Hur gör ni? (högivor)

Widerberg

Trådstartare
Imorgon ska jag flytta hästen till nya stallet (äntligen!). Nytt för mig när vi kommer dit är att det är fyra fodringar/dag, på gamla stället var det bara morgon och kväll.
Krafft+hö morgon och kväll samt två högivor under dagen kommer det bli numera.

Jag har tänkt och tänkt på det här hur länge som helst och måste få veta hur ni andra löser det. :D Min plan är att vara i stallet under förmiddagarna, men dom dagar jag jobbar kommer jag inte kunna vara där förrän halv fyra tidigast. Men hur gör man med uppdelningen av höet då? Om jag är där tidigt ena dan och sen inte förrän på kvällen nästa? Det blir ju en del höpåsar om man säger så...
Någon som hänger med hur jag funderar här? :p

Så, berätta hur det funkar hos er och hjälp en stackars tankspridd Mentan :D

Sv: Hur gör ni? (högivor)

Vi har 4 fodringar/dag, och då får dom precis som du skrev kraft+ hö morgon och kväll och bara hö vid lunch middag.
Jag har 8 st höpåsar. Men använder ju inte alla samtidigt, utan när det är någon som blir "tom" för att jag inte varit där samma tid som dagen innan.
Exempel: Jag har Morgon idag, och middag imorgon. När jag då gjort i ordning hö-et i de vanliga påsarna finns det till söndag:lunch middag kväll, måndag: morgon.
Då tar jag helt enketl och fyller en lunch påse till.

Enkelt!

Imorgon ska jag flytta hästen till nya stallet (äntligen!). Nytt för mig när vi kommer dit är att det är fyra fodringar/dag, på gamla stället var det bara morgon och kväll.
Krafft+hö morgon och kväll samt två högivor under dagen kommer det bli numera.

Jag har tänkt och tänkt på det här hur länge som helst och måste få veta hur ni andra löser det. :D Min plan är att vara i stallet under förmiddagarna, men dom dagar jag jobbar kommer jag inte kunna vara där förrän halv fyra tidigast. Men hur gör man med uppdelningen av höet då? Om jag är där tidigt ena dan och sen inte förrän på kvällen nästa? Det blir ju en del höpåsar om man säger så...

i vårat stall har vi Morgon; hö+krafft, o sen LUNCH; HÖ. o sen kväll: hö+krafft. och vi har rullande schema på allt så man fixar inte bara sin egen häst.
När jag är i stallet på kvällen brukar jag fixa morgon+lunch höet i påsar, o ställer dem utanför hans box, så gör jag varje kväll. men ska ta tag i och fixa Morgon+lunch påsar för en hel vecka, och kvällshöet i påse med., o ställa uppe på logen vid höet. så är det bara att ta ner påsarna. så slipper man packa massa nytt hö på kvällen. utan gör det bara 1 g/vecka.!

Vad ingår i stallhyran?

Fodrar dom alla gånger på dagen, 7 dgr i veckan?

Du får väl ha dubbelt med höpåsar, 2x morgon, 2x lunch, 2x middag, 2x kväll. Är du där på morgonen så räcker det till kvällen.

Jag är där på morgonen om jag jobbar till 20 på kvällen. Min kommer in vid 17 och får sin middag inne, hö + krafftfoder.

Tycker det är bra att dom får hö ofta, annars blir det så långt mellan måltiderna.

Alla fodringarna mån-fre ingår. Helgerna går på schema som vi i stallet delar på.

Tack för era svar :) Jag har nog funderat lite för mycket fram och tillbaka och bara rört ihop det lite väl mycket :angel:

i stallet har vi 4 fodringar

morgon kraft/hö
lunch hö (behöver ej packas,stallägaren tar det)
insläpp kraft/hö
natt kraft/hö

jag har 3påsar 3 hinkar gör iordning maten på em/kväll (när jag är ute),är jag där tidigare än insläppet lägger jag insläpps maten direkt i boxen och packar nytt för dagen efter.man packar ju för dagen efter så att säga (förutom nattmaten som ges samma dag man packat den) hoppas du fattade mitt svammel:o

Mvh Arabizar

Det enda det kan bli glapp mellan (om du är där varje dag) är ju lunch och insläpp. Insläppsmaten brukar jag lägga in i boxen om jag är där innan, och sen göra iordning till dagen efter i påse/hink.
Lunchen får de i hagen så då ställer jag fram en påse till med lapp om vilken dag den ska ges, eller så ber jag den som har lunchfodringen ta hö från mig.

I förra stallet hade vi också utfodring av hö 4 gånger per dag. Jag hade dubbel uppsättning med höpåsar då jag jobbade oregelbundet och ibland när jag varit ute på morgonen inte kom förrens kvällen efter.

Jag brukade bara ta med mig höet in om det var så att hästen nyss utfodrats när jag kom. Och hade jag hunnit ta ut hästen ur hagen så ställde fodraren bara säcken med hans hö utanför hagen, eller kom med den till mig.

i vårat stall har vi Morgon; hö+krafft, o sen LUNCH; HÖ. o sen kväll: hö+krafft. och vi har rullande schema på allt så man fixar inte bara sin egen häst.
När jag är i stallet på kvällen brukar jag fixa morgon+lunch höet i påsar, o ställer dem utanför hans box, så gör jag varje kväll. men ska ta tag i och fixa Morgon+lunch påsar för en hel vecka, och kvällshöet i påse med., o ställa uppe på logen vid höet. så är det bara att ta ner påsarna. så slipper man packa massa nytt hö på kvällen. utan gör det bara 1 g/vecka.!

har du tänkt på att det inte blir särskilt fräsht för höet att vara packat i påse en hel vecka?
lätt att det blir fuktigt och dåligt......

När jag hade inackorderingar fick de göra så här: Till varje häst hade vi fyra stycken korgar (typ lövkorgar). Man packade alla korgar när man var där och ställde i varandra i rätt fodringsordning så att säga.

Antag att man var i stallet på förmiddagen efter morgonfodringen. Då packade man sina fyra korgar och ställde dem så att lunchen stod överst, under den stod emhöt, under den stod kvällshöt och i botten nästa morgonhö. Detta funkar bra om man inte har hästar som får så jättemycket hö per giva. Annars tror jag påsar funkar bättre.

Nu, när det är fler hästar i stallet, tycker jag det är bättre att jag väger upp höt vid varje mål. Jag blir tokig på alla dessa korgar och påsar som skall förvaras någon stans. Skulle jag få för mig att ha någon inackorderad igen kommer den att få skriva på foderkorten hur mycket hö (och kraftfoder) deras häst skall ha och sen väger jag upp det vid respektive fodring.

/Lina

har du tänkt på att det inte blir särskilt fräsht för höet att vara packat i påse en hel vecka?
lätt att det blir fuktigt och dåligt......

jag har inte börjat med att packa för en hel vecka, utan nu när jag kommer dit på kvällen packar jag för nästa dag så att säga. som jag skrev dunderade jag på att packa för en hel vecka, även om vi har väldigt luftiga påsar,(inga sådana IKEAkassar) så som du säger kanjag tänka att höet blir inte lika "fräsct" så kommer nog fortsätta packa dag för dag.

jag kan också tycka att det är lika lätt att väga vid varje måltid, men jag som har eget stall och inte har några inackorderingar kan ju inte vara hemma jämt, så ska jag iväg under em till ex så ger jag dubbelt vid lunch så jag vet att det finns kvar när jag kommer hem. fri tillgång tycker jag är lättast för då slipper man alla vägningar. jag försöker ha fri tillgång men genom att inte ge för mycket per gång för då sölas det bara så mycket utan att försöker ge dom mer när det första börjar ta slut så att säga. så ska man då bort så är det bara att ge mer så får det bli lite sölandes under tiden.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
817
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 970
Senast: Ceta
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 958
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31