Hur gör ni foderstat?

E

Emmsson

Hur gör ni eran foderstat? Kollar ni i någon speciell bok/internet sida. Eller kan ni allt i huvet o vet hur mkt er häst ska ha? Skulle bara va kul o se hur andra gör sinn foderstat..:)

Sv: Hur gör ni foderstat?

Har ett eget utarbetat Excel-ark där jag har lagt in de foder jag brukar använda. Sedan brukar jag uppskatta ungefärligt MJ-behov för den aktuella hästen, lägga in det i arket och sedan får jag resten av de kalkylerade behoven uträknade. Fyller på med så mycket hö jag tror hästen kan få i sig, och balanserar med lämpligt kraftfoder om det behövs.

Freefarm kan vara en bra början, även om alla balanser inte är jättebra där. Men man får i alla fall viss förståelse för hur det fungerar att räkna foderstat.

Christina Plancks böcker är ovärderliga för att haja hur hästen fungerar vad gäller matsmältning och behov.

Jag började med att räkna på vad hästen åt. Eftersom jag haft honom i ett antal år innan jag började räkna så hade man ett ung antal kilo grov- o kraftfoder som man "brukade" ge.
Jag har läst en hel del böcker, båda gamla o nya. Så jag brukar ta papper o penna o kladda i block tills jag blir nöjd.
// Linda

Jag gör på 3 sätt, beroende på vad jag vet om hästen sedan tidigare:

1. Vet jag sedan tidigare hur mycket hästen behöver så matar jag in energi- och proteinmängden programmet och ber om förslag på foderstater med just det näringsinnehållet.

2. Räknar ut hur mycket energi nuvarande foderstat ger, kollar av med ägaren om hull och temperament är ok, och justerar sedan foderstatens balans efter den MJ-mängden. Eventuellt behöver vissa fodermedel bytas ut.

3. Räknar efter tabeller och justerar sedan efter hur hästen "tar sig" på foderstaten under vintern. Nästa säsong använder jag metod nr 1...

Använder den äldre versionen av Optignägg, men funderar på att köpa ett eget program.

Har också ett eget excelark eller snarare OpenOffice kalkylark som förfinas vartefter åren går... kalkylen är i grunden baserad på SLU:s tabeller och balanser.

Numera vet jag rätt väl vad mina pållar behöver över året så det är bara att mata in siffrorna från årets grovfoderanalys och så knappa in antal kg/hg/gr av grovfoder, övriga fodermedel och mineraler så får jag fram Mj, smrp, Ca, P, Mg, Se, kvoter och ts. Årets tillägg i kalkylen är kostnad... dvs vad totalfoderstaten kostar per dag under förutsättning att jag har priser på allt.

Vartefter åren gått så har jag fått ihop en skaplig lista på olika (kraft)foder men själv använder jag numera bara hö, lucern, betfor och passande mineraler...
//marti

Senast ändrad:

Jag har lite anteckningar som jag med hjälp av kan räkna ut hästens energi och proteinbehov.
Anteckningarna jag har , har jag fått genom skolan.

Brukar sedan jämföra och även räkna på mineralbehovet eller kolla om det är något som saknas på hippocampus hemsida . Tycker att det funkar smdigit och bra.

Jag har fått ett hum om hur jag ska räkna ut det (dock begriper jag mig aldrig på mineral delen..) så jag utgår ifrån det, dock har jag en häst som är kräsen och vägrar äta en del saker, så ibland får man helt enkelt 'fodra med ögat' i lagom mängd

Jag har ett excelblad där jag lagt in värdena för de foder jag brukar använda.. På detta sätt kan jag jämföra min hästs foderstat över tiden och vet vad hennes behov är. På mitt nya hö vet jag dock bara värdet på proteinet och inget mer, då gör jag en överslagsberäkning av att proteinet totalt blir bra och energin nivån anpassar jag sedan med havre, då kan jag få mixtra lite innan jag känner att jag får en bra foderstat.

Jag använder Freefarms och/eller Hippocampus hemsidor. Dom har redan gjort grovjobbet sas. Matar bara in värdena för att se vartåt det lutar. Oftast stämmer det med vad jag tror/räknat för min häst. Jag vet sen tidigare vad han behöver i MJ och smrp så det blir ganska enkelt. Och roligt.
Om man gillar att räkna kan man ju göra grovjobbet själv med hjälp av Plancks bok tex.

Hur gör ni eran foderstat? Kollar ni i någon speciell bok/internet sida. Eller kan ni allt i huvet o vet hur mkt er häst ska ha? Skulle bara va kul o se hur andra gör sinn foderstat..:)

Använder papper och penna.

Börjar med grovfodret och halm
justerar sen protein och energikvoten med kraft
ser till att mineralerna stämmer på slutet.

Jag har ett papper på sidan med min hästs behov så jag lätt ser när dom är täckta plus kvoterna att gå efter, sen så har jag ett annat papper med kraftfodervärderna.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 512
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025