använder kallvatten och ispåsar. funkar bra tycker jag.
petra

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Senast: Kakis
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Bluefish
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka