Hur gör ni med benen efter en längre ritt?

• Distans
  • Trådstartare Trådstartare sören hjärtekrossare
  • Startdatum Startdatum
S

sören hjärtekrossare

Funderar lite över hur man ska göra. Ska man använda Kyl-lera, Back on Track, Liniment.Bandage eller inte Bandage :confused:
Hur gör ni?

Sv: Hur gör ni med benen efter en längre ritt?

Jag kyler alltid direkt efter ansträngning, med kyllera el isbalsam/spray.
Sedan brukar jag linda över natten efter riktigt hårda pass, tex tävlingar då.

Kyla dämpar blodcirkulationen (blodkärlen drar ihop sig).
Värme ökar blodcirkulationen.

Efter ett hårt pass så blir det små, små skador, blödningar. Det är helt naturligt och är dessutom det som gör att kroppen reagerar med att stärka det området för framtiden (=muskelbygge och/eller "härdade" ben och ligament).

Hur som helst. Lite blödningar är OK, mycket är inte OK. Därför kan man kyla direkt efter ansträngningen för att minska den aktua "skadan" så att det inte blir för mycket av det goda.

Därefter vill man öka blodcirkulationen för att kroppen ska kunna rensa bort slaggprodukterna som bildas. Då värmer man.

Att som CQ, först kyla och sedan ha värmande bandage under natten, är därför en bra metod.

OBS - linda aldrig benen om du lagt på liniment, det kan ge rejäla blistringsskador!

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaren.
Kyllera först sedan BoT till natten.
Tar gärna i mot flera tips!

Jag håller med om att man ska kyla först. Den absolut bästa kyleffekten är att, om det är möjligt, gå ut och stå i vatten - sjö, bäck ellerliknande eller spola med vattenslang. Därefter gärna kyllera.
Till natten eller dagen efter värme och stöd tex BoT
Lasse

Jag har köpt "kylklampar" på apoteket, som är till för att lägga i frysen och sedan på skador. De lägger jag i fodral som jag sytt. Jag kyler i 20 min vid hård ansträning och sedan isbalsam och släpper ut i hagen. På natten värmande bandage. Har inte provat Back on track, men tror att det är bra. Vid tävling får jag hoppa över isklamparna då de är opraktiskt att ha med och hålla kalla.

Hälsning Maja

Jag har en häst som alltid svullnar i benen efter ansträngning.
Jag har sett att kyla är viktig efter det hårda passet. Bästa metoden enligt mig är vatten eller att blöta benen och stå ute i kall vind (om man hittar en sån). Helst ut i hagen istället för direkt in i boxen. Rörelse hjälper. Kyllera och isbalsam funkar inte så bra på min häst.
Till natten lindor.
Dagen efter använder jag arnika som jag tycker är MYCKET bra. Masserar in men lindar inte över. Jag har många gånger sett bra resultat av arnika på ansträngda/svullna ben inte bara på min häst. Jag gillar tinkuren som jag har på sprayflaska.
Liniment ska man vara försiktig med.
// Linda

Intressant med Arnika. Använder du ren arnika eller blandar du på något sätt? Såg på granngården att det fans både ock.

Ingenting!!!

mvhR

Jag använder aldrig liniment, bara arnika. Använder mest den i geleform. Ren arnika.

Camilla

Jag använder ren arnikatinkur. Blandar inte med något.

Det sägs att lite arnikatinkur i distanshästens tvättvatten efter en anstränging är bra för musklerna.
// Linda

Då jag har en häst med ett "mongoben" (som vi kallar ben som beter sig lite som de vill) som gärna svullnar upp lite efter ansträngning så lägger jag på kyllera och lindar sen direkt på. Sen får han stå så till dagen efter. Sen brukar han få benen lindare en/ett par dagar efter på nätterna. Framför allt frambenen då det är ett framben som är knasigt. Då kan jag även ta lite liniment innan jag lindar, på kotorna.
På sommaren när han går ute dygnet runt kan jag istället för att linda (på grund av eventuell skaderisk) lera benen ett par dagar i rad. Alternativt arnika.
Detta brukar jag göra även efter hård träning.

Jag kör alltid isbalsam eller kylbandage direkt efter tävling och hårdare träningspass hemma. Back on Track vaddstycken och lindor på natten. Lindar i stort sett benen varje natt från februari-sept = hårdare träning/tävlingssäsong. Någon natt i veckan står de alltid olindade enligt tillverkarens råd.

Hej!!
Jag har ett sto som det inte råder några fel på benen, men hon är väldigt het och jag tänker att det måste ändå vara skönt att ha nogot värmande på benen om natten. Hur ska jag göra??
Så här brukar jag göra: Kyler först med kyl gel och sedan får hon stå så någon timme därefter lindar jag henne med det blåa linnementet som det står att man kan övertäcka med lindor detta sår hon sedan med hela natten är det bra eller hur bör jag göra'??

Så gör jag med, kyler direkt efter hårdare pass och sedan lindar jag till natten. Men jag använder aldrig liniment under lindorna. Förr lindade jag med vanliga paddar, numera använder jag BoT paddarna. Dom är super.

är det ett "lagom" tufft träningspass lägger jag på lite liniment som först kyler och sedan värmer. Är det riktigt tufft, eller tävling, gärna kyllera på direkt och lindor på natten. åsså stretching när vi gjort något mer än bara lufsat i skogen...

Under tiden det finns snö (nov/dec - april) så brukar jag kyla efter hårdare pass genom att stoppa snö i vanliga plastkassar, knyta igen och forma dessa efter benen och lätt linda fast dem med en vanlig benlinda och så får han stå så ca 10 minuter och sen lindas han med vanliga paddar eller BoT-paddar. Bra alternativ till kyldamasker som ju är lite dyrare ;) Dock inte så bra under varmare halvan av året(!) men då funkar isbalsam och dylikt i stället.

När han inte tränas så hårt så kyler jag inget men lindar de ben som kan vara besvärliga med BoT-paddar, då det finns gamla problem där som knappast går bort av kylning men som kan behöva lite extra blodcirkulation.

Förresten så hamnade jag i diskussion med en person i en annan tråd men jag ledsnade. Det handlar egentligen om den nya lagen om utegång för hästar men urartade i en tävlan om vad som är mest ansträngande - distans eller fälttävlan (där distans inte ansågs speciellt ansträngande öht) och det faktum att fälttävlanshästar (iaf hennes) tränas så bra och hålls så bra (trots längre boxvistelse per dygn än normala hästar) så att de ALDRIG sväller i benen på något som helst sett, trots flera år som tävlingshästar...

Tränar vi distansryttare fel som får hästar som reagerar i benen efter hårdare pass eller tävlingsritter? Min brukar sällan reagera på träning om han inte är direkt skadad men efter ritter så kan han vara svullen en eller ett par dagar efter, speciellt om han står uppstallad.

Eller är vi mer petiga och ser även små svullnader som andra inte upptäcker?

Eller är det faktiskt så att vi tränar hårdare?

Jag hade inga mer svar och det var meningslöst att diskutera vidare så jag avslutade men tänker ändå på det och tycker att det vore intressant att höra vad ni tänker om det?

/Camilla

Camilla_H skrev:
Förresten så hamnade jag i diskussion med en person i en annan tråd men jag ledsnade. Det handlar egentligen om den nya lagen om utegång för hästar men urartade i en tävlan om vad som är mest ansträngande - distans eller fälttävlan (där distans inte ansågs speciellt ansträngande öht) och det faktum att fälttävlanshästar (iaf hennes) tränas så bra och hålls så bra (trots längre boxvistelse per dygn än normala hästar) så att de ALDRIG sväller i benen på något som helst sett, trots flera år som tävlingshästar...

Tränar vi distansryttare fel som får hästar som reagerar i benen efter hårdare pass eller tävlingsritter?

Om de där fälttävlanshästarna släpps i hage efter en tävling tror jag faktiskt henne. Jag låter alltid mina hästar gå ute i hagen (även på natten) efter en tävling, och de svullnar sällan, och i så fall väldigt lite.

Men jag tror att många distansryttare ställer in sina hästar i boxar. Hästarna är ju många gånger både lite uttorkade och hungriga, samt säkert stela och ömma i hela kroppen, och då antar jag att ägaren tycker det verkar skönare för dem att stå inne i en mjuk box med värme, massor av mat och så. Själv hade man ju inte velat gå ute bland myggen efter en sådan prestation. Men jag tror personligen att hästarna mår bäst av att vandra runt lite i hagen.

Sen tror jag att distans och fälttävlan är hårt på olika sätt.

trots flera år som tävlingshästar...

Jag funderar lite... Jag tycker nog att gröna hästar reagerar mer än vana tävlingshästar. Och visst borde det vara så?

På det sista du skrev, ja för mina har det varit så, när de är unga och gröna så blir de mer överansträngda i benen än när de gått några år, då är de ju färdigtränade. :)

Camilla

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Senast: Kakis
·
Hundträning Lägger tråden på Hund och tänker att jag får bäst svar här eftersom problemet härrör från hundpromenaderna. Vad har ni för skor när ni...
Svar
11
· Visningar
765
Senast: Bluefish
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: MiniLi
·
Småbarn Vår bebis, snart ett år, ville inte sova i spjälsäng, så vi har en madrass på golvet. Den är liksom inkilad mellan vår säng och väggen...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka