Hur gör man?

Guldaskig

Trådstartare
Jag har ett sto som jag förmodligen, någon gång i framtiden, vill betäcka men jag har verkligen noll erfarenhet vad gäller avel och allt där till. Min fråga är helt enkelt, hur gör man? :D

Hur väljer man hingst? Var finns hingstarna? Hur går man tillväga när man har valt hingst? Vad ska man tänka på? Och sen då, vad händer sen?

Det är några år kvar tills det blir aktuellt men jag fick plötsligt ett sug att planera lite så jag startar tråden i utbildningssyfte :angel:

Min häst är en Oldenburger om det är av intresse att veta. Jag vill ha något liknande fast lite större (större än 165 that is). Ska ha fölet till mig själv som en trevlig hobbyhäst men gärna en bra sådan om det skulle bli aktuellt att sälja. Vill alltså inte betäcka med en random hingst av totalt annorlunda ras än det jag har :D

Sv: Hur gör man?

När man väljer hingst så tittar man på stammar och ser vad som passar. Men även att man verkligen tittar efter vad som är stoets starka sidor som man vill försöka bevara i avkomman och vilka som är hennes svaga sidor som man helst vill undvika. När man gjort det letar man efter en hingst som har samma bra egenskaper men så få eller helst inga av de dåliga som stoet har.

Misstänker att när du ska välja hingst så blir det någon av de som finns inom ASVH och då ska du lägga in ditt sto på www.sprangrulla.se Där kan då då också se vilka hingstar som finns och vad de kostar samt vilka stationer som finns i din närhet.

Tack tack!

Men hur vet jag vilken hingst som passar till mitt sto rent stammässigt (är förmodligen inte ett ord :D)? Jag kan verkligen ingenting om hingstarna i min hästs stam, om de är bra eller ej och vilka de kan tänkas passa bäst ihop med hos en annan hästs stam. Vad ska man kolla efter? :o

Åhh, vad mycket fina hingstar det finns :love:

Uppstod dock en ny fråga. Vad är hoppindex och dressyrindex? Och vad är värdebokstav?

Indexen är statistik på hur hingsten är jämfört med andra hingstar. Man tittar på egna tävlingsresultat, avkommors resultat och även i viss mån andra släktingar. Medel är 100 och allt över det är ju bra och allt under är ju då under "medel". Men du ska också titta på där det står fel eller om det är säkerhet. Ju lägre siffra där står ju säkrare är det att hingsten lämnar den egenskapen. Som en hingst som Briar som varit avel länge där vet man ganska säkert vad han lämnar så han har en ganska låg siffra t ex på storlek. Medan en hingst som inte fått så många avkommor har en högre.

Värdebokstav är den bokstav de får vid premieringen. Som första bokstav för en godkänd hingst så får den B. Har den tävlatmycket och gjort bra resultat kan den få AB. När den fått ett antal bra avkommor så kan den bli höjd till A. Är det en riktigt bra hingst som lämnat mycket bra så kan den bli ELITE.

När det gäller stammen så kan du både läsa på och även ställa fråga här på Buke. För här finns det många som är väldigt duktiga på stammar.
Men det finns också en del sidor på nätet där man kan lägga in sitt sto och sedan provpara henne med olika hingstar och se så att det inte t ex inte blir inavel.

Du kan också få ditt sto bedömt för att få ett mer objektivt utlåtande om ditt sto. Kan vara bra att veta till exempel om hon har bra ben, är högställd/lågställd osv. Och så kan du få avelsrådgivning från t.ex. asvh om det är en varmblodig hingst du vill lägga på ditt sto.

Vi gjorde så att vi började med att titta på vad vi hade. Vilka egenskaper ville vi förstärka och vilka ville vi förbättra. Att förändra något helt tar 4-5 generationer, men man ska ju inte välja en hingst med samma nackdelar som stoet. En bra ide är att visa hästen så får du svart på vitt hur det ligger till.
Sedan hade vi inte så enormt stort urval då vi har en mindre vanlig ras, så det gav sig rätt snart. Vi ringde och diskuterade med en person som tidigare haft ansvaret för Flyinges avelsprogram men nu är pensionerad, det gav massor och kan rekommenderas om man hittar någon sådan.
Många idag avlar bara på prestation och stam och poppishingsten för dagen men jag tycker att exteriören är nr 1. Med en dålig exteriör får man sämre hållbarhet och rörelser. Sen ska man inte glömma det andra heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 428
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka