Hur gör man så att hästen gnäggar när man kommer?

Sv: Hur gör man så att hästen gnäggar när man kommer?

Min medryttarhäst gör en massa myskoljud. När han tycker något är jobbigt grymtar han som en gris som när man måste jobba med bakbenen.När han tycker något är skön så stönar han tex favorit kli stället på hakan och bringan. Om han är trött på någonting eller när han tycker att nu får det allt vara nog så piper han och man kan knappt tro att något så högt och jällt pip kan komma från en så stor tjockis som Brimi:DMen har aldrig hört honom gnägga

kl. jag instämmer med de som säger att "gnäggar min häst vet jag att ngt är fel"
vissa hästar pratar mer vissa inte. en söt grej som jag upplevde var att det skulle komma en ny häst till stallet- den hade haft det litet jobbigt och stått ensam osv. När jag kliver ut ur bilen vrålar den nya hästen åt mig " hallå här är jag " det var en tidgiare kollektiv häst som farit runt- så visst har hästar häst minne! När han kommit in i flocken och träffat hästar den tyckte om och fått mat och vatten så slutade den att gnägga när den såg mig efter några dagar...:p

har inte läst hela tråden.
Min ponny står till 99% av gångerna vid ingången / kommer springandes när man ska hämta honom. Många tycker det är jättegulligt. Jag tror bara han tycker det är tråkigt ute :p

Grattis på födelsedagen Remix! :)

Min connemara tjej är väldigt social och gnäggar inte bara åt mig, står gärna och hänger vid grinden och hoppas på kel och mat, helst båda!

Jag tycker det är mysigt att hon gillar de flesta människor och är intresserad av vad som händer och pratar med oss.

Jag gillar också hennes frustljud hon gör när hon kommit igång och rört på sig när vi är utepå, hon låter så nöjd och glad då.

Roisin hoppas på mat

Kram, Maya

mostermia! precis det hände mig också! gjorde samma sak..hon bara gnäggade och sparkade och skuttade och sprang fram till mig....:) så ja köpte hem henne igen o nu är hon här efter 4år!

Det kanske beror på hans exteriör?

En del grövre hästar har inte riktigt de exteriöra förutsättningarna att gå med eftergiven nacke. Det blir lite trångt runt strupen och det kan låta som att de grymtar. Flåsar hästen mycket i övrigt när den springer på tygel?
Har sett en del kallblod framförallt, tex. fjordingar som blir lite tilltryckta när de går i vad man anser är en korrekt form.

Vet inte hur vanligt det är, men när jag var liten fick jag lära mig att en bra ridhäst (eller kanske dressyrhäst) skulle man kunna lägga 3 fingrar i gapet mellan huvudet och halsen, precis bakom ganaschen. Då fick de tillräckligt med utrymme när de böjde nacken. Annars kommer det saker i kläm och de kan få lite svårare med andningen.

Mitt sto gnäggar/hummar alltid på mornarna när jag kommer till stallet. Ibland gnäggar hon när jag kommer till hagen och ska ta in dem, och kan stå och humma när jag borstar.

Hon var inte så pratig förr, det har kommit med tiden. Vi har gått igenom en hel del jobbiga saker tillsammans, tror det har med saken att göra. Min andra häst har gnäggat åt mig två eller tre ggr på sex år.

Min häst står och hummar när jag hämtar honom i hagen.
Det ska bli skönt när han slipper sjukhagen och får gå med kompisar i stor hage och vara häst.
Jag tycker synd om honom nu när han har så tråkigt att det till och med är kul att bli hämtad från den lilla hagen.

Jag har bara haft mina 2 hästar i 3 veckor. Den stora killen gnäggar om man ropar på dom när dom ska få mat. Efter att man ropat en stund gnäggar han och sen kommer de läggandes i full galopp:love:. Annars har jag så tur att båda hästarna kommer när man ropar, aldrig nåt problem när man ska rida/ta ut dom ur hagen. Den stora han schasar bort den lilla för att HAN ska få full uppmärksamhet.

Annars tror jag inte man kan göra nåt speciellt för att hästarna ska tycka om en. Det löns nog inte att dalta och göra sig till bara för att dom ska gilla en. Regler, uppfostran, respekt, kärlek och mat.

*kl*

När min förra pålle var ny i hagen gnäggade hon och kom småspringade mot mig när jag närmade mig, hon gillade INTE sina kompisar direkt. Det var ett, vad jag tolkade som, "heeej, snälla ta mig härifrån jag är hungrig o rastlös!" :p

har försökt få min medryttarhäst att komma mot mig i hagen och så. Visst funkar det om man har godis med sig, men då är det ju som sagt godiset hon vill träffa och inte mig.
Men i förrgår när jag skulle hämta henne så höll jag på och flyttade henne och lite så när hon fortfarande var lös, sen av en händelse så blev det löslongering! (skriver nog lite det här för att jag är så överdrivet glad, första gången det händer! :D )
Hon lyssnade jättebra även om det bara var något varv som hon gick, men verkligen skitcoolt.
Iaf, sen när jag skulle hämta henne igår så kom hon direkt mot mig när jag kom in i hagen! :love:
Så min poäng är att hästen nog vill vara med dig om eran kommunikation fungerar bra och du behandlar hästen med respekt :)

Tja ha alltid godis i fickorna:D Mina hästar har alltid börjat hälsa när man kommer efter en tid. Den som jag har nu är mycket tydlig. Gnäggning direkt jag kommer in i stalllet, och går jag inte direkt fram då utan stannar på vägen så kommer det en ny och uppmanande ton i gnäggningen och otåliga huvudskakningar!:rofl: Gnäggar sällan åt andra hästar däremot.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar