Hur gör man?

Thera

Trådstartare
Jag har en före detta kollega som är helt fantastisk på alla vis. Under våren drabbade det ena efter det andra hennes familj. Vi snackar sån otur så man undrar hur allt elände kan drabba samma människa.
Sen under semestern, när man tänker att det inte kan bli värre så får de beskedet att hennes man har en ovanlig och elakartad tumör som är jättesvår att göra nåt åt.

Nu funderar jag lite på vad man kan göra? Vi har kontakt via både sms och telefon, men jag vill ju göra nåt mer.
Huset är upp och ner, mitt uppe i en renovering där typ allt krånglat, men där vet jag att de får hjälp.
Att komma med en blomma känns som om nån har dött. Ett kort känns så futtigt.

Vad tror ni om att komma med lite hembakat och nån rolig film eller spel till hela familjen? Eller presentkort på nåt kul?
Eller hade ni tagit illa upp?

Jag vet inte hur man gör, så tips mottages tacksamt! :bow:

När min pappa var sjuk fick vi matlådor av grannarna. Det var väldigt uppskattat att slippa laga mat i all kaos, vi kunde bara värma på maten!

Apropå det här med matlåda... när en familjemedlem blev väldigt sjuk snabbt i cancer, köpte jag en prenumeration på Matkasse åt dem som levererades hem varje vecka.
De hade alltid haft middagen som en gemensam grej på kvällen där både vuxna och barn hjälptes åt,
att slippa handla och kunna få mer kvalitetstid uppskattades jättemycket av dem =)

Saker som är personliga och visar att man "vet vem de är", samt underlätta den svåra vardagen de befinner sig i uppskattas nästan alltid oerhört.

Matlådor eller bakat uppskattas säkert, sånt är skönt att slippa tänka på när livet är tufft. Du kan kanske erbjuda barnpassning eller djurpassning om det behovet finns? Städhjälp? Bilskjuts? Hjälp med praktiska saker hade jag nog uppskattat mest och dragit mig längst för att be om hjälp om...

Ta med hela familjen till/på något evenemang som du vet att de skulle uppskatta. Gör det som en heldag fr o m frukost t o m middag, hemlagat eller restaurang beroende på din ekonomi.

Gör klart att du verkligen, verkligen vill hjälpa. Att det hade varit en befrielse att få städa deras hus, för att känna att du bidrar med något.

Själv hade jag blivit hyperstressad av att någon vill komma hem och göra en massa saker med mig, när jag egentligen inte har tid eller vill ha tid för något annat. Var helt säker på att du inte blockerar värdefull tid som de tänkt umgås med varandra eller sköta andra saker på.

Gör klart att du verkligen, verkligen vill hjälpa. Att det hade varit en befrielse att få städa deras hus, för att känna att du bidrar med något.

Själv hade jag blivit hyperstressad av att någon vill komma hem och göra en massa saker med mig, när jag egentligen inte har tid eller vill ha tid för något annat. Var helt säker på att du inte blockerar värdefull tid som de tänkt umgås med varandra eller sköta andra saker på.

Jo, jag vet ju att min kollega skulle bli hyperstressad om jag bara dök upp, hon är en sån som får panik om huset är ostädat eller det inte finns nåt att bjuda på när det kommer gäster. Och nu kan jag bara tänka mig. :(

Jag tänkte ringa och säga att jag bara tittar förbi, vill absolut inte tränga mig på eller ha fika eller nåt.

Jag har bakat bullar som ska frysas, tänkte göra några kakor också, och eventuellt pizzabullar, bra till mellanmål när orken tryter.

Sen tänkte jag göra ett litet kit till en hemmakväll, nån rolig film, lite godis, chips och dipp till ungarna och nåt mysigt ljus till mor och far. Och ett fint kort att vi tänker på dem.

Vad tror ni?

Liknande trådar

Kropp & Själ För en vecka sedan träffade jag en läkare och en psykolog och de bedömde att jag är bipolär och inte enbart lider av svår depression som...
Svar
12
· Visningar
1 808
Senast: Lipperta
·
Relationer Hej, Är tillsammans med en man jag älskar, det pirrar, vi har otroligt roligt ihop och han är min bästa vän! Men, han mår väldigt...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 420
Senast: Ramona
·
Äldre Hej buke-folket! Ni brukar ju ha koll på det mesta och komma med goda idéer. Skapade ett nytt nick för att inte bli igenkänd. Min...
16 17 18
Svar
346
· Visningar
22 811
Senast: escodobe
·
Relationer I morgon börjar jag jobba efter semestern igen och jag kan inte lämna min mamma ensam en hel dag, eller knappt ens ett par timmar. Jag...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
89 688
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar