Hur gör ni efter vaccingering?

Baddy96

Trådstartare
ja precis som rubriken lyder så undrar jag hur ni brukar göra med era hästar dagarna efter vaccinering. Står de helt eller rider ni på som vanligt? Tycker att alla säger olika och är lite förvirrad för tillfället. jag har alltid låtit mina hästar stå dagen efter vaccinering och sedan ridit på som vanligt efter det. Är det helt galet eller?

Sv: Hur gör ni efter vaccingering?

Min häst blev vaccinerad i tisdags, och har bara stått sedan dess (6 dagar sedan alltså), men idag ska jag nog rida ett lätt pass.
Min veterinär rekommenderar att ta det lugnt 3 dagar efter vaccination, men jag tror inte att det skadar att låta hästen vila lite längre än så.
Dock skulle jag aldrig köra på som vanligt efter endast en dags vila.

Jag brukar låta hästen vila några dagar och sedan rida väldigt lätta pass, som skrittturer i skogen några gånger innan jag börjar rida som vanligt igen.
Totalt brukar det vara ca en vecka innan jag är igång som vanligt och rider.

oki, "rida på som vanligt" kanske var klumpigt formulerat av mig för det kan ju betyda så mycket. Vad jag menar är att jag allt som oftast rider ett lätt joggingpass två dagar efter vaccinering. Det är ju inte direkt så att jag åker och tränar så tätt inpå.

de vaccin som används de senaste 10 åren är så pass anpassade att det inte är någon fara att motionera hästen om man använder sunt förnuft, och, inte utsätter den för stora aktiviteter som frestar på hjärtat, dvs hästen ska inte arbetas svettig eller bli flåsig några dagar framöver. Med andra ord och utöver det, att åka och träna för tränare är lite onödigt. Utöver det kan man gott rida, sen får man givetvis vara uppmärksam på den individuella hästen för precis som människor kan man reagera ibland på vaccin oavsett.

jag brukar låta hästen vila dagen efter för att se att den inte verkar påverkad av vaccinet, efter det rider jag på, enligt ovan ytterligare några dagar.

Ta hänsyn till hur hästen reagerar på vaccinet. Om hästen verkar hängig/får feber ska den naturligtvis ha samma vila som den normalt hade fått på de symptomen, men om den inte reagerar alls behöver den inte ställas av i en vecka för ett litet stick, utan ta det lite lugnare ett par dagar bara. Har haft en veterinär som sa att jag inte skulle rida hästen svettig, vilket väl normalt sett kan vara en bra tumregel (dock var det här i en värmebölja med ca 35 grader varmt dagtid, så hästen blev svettig av ett varv i skritt runt ridbanan :) ). Överlag tycker jag mig ha märkt att "färska" veterinärer är mer försiktiga i sina rekommendationer än de som är gamla i gamet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter... 2
Svar
23
· Visningar
2 169
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 670
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka