Hur gör man så att hästen gnäggar när man kommer?

tildemani

Trådstartare
Tänkte starta en liten tråd här där ni får skriva hur man gör en häst glad att träffa en. Hur man gör så att hästen ser fram emot ett ridpass. Ja, hur man får hästen att tycka om en helt enkelt :love:

Skriv på :)

Sv: Hur gör man så att hästen gnäggar när man kommer?

Du får väl se till att det händer något som hästen verkligen gillar så fort du dyker upp tex. smaskig morot. Annars tror jag att det är olika hur hästen kommunicerar med sin ägare. Vissa gnäggar andra kanske gör något annat, jag tror inte hästar som gnäggar gillar sina ägare mer än dom som inte gör det. Min gnäggar och hummar som en galning bara hon hör mina steg i stallgången. Det är hon den enda hästen av 28 som gör, och jag har inte haft henne mer än drygt ett år. hon är nog bara en pratsam typ helt enkelt ( och sen får hon ju en och annan morot också ).

Du får väl se till att det händer något som hästen verkligen gillar så fort du dyker upp tex. smaskig morot.

Fast då kommer ju hästen att gnägga åt moroten och inte åt dig :grin: I övrigt håller jag med dig om att det nog är olika på hästar. Min dam är inte det minsta pratglad, varesig när hon ser mig eller någon av sina hästkompisar.

man behandlar hästen rättvist med kärlek o respekt

Alla mina hästar jag har haft har varit väldigt pratglada. De smågnäggar och brummar är jag kommer för att släppa ut, när de ska få mat, när de ska in från hagen, när jag lämnar dom i stallgången och kommer tillbaka, när de ser hästkompisar osv.
Det är ganska kul för de har väldigt olika ljud för olika situationer. Hästen jag har nu, Ferro, öppnar hela munnen och "skriker" när jag inte hämtat honom från hagen först av alla. Han fladdrar med näsborrarna när maten kommer och smågnäggar om han måste stå i vattenspiltan.

Det kan såklart vara ren slump att jag just fått tag på pratglada hästar men jag tror att jag på något sätt uppmuntrat det utan att riktigt vara medveten om det. När hästen smågnäggar så pratar jag ofta med den med en röst som ung. liknar det ljudet som hästen gör. Sänker rösten väldigt djupt och säger saker som "är du huhuhuuungrig". Eller när Ferro är upprörd och gnäggar högljut från hagen så svarar jag ofta med ganska ljus röst och ropar hans namn eller liknande.

Men detta är bara vad jag tror att jag gör som kan påverka hur det kommer sig att mina hästar har gnäggat mycket. Det behöver såklart inte alls vara korrekt.

Jag kommer vara allvarligt oroad den dagen min häst gnäggar åt mig när jag kommer. Han gnäggar bara när han känner sig ensam och olycklig. Han gnäggar ofta när man rider ut själv, och "ropar" efter sina kompisar. Han söker efter flocker eller hur man ska säga. Samma om han stått ensam är han djupt bekymrad över att de andra inte är där, och då gnäggar han. Visst, han gnäggar på mig, men det är ju inget glatt gnägg som betyder "Hej!", det betyder "HJÄLP!! Jag är alldeles ensam!"

Sen har han ett lågt matgnägg, som bara är en svag vibration.

Men mig gnäggar han inte på, och det är jag inte ett dugg bekymrad. Han är glad och mår bra, även om han inte gnäggar. Han är inte på något sätt en gapig eller bufflig häst, och det tycker jag är skönt. De flesta pratsamma hästar jag träffat (inte alla) har varit rätt gapiga och buffliga och gå på-iga i sitt kroppsspåk och andra sammanhang också, och såna hästar är jag inte så förtjust i.

Att hästen gnäggar när du kommer behövber ju inte betyda att den blir glad av att se dig, det kan ju också betyda att den kräver saker av dig.

Min egen häst har olika ljud för sig när hon vill olika saker som "släpp ut mig", "ge mig mat", "ge mig mer mat", "glöm inte bort mig" o s v.

Att hästen gnäggar när du kommer behövber ju inte betyda att den blir glad av att se dig, det kan ju också betyda att den kräver saker av dig.

Min egen häst har olika ljud för sig när hon vill olika saker som "släpp ut mig", "ge mig mat", "ge mig mer mat", "glöm inte bort mig" o s v.

Huvudet på spiken :D

Gnäggandet är mer ett "Hallå, kan vi få lite service på det här stället?!" :p , typ när vattnet är slut, eller när de frågar om det inte är dags för mat, eller när nåt är fel och de vill påkalla uppmärksamhet (som när nya hagkompisen hoppat in i hagen bedvid).

Brumma kan de göra som hälsning, men bekräftelse på att de tycker om att göra saker med mig är att de alltid kommer när jag visslar. De kan vara längst inne i skogen och jag busvisslar, så hör man bara att det brakar till i skogen och de kommer galopperandes :love:

Tänkte starta en liten tråd här där ni får skriva hur man gör en häst glad att träffa en. Hur man gör så att hästen ser fram emot ett ridpass. Ja, hur man får hästen att tycka om en helt enkelt :love:

Skriv på :)

Sköt din häst och det med ridning, mat och kärlek:)

Precis, man känner sig ibland som en serviceinrättning;)

Sen är det oerhört näpet när lilla fölet några veckor gammalt tar efter mamma och också börjar gnägga när hon får syn på en. Hon har ett mindre krävande gnäggande "snälla matte mera mat":love:

Mina hästar blir helt säkert glada av att se mig. För det hänger ju ihop med att de får mat :P

Mina gnäggar (eller brummar, gnäggar rätt ut gör de aldrig...) ganska mkt, särskilt den lilla... men jag har nog aldrig hört dem göra det när de är nyfodrade/mätta, har varit ute etc. När de är nöjda helt enkelt... då har de inget behov av mig.

Sedan stod det ett litet shettissto i mitt gamla stall. Hon brummade så fort man tittade på henne. Spelade ingen roll vilken situation det var eller om hon stod med munnen full med hö. Hon brummade... men det på alla, så ingen behövde känna sig speciell.

Jag tror att man ska ge en liten morot så dom kopplar samman en med nåt trevligt. Jag gör så med "min" häst. Numera kommer han till grinden så fort jag kommer till stallet. Klart han vet att det vankas en godbit, men han tycker nog jag är en trevlig typ då. För han vet ju att jag är den som kommer med gottet...

Huvudet på spiken :D

Gnäggandet är mer ett "Hallå, kan vi få lite service på det här stället?!" :p , typ när vattnet är slut, eller när de frågar om det inte är dags för mat, eller när nåt är fel och de vill påkalla uppmärksamhet (som när nya hagkompisen hoppat in i hagen bedvid).

Precis gnäggar dom så är det något som är fel eller att man har blivit försenad med tex insläpp. Så länge de är tysta är allt ok.

Men jag blev rätt glad då jag varit bortrest i fem dagar och valacken gnäggade glatt när jag kom till stallet. Men han ansåg väl antagligen han fått för lite uppmärksamhet av hästvakten eller nåt i den stilen ;)

Haha ja, det har man ju märkt när man jobbat i stall. Är man minsta sen med insläpp, utsläpp eller käk så blir det ett himla liv så fort man visar sig.

Min medryttarponny gnäggade högt när man ropade hans namn, men den gnäggningen var nog mer ett "SLÄPP IN MIG!!!" än ett hälsningsgnägg för han såg inte alltid glad ut...

Det är så stor skillnad på hur mycket hästar låter, min sköthäst jag hade på ridskolan som jag skötte typ 4-5 dar i veckan gav aldrig ifrån sig ett ljud även fast man kunde se hur glad han blev när man kom, jag kunde ropa hans namn från andra sidan stallet och se hur han lyfte huvudet och kollade efter mig :love:

Den hästen hörde jag gnägga EN ENDA gång under 6 år, och det var när jag skrittade en runda inför en tävling och han var ensam och mötte på en annan häst i en hage... Han lät nog inte ens vid fodring...

Min häst gnäggar som gladast när unghästen i flocken kommer tillbaka efter en ridtur. Gulligt kan tyckas. Det är bara det att pållan tycker bara att det är roligt att jaga unghästen och verkar inte ha något till övers för denne i övrigt :confused: :crazy: :mad: Hon gnäggar även som besatt när hon är brunstig, dag och natt... *suck* Annars är hon oftast tyst.

Min häst gnäggar som gladast när unghästen i flocken kommer tillbaka efter en ridtur. Gulligt kan tyckas. Det är bara det att pållan tycker bara att det är roligt att jaga unghästen och verkar inte ha något till övers för denne i övrigt :confused: :crazy: :mad: Hon gnäggar även som besatt när hon är brunstig, dag och natt... *suck* Annars är hon oftast tyst.

Attackerar hon? Med bakstrukna öron och hugger och sparkar? Annars skulle jag tro att de leker eller sätter upp regler. Är det en ung häst så vill hon säkert tillrättavisa honom så han lär sig att respektera äldre. :p
Min gammelgubbe brukar bli "lekfarbror" och vill gärna sätta de yngre på plats, men han är gudasnäll, så jag är aldrig orolig. De tuggar lite och han går ofta och föser de andra, men det är inget som helst agressivt över det.

Min häst var oerhört hummig och gnäggig när han stod på box, då gnäggade han så fort han hörde min röst i stalldörren och sedan kunde han stå och humma medan man borstade och sådär. Nu när han står på lösdrift så är det oerhört sällan han gnäggar, han har helt enkelt inte tid och min ankomst är inte en tristessbrytare på samma sätt längre. Har jag inte varit ute på ett par dagar brukar jag dock mötas av ett hummande och spetsade öron!

KL

När det ändå talas om hästar som gnäggar åt en, så måste jag berätta en händelse som värmde mitt hjärta SÅ mycket :love:.

Jag sålde min häst för typ 5-6 år sedan (åren går så fort att jag knappt minns :o) och var och hälsade på henne hos de nya ägarna efter ca ett år.

När vi går bort mot hagen så visslar jag "vår" speciella vissling som jag alltid visslade när jag skulle hämta henne i hagen. Och trots att det gått ett år sen vi såg varann, så svarade min söta grinmärr med ett högljutt gnäggande och kom direkt till hagingången :love:!

Åhhhh vad jag saknar henne ibland, mitt griniga gamla fuxsto :D!

Attackerar hon? Med bakstrukna öron och hugger och sparkar? Annars skulle jag tro att de leker eller sätter upp regler. Är det en ung häst så vill hon säkert tillrättavisa honom så han lär sig att respektera äldre. :p
Min gammelgubbe brukar bli "lekfarbror" och vill gärna sätta de yngre på plats, men han är gudasnäll, så jag är aldrig orolig. De tuggar lite och han går ofta och föser de andra, men det är inget som helst agressivt över det.

Jag tror att min pålla roar sig i kombination med att hon sätter den yngre på plats, hon gör liksom inget mer än att bara jaga undan.

Min ponny gnäggar alltid när jag kommer, trots att han är mycket asocial av sig. Pratar aldrig till andra hästar, mat eller på tävling.

Jag tror det har att göra med att han har en mycket speciell bakgrund och att vi upplevt mycket tillsammans. Bara för tt han gnäggar betyder det inte att han är arbetsvillig i ridningen alla gånger... :devil:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
788
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 186
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar